Inlägg från: Nannafia |Visa alla inlägg
  • Nannafia

Hur många läxor/vecka i åk 3?

Vi har också haft så mycket läxor förra skolåret; hade då en son i 3an och en i 5an. Jag vill gärna att de ska klara sina läxor, och få stöd av föräldrarna, så det tog massor av tid även av mig. I trean hade han; läsläxa med ibland tillhörande läsförståelsepapper att fylla i skriftligt(flera ggr/v), matteläxa (som också måste förhöras flera ggr/v - matteminuten tex..) stavningsläxa, geografi och ofta även engelska.
    Jag kan inte minnas att vi hade så många läxor i den åldern... Tycker nog att man kan dra ner antalet läxor. Om man tycker att man inte hinner under läsåret utan så mycket läxor är mitt förslag att minska omfattningen på sommarlovet. Tror de flesta inte kan få ihop 10 v ledigt för sina barn.

• Nannafia
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-09-11 11:02:39 följande:

Min dotter har inlärningssvårigheter och jag är rädd att denna mäng läxor ska göra att hon tappar sin motivation och lust att lära,
    Dessutom anser jag att en utbildad lärare har större kompetens att utbilda mitt barn i skolämnen en jag själv har.

Jag förstår vad du menar. Mina pojkar har inte några inlärningssvårigheter, men under intensiva läxperioder har jag ändå sett att man tar död på lust och motivation. Jag tror att Garib har fel. Jag är INTE bortskämd, inte mina söner heller. Jag har själv gått i skolan i 17 år, och har lärt mig mycket av det! Ägnar stor del av min tid till att hjälpa mina barn, för att jag vill det! Men vissa saker tycker jag helt enkelt att de kan ta i skolan. Mina barn har inte en massa aktiviteter, det tycker jag att barn ofta har lite väl mycket av i detta landet. Stressen letar sig ner långt ner i åldrarna. MEN, lite vila och ledigt kan väl de också få ha, precis som vi föräldrar efter en arbetsdag?
  • Nannafia
    Bedhead skrev 2010-09-11 11:20:04 följande:
    Dessutom cementerar läxor klasskillnader, eftersom olika föräldrar har olika möjligheter att stötta sina barn med läxläsningen.
    Håller fullkomligt med dig. Tror inte att det är vår familj som har det jobbigast i detta fall. Har ofta tänkt på andra barn i sonens klass som ohjälpligen hamnar efter då de ej kan få/får stöd hemma. Lätt för dem att ta rollen som "spexare" eller "bråkstake" då, när de ändå inte har en chans att hänga med.
  • Nannafia

Jag beundrar dig verkligen TS! Jag har gått ner i tid och jobbar bara 50% numera, just för att jag funnit det svårt att"gå ihop". Jag har tre barn (väntar en fjärde) och vill gärna hinna umgås, göra läxor på ett kvalitativt sätt, låta dem ha någon aktivitet och kontakt med kamraterna, hinna laga bra mat och sköta hus och hem, utan att själv gå i stöpet på vägen! Jobbar själv med patienter med stress, depression och ångest, och kan se att det kliver ned i åldrarna. men det har självklart inte bara med skolan att göra, utan också på (det har garib rätt i) att många aktiviteter är lika med status i detta land. Det ska musiceras, idrottas och personlighetsutvecklas redan i förskoleåldern! Och därtill jobbar föräldrarna mycket och har egna aktiviteter. sedan finns ju naturligtvis allt annat i omvärlden som bidrar till detta.
    Funderar ofta på hur alla människor får tiden och orken att gå ihop. Och ser ju allt för ofta att de tyvärr inte får ihop det....
    Så jag kan förstå att det kan kännas övermäktigt med så mycket läxor, om barnet dessutom har  inlärningssvårigheter och det faktum att många föräldrar måste jobba långa dagar. Stor styrkekram till dig TS, du gör ett bra jobb! Säg ifrån till ditt barns lärare, det gjorde vår klass, och det blev faktiskt bättre.

Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?