• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: så fin Selma blev i sina kläder . jag tycker förresten ert hus ser fint ut, älskar den där lila fondväggen . jag drömmer att få ett eget hur där man kan fixa som man vill, men alla har ju inte det största instresset av sån't heller o det är väl tur att vi alla är olika .
    jag såg bilden på bloggen på arvid, men minns inte om jag kom ihåg att kommentera, det syntes verkligen tydligt att det är tänder . hur lyckades du hålla upp läppen så länge så du kunde ta en bild??
    jo ångest har jag haft rätt mycket sen igår då jag blev dålig, kommer som ett brev på posten .

pilea: jo det var väldans skillnad på ert badrum från före o efter, men det verkar ju som att du har öga för sån't där .
    jo men det är ju så, skillnad om jag själv skulle slarva något, men för det mesta så städar jag upp efter honom. jag är inte superpedantisk längre, men jag tycker det är så onödigt att han går förbi ställen där saker ska vara o lägger de på något helt fel så man får gå tillbaks med det...

madde: förstår att ni gick dit, inte kul att gå i backar som gravid . joo du sa att du var så less på honom, hoppas bara han kan avlasta dig mer. oftast hör man bara ord, men så sker ingen förändring på annat vis ju även om det är skönt att höra deras uppskattning.
    ja det kan ju vara en tandsing som är på väg .

blueroose: kul att få höra lite om dig . så bra att du ska återuppta studierna, mao lite distansstudenter i tråden . jag pluggar dock på högskola på distans nr jag inte är mammaledig..

nä nu väntar sängen, hoppas skruttan sover längre än 4.30!!
  • lunaria

Pilea: det var ju bra upplägg på måltiderna . hoppas han stod sig ett tag!!

Madde: skönt att han sov såpass bra ändå!! du ska veta att man tänkte som du många gånger när Noah var liten, tänkte att "det kommer aldrig bli så bra som innan", men det lustiga är att man kan märka ganska tydligt när de är ute ur sin fas igen för då sover de bra igen o är allmänt mer nöjda . hoppas ni kommer iväg till öppna förskolan idag o inte somnar på soffan då!! jag hör ibland inte Linn, men det beror på min dåliga hörsel...skulle aldrig haft henne i annat rum om jag varit ensam. men du har Julius i sängen eller??

jo tack, blev mycket bättre natt . hon vaknade 00, sen 04 och till sist 6.15. hon somnade om fort imellan . dock så strulade Noah en del, tror han var täppt i näsan...så jag känner mig lite piggare idag på det viset även om förkylningen brytit ut fullt nu o jag låg illamående hela natten...

idag vet jag inte vad man ska hitta på. skulle gått med grannen ikväll till en grej som var här i söderfors, men det lär jag få skippa, likaså öppna förskolan imorgon .

• lunaria
    x-girl: vill tacka för alla fina kläder jag fick av dig, tack så mycket!! den fina klänningen kommer hon garanterat att kunna ha i jul om hon inte växer för mycket . o så bra med en napphållare, passade ju Linns napp . håller på att bli tokig på att hon kastar iväg napparna överallt när vi är ute med vagnen, en napp har nog försvunnit på det viset . vet ju att vi har en napphållare efter Noah, men den ligger väl i nån låda nere i källaren...

usch att du inte kunde sova pga halsen . kämpigt att du o selma är sjuka, ni får krya på er så mycket!! o stackars Iza att hon spydde, hade hon ätit något konstigt eller är hon sjuk??
    det är ju faktiskt rätt smart om ni väntar med att fixa i huset tills ungarna är lite större . o sen kanske de iaf vill vara med o bestämma lite . nä usch vilka tråkiga utgifter ni haft detta år, det är väl den enda anledningen till varför det är skönt att bo i lägenhet kan jag säga...

haha, tror inte Linn kommer vilja visa sina tänder efter att jag försökt kolla i tid o otid . och sen sträcker hon ut tungan o ska slicka på ens fingrar när man försöker hålla i läppen. helt hopplös!!

Pilea: ni har ingen gåstol till övers?? . nä gud va skönt att bli av med lite grejer! . jag hade hela vardagsrummet med kläder o saker, men allt blev bara stuvat in i klädkammaren i väntan på att jag ska få ork igen .

så jobbigt att han är vaken så mycket nu!! här är det också hopplöst, hinner ingenting när Linn är vaken hela dagarna..ja du kanske borde skippa nattamningen o satsa på ersättningen då. kan hända att han inte står sig tillräckligt annars..o tänk på benskörheten!!
    hoppas du lär känna någon imorgon .

barbamamma: kul att du hittade lite kläder, de var ju jättefina .
    men så svårt med agathons huvud, det blir ju en helt omöjlig uppgift för er att få honom att ligga åt ett håll med huvudet!! gaffatejp kanske vore en lösning ja

nä du, jag njuter av ledigheten nu o slippa plugga . fast jag måste erkänna att läsa svenska vore nog allt lite kul haha.

nä det blev att vara hemma här ikväll, jag känner mig helt slut idag. vi har inte gjort så mycket som vi tänkt heller, men lillfisen har verkligen gnällt här hemma idag så de få gånger hon sovit så har man nästan suttit som en zombie . nu väntar en varma koppen på mig..
  • lunaria
    madde:missade ditt inlägg igår ser jag nu..gud så härligt att få en helt ny molooverall som är så dyra . skönt at få kläder, har fått väldigt mycket av x-girl nu och det känns skönt att slippa köpa nytt. iofs har vi en del efter Noah, men de är lite "pojkiga" så att säga . så tråkigt med öppna förskolan då..här är det mellan 0-5år, men jag har tur att det varit babyboom här i vårt lilla samhälle o att vi faktiskt var 4 stycken som fått barn i april och maj .

x-girl: för min del funkar bara fetskrift om jag trycker ctrl B från början, men det funkar inte å skriva o sen markera o trycka på fetstil som det gått innan.
    Linn använder bara napp när hon är trött eller i vagnen så hon är inte sån nappfantast som Noah är, men däremot tappade inte han ur nappen o kastade iväg den som Linn gör

barbamamma: ingen orsak alls, var bara kul . hoppas du får ordentligt med tid att plugga idag istället!!
    skönt att Agathon sov så bra inatt .

men usch, jag lider så hemskt när jag hör vad de gör för Fredde, eller inte gör kanske är mer korrekt uttryckt!! han ska ju ha tydliga rutiner, samma lärare osv för att kunna få rätsida. märks bara på Dan att han blir så förvirrad av att ha ollika läkare varje gång som fixar hans medicin..hoppas verkligen de ggör något vettigt denna gång, men det verkar väl vara för mycket att hoppas på då. usch, jag tycker synd om honom, det känns inte som han får den hjälp han behöver!!

jag kan tycka att har man strumpor som man tar av sig så varför måste de då läggas på golvet?? de kan väl läggas i närmaste tvättkorg. det värsta är att ibland tar Noah efter såna där olater efter Dan för han tror att det ska vara på det visetSkrikandes.

vi fick en jättebra natt kan jag säga. Linn vaknade först kl 4 o somnade om till 6.30 . Noah var väl helt okej, låg o sjöng ett tag i sängen innan han började vråla . idag ska Dan iväg på möte om sin praktik, då får han veta hur upplägget blir...jag ska väl försöka baka lite eller göra sugarpaste som jag inte hann med igår, får se om orken finns idag då..ska väl också försöka få ordning på lägenheten igen
  • lunaria
    x-girl: wow, så kul att han vänt sig om nuGlad!! Linn har kunnat det ett tag nu och nu ska hon vända sig på skötbordet och i sängen så det är inte så ltt ibland .

som sagt är Noah duktigare på att hålla ordning på vissa saker än vad Dan är. om en låda eller skåpdörr är öppen i köket så går han och stänger de o så plockar han ofta av våra grejer, men om han då sett Dan lägga saker på helt fel ställen så gör ju Noah likadant. så han kan gå o plocka ur smutsiga strumpor från tvättkorgen och slänga de under vardagsrumsbordet . uppskattas inte av mig att Dan är så slarvig då!!

herrejisses vad Selma är bestämd, hoppas Linn blir så där . jag var också lite pojkflicka, avskydde rosa kläder när jag var liten fastän mamma alltis köpte rosa kläder!! var tacksam när jag fick brorsans urväxta kläder o älskade att ha killkeps på mig.

pilea:
    usch så jobbigt på öppna förskolan. jag kände mig lite så där förra veckan när jag först kom dit, men det blev bättre då en annan mamma började prata med mig. Linn är nästan lika gammal som hennes dotter. jag menar, de flesta ser ju att man kommer som ny o då fattar jag inte varför de inte pratar med en. jag hade helst velat ta mig till Tierp med buss för där har de mer skaparverkstad och mer anpassade åldersgrupper..det är väl jättebra att du kan gå på babyrytmik

jag bor i Uppsala län mellan Gävle o Uppsala typ

barbamamma:
    om du står helt fast kanske du kan skicka exempel till min mail så kanske jag kan hjälpa dig smått att komma vidare iaf!! men det skiljer väl ganska mycket på dagens texter o text från 1800-talet, svårt att beskriva i ett par ord o kanske svårtatt veta hur du ska sortera det som det står i uppgiften. stavningen kanske är det enklaste . som sagt, maila om du står fast!!

snart ger sig Dan iväg..o lillskruttan skulle nog behöva sova en stund, men hon sitter här rastlös. vet inte hur man ska aktivera henne ibland för hon klagar ju åt allt..
  • lunaria
    pilea:synd att de betalat ut av misstag, fina pengar att haft annarsFlört. kan inte riktigt svara hur vi skulle ha gjort.fast jag skulle då tycka det vore något drygt att jobba kvällar o helger, men det är ju jag det . fast goda pengar att få ut!!

ååh men va mycket olika aktiviteter ni har att välja på med bebisar

barbamamma: ta bara o kasta dig in i analysen och skriv. jag brukar börja med det enklaste bara för att komma igång med skrivandet för då hinner en del tankar att klarna och då vet jag oftast hur jag ska göra. jag har svårt med uppgifter som blir för öppna, vill ha tydliga instruktioner så som jag antar att du har..det är bara att skriva o du är ju nästan som en nybörjare nu när du inte pluggat på så många år o det räknar säkert lärarn med också. tuffa till dig lite, du kommer fixa det här juGlad

Dan ringde nyss o han ska gå praktik två månader och sen får de ta o avgöra om det krävs mer praktik eller fast anställning direkt. hoppas vi har sån tur att det här jobbet passar Dan o att han får anställning direkt om 2 mån så man kan få in lite mer pengar.  tycker det borde vara vår tur att få uppleva lite medgång när det gller ekonomin .

puh, Linn sov en halvtimme o jag somnade jag med, var såå skönt .
  • lunaria
    x-girl:nämen gud att han skrämde iväg dem, om de var påtända kunde de lika gärna kunnat haft vapen o skadat honom .

ang termometer så har vi en rumptermometer som kan användas i munnen, men Noah har aldrig reagerat på att vi använt den i rumpan..

nja Noah är bestämd när det gäller vissa saker minsann, han tar inte på sig vilka kläder som helst, men så har vi ju inga kjolar eller klänningar till honom så pga av könsskillnaden har vi ju inte riktigt samma problem som ni har . han har sin favorittröja som vi gömmer undan ibland när vi tvättat den för om han hade fått bestämma så hade han nog velat ha på sig den jämt. så ska han ha på sig kläderna i en viss ordning. puh, ibland blir man då svettig som förälder!! det där med tallrikar har varit så att vi kommit på att han anser sig inte vara liten längre så han ska ha samma som oss..så han är bestämd om en hel del han med . han är också lite pedantisk så om han får en bulle med papper på så stör han sig extremt på detta så han måste alltid slänga pappret i papperskorgen innan han äter. idéer

barbamamma: men det är utifrån texten du ska analysera eller var det allmänt??. säger som vanligt att det är synd att man inte bor närmre för då hade man kunnat bolla idéer lättare!! vet inte hur jag ska hjälpa dig!! fast jag vill ju hemskt gärna.

stackars Alwin som är sjuk!!

Pilea: om du känner och orkar att bara ha ungarna på dagis 15t/v så lönar det sig rent ekonomiskt att vara hemma. men sen när Max blir lite äldre kanske du kan söka annat så du kan jobba lite fler timmar. du tänkte rätt ang ekonomin, visa fram budgeten för R så kommer han inte säga nå't

Ain: men oj vilken stor grabb du har . oj en liten cysta, syns den mycket?? Linn dreglar hemskt o har handen i munnen hela tiden, men hon får inte såna där röda prickar som Noah jämt fick. bra att ni fått salva för det .

idag blev det gjort egen sugarpaste. sen har vi smaksättningar hemma från vår godistillverkningssats så jag tänkte gräddkola kunde vara gott. tog en pyttetugga på den när den blev klar och my god, vilken sockerchock..fast den var god såklart!! det finns de som tar o gör ett helt tårtlock på 4-5 mm på det, det tänker då inte jag göra i första taget . ska testa o göra lite figurer av det imorgon .
  • lunaria
    barbamamma: ja skicka du texten till mig!! ja just det, Agathon är ännu större ju . får väl se hur mycket Linn växer vid nästa kontroll, tror inte hon växt sådär jättemycket..
    vilken duktig tjej du har . har inte varit speciellt duktig på idrott jag heller .

Pilea: bara att gå o titta i kylskåpet då, hihi. va skönt att R tycker det är okej att du går hemma då
    Dan ska jobba på något kabelföretag. det är olika slags kopplingar de ska göra och en del är nog pilligt då det är till datagrejer också. jo det vore ingen dum julklapp kan jag säga .
  • lunaria
    Ain: jaha så det blev inte så söt tårta iaf?? jag funderar lite på tårta till Noah's födelsedag och om sugarpasten blir bra kanske man kan testa..finns ngt som heter modelleringschoklad och det är jag också lite sugen på att testa .

glittrax:
    nä fyy det där med krupp har man bara hört talas om o det låter ju väldigt illa sägs det så det är väl inte konstigt att ni blev oroliga . hoppas hon snart kryar på sig stackarn!!

jo jag kanske tar lite bilder om det blir nå't bra jag gör av sp, har aldrig hållt på med det innan .

madde: grattis till första tanden . ja då förstår jag att du hade fullt upp igår . nä jag bor på östkusten o x-girl bor på västkusten så hon skickar kläder till mig via schenker . jag tycker oxå det går fort med storlekarna, men nästan allt  74 sitter perfekt på Linn. räknar dock att hon ska ha st 80 till jul..

barbamamma: ja herrejösses, det där sportgenerna måse hon fått av din make då. stackars då mina barn som inte kommer ha någon att brås på

usch vilka dåliga nätter ni har!!
    förstår att ni saknar värme, usch ryser bara jag tänker på att gå med dubbla kläder!! hoppas ni snart får ordning på badrummet. ni verkar ju ha fullt upp o kul att du får gå ensam med agathon imorgon!!

usch, här har det väl inte varit så bra idag igen. den här jäkla mensen säger jag bara . jag blöder jättemycket o mår skitdåligt. Dan säger att jag ser ut som ett lik!! stoppade i mig panodil som inte hjälper något. kom på att järntabletter kanske vore bra oxå . försökte städa här, men världen började snurra så det bev att sätta sig igen. vilken kul vecka det här var..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)