• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Pilea: AJ med tån, det måste ju bara ha gjort så ont!!! skönt att det är bättre idag iaf. sn't där kan göra hemskt ont .

usch vilka struliga morgnar. vi är ju tack o lov två här hemma, men jag mår som sämst på morgonen så då håller Noah på med mest krångel. han är aldrig nöjd!! och Linn somnar alltid runt 8.20 och då ska han vara som mest högljudd o klaga på allt såklart. mycket bättre på em när man hämtat honom..

Linn är 5 månader imorgon, men nä hon känns inte så liten. jo hon är ju extremt tidigt, Noah var ju dubbelt så gammal innan han satt så där!! hela hon är så medveten och "med" på något vis . hon vill nästan aldrig leka med babyleksakerna utan Noah's grejer är mer intressanta. skönt nu när han delar med sig lite mer o de leker så fint ihop. 
    duktigt att han äter så mycket gröt nu . det är däremot Linn inte såå pigg på . ja det kan ju hända att han snuttar bara för att han ligger nära, ni får väl prova ett par nätter o se!!

x-girl: ja men så kan det vara att man inte fattar vad de vill . här orkade vi inte hålla på o dra upp Noah inatt utan vi tände fönsterlampan o han sov ända till klockan 8 så han sover mycket bättre när vi inte tar över honom till vårt rum!!

madde: trodde inte du tyckte om den serien

barbamamma: suck, misstänkte väl att tårtan skulle va god också bara för det . hoppas han tycker om att leka där då så du får det lite lugnt. ååh lonkan, hon jobbar på bageri, visst är det så?? nybakade frallor, mumsensTungan ute

hmm missar säkert en massa o kommentera, sorry!! är lite trött nu på eftermiddagen. i förmiddags var vi äntligen till öppna förskolan . ska fortsätta gå dit, märkte att Linn tyckte det var jättekul för hon är ju väldigt social av sig. sen blev jag ju sugen på at skaffa en gåstol efter detta besök. satte Linn där o hon traskade precis som att det vore som att hon alltid sitter i en sån o traskar runt . Dan stannade hemma o när vi kom hem luktade det nystädat i hela lägenheten. wow, min älskade make hade städat rent överallt o det såg verkligen ut som ett bombnedslag så jag blev så glad !! han hade ju iofs sagt att han skulle städa, men jag tog det med en nypa salt då jag vet att han lika gärna kan bli sittande med annat i ett par timmar o glömma bort det hela

• lunaria

Madde: Linn har också varit som Julius, vaknar flera gånger på nätterna nu för tiden

barbamamma: men han kan inte alls somna i famnen lixom om ni är iväg?? det gjorde faktiskt Linn när vi var på ÖF, trodde inte hon kunde somna annat än vagnen eller sängen hemma, men de gjorde hon minsann!! skönt att ni fick en så bra natt, förstår att du känner dig utvilad .

ja just det, hon blev ju arbetslös . typiskt!! fast jag såg att hon hade lite projekt med tårtbak iaf nu .

x-girl: skönt att han somnade enkelt igår . men jag förstår din frustration, tror Dan städade som kompensation för vissa saker här hemma..har varit så jobbigt för vi har sagt att vi ska göra vissa saker o så ställer man in sig på att göra det o sen kommer Dan o säger att vi kan göra något annat.

jo en gåstol blev man bra sugen på faktiskt . rastlös är bara förnamnet .

Pilea: oj vilken storätare han har blivit .

jag ser nog dubbelt idag, fick inte en så bra natt...jag kunde inte somna igårkväll, hade väl antagligen lite ångest pga besöket på ÖF..somnade 23.45..klockan 24 prick vaknar Linn!!!! hon somnar om, men då låg jag iaf vaken en halvtimme till..sen vaknar hon igen kl 2. läggs in, men håller på o strular till max. o då vaknar Noah o strular..tror han höll låda i nästan en timme o då fick han komma in o lägga sig hos oss. men då kunde jag åter igen inte sova så det tog en timme där till..sen vaknade iofs Linn inte förrän 6.30, men jag var så himla trött . zombiedag kan jag säga o Linn klagar precis hela tiden, hon är inte nöjd!!

Dan fick besked idag av arbetsförmedlaren om att han får börja på den arbetsplatsen han var på o kollade. blir väl praktik först, sen provanställning/anställning där . så kul . ska bli skönt att få dona lite ensam är hemma, samtidigt som jag såklart är lite orolig för hur jag ska orka med det själv...

• lunaria

barbamamma: gud vilka räkningar ni hade .men skönt att ni fick pengar över iaf . blev så glad för vi hade räknat lite fel åt rätt hål så vi får iaf 500kr mer än vad vi trodde denna månad..

förstår att ni inte vill rubba sömnen när ni ska försöka få ordning på den...typiskt att ungarna är jobbiga idag ändå!!

oj då, jag brukar aldrig exprimentera när det gäller mått så där o nu vet jag varför

jippi vi får sålt herqulesvagnen idag, är en som kommer hit i em o vill ha den . tänka mig, undrar om det finns nån gud där upp ändå, både mer pangar för aktivitetsstödet för Dan och så detta, pluss att klänningen blev såld förut . måste ju ha in lite mer pengar för jag ska ju beställa tyger, lite saker till Noah's födelsedag osv..sen ska jag väl nån dag sätta mig o fundera på vad jag ska ha på mig på dopet, men usch det vill jag inte tänka på . idag har vi iaf kommit fram till att vi ska göra en rosa princesstårta och en sachertårta till dopet. ville ha en riktigt lyxig chokladtårta o jag hittade ett recept på det då .

jag slocknade här i soffan i en timme, såå skönt!! lillfia surpuppan somnade hon med. vet inte vad det är med stackaren, men jag tror inte det är magen som strular nu...kanske är de förbannade tänderna, när hon äter ur flaskan så äter hon ett litet tag sen släpper hon nappen, gnäller o gnuggar sig i ögonen förtsätter att suga osv..nånting är det, tänk om hon kunde prata!!

• lunaria

barbamamma: jo vi satte ut den för 1000kr. hade nog säkert kunnat få ut mer, men vi skulle ha sålt den i våras för nu verkar det inte vara någon åtgång på vagnarna. har haft ute den i nästan 2 veckor tror jag o ingen som ens skickat mail eller ringt, jättekonstigt egentligen.. iofs får vi ju det dubbla mot vad vi gav för den så man får väl vara nöjd .

ååh va skönt att han blivit som vanligt igen . puh detta humör som Linn är på tar verkligen o knäcker en..

va jobbigt med Abbe, hoppas han skärper till sig!!

x-girl: vilka fina kläder du köpt!! förstår att du satsar på kvalitetskläder o precis som du säger så får ni nog tillbaks pengarna sen när ni säljer

nä praktikplats innebär att han får gå o lära sig utan mer betalt. så tyvärr kommer vi ju att få mindre pengar över ett tag då han måste ha busskort. fast arbetsförmedlaren skulle försöka förhandla om längre praktik, men att det inte blir någon provanställning utan fast arbete sen. tänk jag drömmer om den dag vi får in en lön på kontot, jag kommer att börja gråta den dagen .  
    oj vi klarar oss nog på 2500kr i månaden med mat, men så kan ju Dan trolla lite med maten .

ja men så där strulig är Linn också, fattar inte vad som blir fel!! hoppas de snart blir som vanligt igen.

Pilea: men aj din stackare, har ju själv haft mjölkstockning, kan nästan känna smrtan igen när du berättar om det . ta på dig riktig riktigt varma kläder och försök stå i duschen lite mera. när jag hade det så stod jag o handmjölkade i duschen, men när det är så tilltäppt så får man nog stå där minst 20 minuter innan det ger nå't resultat. enligt de sidor jag varit inne på så rekommenderas det faktiskt att man ammar så mycket som möjligt ändå och sen ska man samtidigt massera ut mot bröstvårtan. du kanske redan har tagit alvedon, men om inte så gör det nu. stress o smärtan kan göra att det blir ännu värre. du har ingen feber eller så?? drick iaf mycket vätska också!! har inga fler råd att ge. kram gumsan, hoppas du snart blir bättre. bra att han kommer hem med bröstpump, kan nog ge bot på det hela.

• lunaria

Madde: ååh va mysigt att han tagit ledigt, ni får njuta ordentligt . usch vi verkar då ha gnällfisar allihopa just nu då .

glömde skriva förut att vi testade morotspuré idag, hon tycker ju verkligen inte om majs eller potatispuré!! men detta var tydligen mumsigt, hon öppnade munnen som en liten fågelunge

• lunaria
    Pilea skrev 2010-09-24 15:27:27 följande:
    Nä, jag har igen feber än, men bröstet är stenhårt, varmt o knöligt o alldeles rödstrimmigt! Stod i duschen jättelänge imorse, men sen har jag inte kunnat duscha någon längre stund eftersom jag är själv med barnen. Har försökt amma ofta, men Max har inte varit så pigg på det, dessutom drar han bara igång det hela så det rinner till mer mjölk o så släpper han, så det fylls bara på o blir värre o värre. Så här stora tuttar har jag väl aldrig haft
    R har inte kommit än! Tydligen fanns det bara sådana där snordyra pumpar i 500-600kr klassen. Hade sett en för 199kr på Babyland, men den var slut. 
    usch din stackare!! brukar inte vara så billigt med pumpar tyvärr..
  • lunaria

barbamamma: oj missade ett av dina inlägg igår. herrejisses vilken åtgång av mat . fast ni är ju många också . gott med pizza!! du får ta bild sen när det är klart .

Pilea: så skönt att du hittade blåsan o kunde göra hål . ha det så kul idag på klädbytardagen, hoppas du hittar något fint!

x-girl: så skönt att det gick bra med läggningen igår med .
    jo det ska bli skönt att slippa bidragen, en mindre sak att skämmas för. o så kan man börja lägga undan pengar för körkort o sådant också, Dan vill ju gärna ta det.

Ain: skönt och välbehövligt kan jag tänka mig att ni kom iväg på egen hand så där. lät ju som en kul film då .

vi har haft en såå bra natt . sa till Linn igår att inatt vore det bra om hon vaknade typ vis 3-4.tiden o sen somnar om och sover till 7 o gissa om hon inte gjorde det också . Noah började skrika vid 4, men somnade om i sin säng lika fort. vi slocknade klockan 21.30 här igår för vi var så trötta så det var skönt. var lite orolig ett tag igår att köparen ångrat sig. sa att hon skulle ringa på em o komma hit, men hon ringde inte förrän 17.15. hon blev iaf själaglad för vagnen, hennes hade precis gått sönder

vi gick o hämtade ut paketet med Noah's kostym. den var visst från H&M och såg ut som ny. tror dock den är liite stor för Noah så kanske jag för sy upp byxorna lite sen, men hellre lite för stora än för små .  

• lunaria

madde: haha men då var du uppe senare än oss . så skönt att Juius också sov bra inatt .

barbamamma: ok, här i trakten sätter folk ut dem för 1000-1500kr.. jo jag vet att vi skulle kunnat få mer om vi bara hade orkat ha kvar den till våren . vi hade ju ute den för 1500 o satte ut den på diverse annonsställen, men som sagt inte ens ett enda mail. men vi bor väldigt avsides, skillnad vore om man bodde närmre Gävle eller Uppsala vill jag tro..o folk är misstänksamma när det gäller att skicka via bussgods..sen bor man hmm i ett litet samhälle där det är någon status över det här med vagnar. 9 av 10 går med briovagnar!!! men vi är nöjda, för vi gav bara 500 för den ju .

oj började det läcka vatten där med - förstår att ni blev nervösa!! gud, det där med vatten kan ju ödelägga så mycket av ett hus!! jag tyckte det såg okej innan, jättefint med det där fönstret på snedtaket . kommer nog bli fint sen när det är klart!!

jo men det är självklart man skäms en del o folk kommer med "smarta" tips om hur Dan ska få jobb, vi har fått "lathetsstämpel" på oss mer än en gång ...men vi har klarat oss utan att gå till soc iaf..när sossarna var i makten var det ju okej att gå på bidrag, det var inte lika "skämmigt" som det har varit när moderaterna är där. fast precis som du säger så har vi exempelvis gått hemma tillsammans hela somrarna, varit där båda två för Noah på ett annat vis än om någon av oss haft jobb o det kan ju inte mätas i pangar direkt .

usch o fyy för denna fas, Linn är som ett grinigt litet monster . inte vill hon ligga i vagnen helt plötsligt utan hon ska sitta o titta, men hon orkar oftast inte sitta upp så länge för det skumpar ju o har sig o kommer man in på Ica så sätter hon i ett illvrål o ska upp o bäras omkring på..fas hon är otålig hemma också, ingenting duger..

• lunaria

Pilea: oj vilka bra fynd, så kulSkrattande
    skönt att det fungerade bra att Max stannade hemma med pappa .
    oj hade ni fint väder som var ute igår på lekparken?? här var det väldigt omysigt väder kan jag säga, kändes som man skulle frysa ihjäl!!

jodå, bestämd är bara förnamnet .

folk bryr sig mer än vad man tror faktisk om att man inte har jobb och sådant. känns hemskt för alla kan ju hamna i den situationen, men det är väl som allt annat, folk tror väl som vanligt att sådant inte kan hända just dem .

x-girl: usch, jobbigt att ni allihopa börjar bli förkylda . synd att det inte blev en sån kväll du hoppats på!! skönt med fixardagar ibland .

Madde: tror Linn verkligen börjar få tänder så det är väl därför hon är så grinig hela tiden..ja skumma idéer våra ungar har . tråkigt med tvätt, men kul att ni ska iväg!!

det som uppskattas här hemma är att Linn sover som en ängel o att Noah äntligen gör det han med . hon sov i ett sträck till 5.20 imorse. hon passar på när hon blir 5 månader minsann . sen ville hon iofs inte somna om förrän 6.30, men då sov hon till 7.40. sedan hade vi lite morgonmys och jag minns inte sist vi låg kvar i sängen till 8.30!! så länge sov Noah . jag tog en dusch här för jag tappar så mycket hår så håret såg ut som en risbuske . har planer på att komma ut lite mer idag då solen faktiskt skiner utanför. vilken underbar morgon. men Linn somnade nyss, usch tror stackarn har så ont pga tänder så hon gnäller extremt när man matar henne..får hoppas de snart kommer upp!! igår när vi skulle köpa ersättning hade de istället slut på den här sempern, men vi har inte märkt nn skillnad när vi gett henne nan igen så jag undrar om inte det var något annat skumt förut..

• lunaria

madde: ååh lite avis, flygande jakob som är så gott!! fast vi åt det ju förra helgen så man borde ju inte känna supersuget egentligen .
    jo de kan gnälla ganska länge över det här med tänderna fastän man inte ser något. jag tyckte mig se en bula imorse, men nu fanns där ingen igen..jaja, man lär väl märka i sinom tid .
    jag var så där superglad över att jag äntligen hade fått så tjockt hår, men sen började det rasa. finns hår överallt just nu, tycker jämt Linn har något hårstrå i munnen eller lindat runt handen..

barbamamma: nej men va tusan, tycker du ska ringa imorgon o ta upp det här, han ska väl inte komma hem blåslagen . nä det är bäst om de reder ut detta på en gång!! risken är att det trappas upp om ingen är uppmärksam på skolan ju.

usch stackars lilla Agathon, krya på så mycket!!

nja jag har sett värre badrum kan jag säga . jag kan ju vara rätt så petig med att vi ibland ska ha det ganska okej här, men när jag ser andras hem som kan vara rätt så stökiga så är det lixom inget jag reagerar över. men kul att ni ska få det så som ni vill ha det . oj har ni så mycket leksaker, ja då är det nog dags att rensa ur lite . är glad att vi inte har mer förråd för då hade vi nog skaffat mer grejer .

vet inte om jag pratat om det, men här är lite bilder från vår lägenhet: http://zandra85.blogspot.com/2010/08/lagenhetsbilder.html
    fast lite är nog förändrat sen dess ser jag. vi bytte håll på sängen i Noahs rum o Linn har fått en keramikängel som hänger över hennes garderob .

jo du, det finns fler idioter än vad man tror. det bästa tipset vi fått är att "inne på arbetsförmedlingens hemsida finns det något som kallas 'platsbanken'" .

glittrax: ja men självklart ska du va med här, skriv när du orkar . skönt att illamåendet verkar släppa!! kul att Nova varit på kalas . usch, jag tycker man tar lagomt stora bitar till barn, tycker ex det finns smarties, ahlgrens bilar, gelehallon o sån't som är i mer lagom storlek. vi har dock gjort misstaget att köpa vanligt godis till Noah, men han äter inget annat än choklad. så nu köper vi på vår lågprisbutik non stop/smarties eller kexchoklad till honom så får han en liten förpackning antingen fredag eller lördag. igår gick han mest o lekte med det så han var väl inte sugen, ville hellre ha "acka" = knäckemacka .

var iväg här ut till en liten skogsväg med en sjö bredvid, men usch så kallt fastän det tydligen skulle vara 14grader uteTyst.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)