• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

pilea: ja men precis, lite så känner jag med, att 15 timmar i veckan kanske bara innebär ännu mer krångel o sån't än vad det är idag o javisst de ska ju ha semester än. jag känner mig så ledsen för jag ser inte ut till att hinna kurera mig till skolan börjar i höst o det stressar mig enormt. vet inte vad man ska välja, skulle ju helst velat ha ungarna på samma förskola. här brukar det iofs vara planeringsdagar på samma dagar vad jag förstått det som..Dan skulle iaf prata med specialpedagogen här framöver så hon kanske kan trycka på om förskoleplats på samma förskola. det var ju därför vi valde en helt annan förskola till Noah från början med mindre barn för att vi skulle vara säkra på att Linn också skulle kunna få plats där, men så långt verkar ju inte kommunen tänkt..till hösten kanske Linn kan få plats på samma avdelning så Noah..

jag var iväg igår o köpte semlor, men vete tusan vad det är med mig för jag tyckte grädden bara växte i munnen o allt var på tok för söttKräks. lite lustigt med tanke på att jag varit sugen på semlor i 2 månader nuDrömmer. men vi har minskat lite mer på sötsakerna hemma så det kanske beror på det då..

idag var vi ute med ungarna en liten promenad, var så skönt att få lite frisk luft i härliga solen. ungarna är pigga o glada bortsett från att de hostar lite.. Noah vaknade kl 6.20 och var hungrig så han har ätit en del smörgåsar, nyponsoppa o bananer. han verkar vilja gå till dagis så vi får väl se hur han är under dagen så man inte tar dit honom för tidigt.

har lite bilder från lägenheten ute på bloggen nu, vet ju att du x-girl har velat se .

• lunaria

x-girl: va skönt med lite goda nyheter- både med dig och Iza då . oj är det redan imorgon ni ska till läkarn, hoppas det går bra!!

hade du kommenterat nå't på bloggen, såg inget..ja vi ska framöver låta ungarna sova i samma rum. det blir det rum som Linn har nu och göra om Noah's rum till typ kontor/gästrum då det finns kokskåp med kylskåp + badrum o separat ingång där. eventuellt att vi kommer fundera kring om det går att hyra ut det i andra hand om vi inte känner att vi behöver det. har ju varit en 3:a och en 1:a förut som de slagit ihop till en 4:a...

vi ville gärna att de skulle sova tillsammans, men Linn vaknar fortfarande på natten så det känns så dumt om Noah skulle vakna på natten han med just nu..

jo vi har haft sol typ den senaste veckan så det har varit bara något irriterande att inte komma ut ordentligt . men det är svinhalt ute för det har liksom blivit 5 cm tjock is överallt som håller att uppluckras visserligen så vissa ställen är det bar backe, men ändå..

pilea: wow, va stort köket ser ut nu . men vilka tokungar du har då . haha har ni haft sushi-sug igen .

slocknade på soffan, såg bara slutet på skidskyttet, så typiskt då när Sverige väl tog guld!!

• lunaria

barbamamma: men oj herregud, din stackare som fick ta din dotter till läkarn, det låter ju som världens mardröm!! helt seriöst . shit, tur att hon kommer till att sövas ner under op så de kan få kollat mer på henne .

usch stackars dig som är så trött, kan det ha nå't med att det börjar bli vår?? upplever själv att jag alltid känner mig trött när det går från kallare till varmare väder...idag har jag varit sjukt trött, men det beror nog på att jag vaknade kl 5 o inte kunde somna om.

helt otroligt, men Noah är så himla pigg o det är precis som han inte varit sjuk, så imorgon får han gå till dagis. kanske bara blir en halv dag, men han var så rastlös här. igår körde Linn runt med honom i gåvagnen, men idag var hon purken o ville inte göra det nå't mer så då blev Noah också sur . tror de har tröttnat lite på varandra när de varit hemma så länge med varandra . fast Linn var lite rolig här ikväll, då låg Noah o lekte på golvet med magen upp och då tog hon o kittlade honom på magen o sa "lillillill" så Noah skrattade en massa. vi kittlar ju ofta Noah, han tyckerv det är jätteroligt så hon har kollat in . men sen blev hon nog lite för ivrig o tog lite för hårt. sen har ungarna rivit ut hela Linn's garderob. jag bröt smått ihop här idag, Dan verkar inte riktigt förstå att jag har ständig ångest, är lite kämpigt. imorgon får jag försöka ringa vc o höra om min tid till psykolog. mår skitdåligt, men vill inte läggas in igen ju

• lunaria

barbamamma: nä fyy spydde Alwin igen . stackars er alltså, hoppas han kryar på sig fort. förstår att du kände "suck" över att en annan unge hade spytt, tycker ni har haft nog med elände o sjukdomar just nu!! ang din trötthet så borde du kanske gå till läkare om din trötthet inte går över, kan ju vara vitaminbrist eller nån sjukdom som gör dig så där trött. va trevligt med inredningsparty, hoppas du orkar gå. skulle oxå vilja ha lite plastblommor i barnens rum.

vad är emlakräm för något, är det något som ska bedöva?? har ju hört det förut, men kommer inte på vart . ja herregud, vi har ju Noah som verkligen älskat att gå till läkare för att undersökas o gud vet vad, men jag har en känsla av att Linn inte kommer bli lika enkel . ja du, när ungarna är igång så får man sig ett skratt eller två

ja igår så bröt jag som sagt ihop här. Dan har jättesvårt att förstå orden "jag mår dåligt o har ångest hela tiden, jag orkar inte mera, kan du vara snäll o hjälpa till lite mer innan jag går i botten totalt". men igår när jag började gråta o fick i princip panikångest då det vart total blackout för att jag kände mig så trött så sa han att han har svårt att ta in när jag säger såna ord, att han inte förstår att det är så krasst ställt innan jag bryter ihop av tårar lixom. och jag sa till honom att jag fumlar efter halmstrån för att varje dag orka gå upp ur sängen ens o göra alla måsten som finns. för min del vore inte döden så jäkla illa, inte egentligen, skulle nog kännas som en befrielse o någon skulle komma o säga att "idag får du dö Sandra om du vill". o det där fattar inte Dan att det är att leva som är den största utmaningen för mig precis varje dag o jag behöver lite hjälp av honom med saker jag egentligen inte orkar själv. han ska iaf ringa psykiatrimottagningen idag o höra vart min tid tagit vägen. jag har magsjuka igen så jag lär inte orka så värst mycket idag

• lunaria

pilea: tack kära du . ja jag fick också reda på efteråt av "solokatt" att mannen hade ADD där. lite surt för jag sågattarga snickaren skulle börja, men jag vart så trött så jag gick o lade mig istället. lite typiskt för det hade varit intressant att se. skulle inte förvåna mig om fler som är med i det programmet har den diagnosen, på så sätt är jag himla nöjd över att bo i lägenhet

stars: hej. önskar dig all lycka o att det verkligen går bra med din graviditet . jag är också blyg egentligen, men de flesta vänner jag har, har jag faktiskt träffat genom denna o andra trådar här på FL så jag har lärt mig bli mer öppen...jag har gått konstkurs på folkhögskola, kul att du också håller på o målar mycket . jag har två barn så tyvärr finns inte samma tid för det, men jag kan känna suget ibland..

x-girl: oj fantastisk va bra möte ni hade, perfekt ju . ja Dan kan oftast inte formulera sin diagnos i ord och han låser sig rätt så lätt så det var bra att du var med för Andreas skull . hoppas det blir en bra remiss o att det inte tar alltför lång tid att få komma till psykolog .

usch va jobbigt med mensvärk, har också väldigt mycket mer värk sen Linn föddes.
    gott med räkmacka o fika, det låter som nå't jag gärna skulle vilja få i magen nu, det lät gott .

fy jag har så svårt med telefoner, men vi hade 100 andra samtal som behövdes tas så jag ringde själv till psyk så tar Dan hand om resten. hon sa att det var konstigt att ett brev skickats till mig 4:e januari som sa att jag skulle få tid inom 2 veckor, det förstod hon inte hur de kunde lova från början. sen iom att psykiatrin har pivatiserats så har remisser försvunnit så hon kunde inte se att jag skulle dit alls . tyckte hon verkade så otrevlig i början så jag blev så ledsen, men jag stod på mig o berättade om min situation o att jag legat inlagd o skulle aldrig åkt hem så tidigt om jag vetat att det skulle dröja så lång tid att få en tid till öppenvården. började nästan gråta i telefon ju. men då var hon tvärtom helt plötsligt o skulle säga till en sköterska att skicka ut kallelse till mig. men det hann knappt gå 5 minuter innan en sköterska ringde upp o sa att jag får en tid den 15:e.

• lunaria

x-girl: tack, va uppmuntrande ord att höra . jag brukar mest bara låsa mig o bli tyst, skönt att jag hann bli arg o frustrerad fastän jag nästan fick panikångest.

ja just ja, jag glömmer att det är så många program som man kan se över nätet så det var bra . ja absolut, tror Dan säkert lätt hade kunnat hamna i en riktig skuldfälla om inte vi varit ihop. han prioriterar ofta fel saker som han oftast vill köpa först, medan det akuta kan han gärna vänta med. ja suck, borde väl inte klaga på våra små bekymmer i lägenheten, men Dan skulle sortera sin verktygslåda o lägga samma slags skuvar på samma ställe o det vart nog mer oreda efteråt än vad det var innan

barbamamma: ååhh va jag älskar öland, men en släktmiddag lät ju inte heller så dumt. wow har ni varit gifta i 10 år . va härligt!! fick en inbjudan idag till bröllop, Dan's syrra o hennes sambo ska gifta sig i Luleå. men vi ska ansöka lite pengar på majblomman för att kunna få en semester dit upp o kanske ta det i samband med bröllopet...

haha, tror ta mig tusan han är en guldfisk . inget roligt egentligen, men ja, så fort jag gör det minsta här hemma så får jag en friskhetsstämpel på mig. snacka om att man bara skulle vilja släppa hela skiten nån gång . vi fick för 4:e gången i rad avboka mötet med nätverkshuset imorgon, om dessa jäkla sjukdomar aldrig försvinner lär man ju snart få ta videokonferans för jag känner verkligen att jag går i taket utan ett schema.

• lunaria

barbamamma: ang din trötthet så tycker jag verkligen du ska söka hjälp, det där låter inte som normal trötthet fastän ni ändå varit sjuka så mycket. jag vet inte, men jag tycker du borde kolla upp dig om det fortsätter. vet ju att ni har sköldkörtelsjukdom inom familjen oxå o med sån sjukdom blir man ju väldigt trött av.

• lunaria

pilea: haha, förstår att du fick en bild framför dig .
    grattis till Max, jösses va tiden går fort . men gud, förstår att du är trött när Max vaknar så tidigt . Linn somnar ju vid 18 och vaknar bara en gång på natten för att sen sova till minst 6.30, skulle bli tokig om hon vaknat så där tidigt o vägrat somna om!!
    nä usch, mera snö ogillas!! här trodde jag nästan det skulle snöa, men det är såpass milt att det regnar, vet inte vad jag föredrar

barbamamma: haha, tycker inte det låter gammalt att ni varit gifta i 10 år, bara kul ju. då tycker jag det är mer otroligt att du har 7 barn fastän du är så ung .
    nä fyy va trött du verkar vara .
    haha, ja vet inte riktigt om Dan egentligen ville att vi skulle ansöka pengar om att åka upp till Luleå, han verkade föga intresserad att vara med på ett bröllop där så man får väl se vad han tycker först o se om man ska söka pengar för annat istället..

har fått i mig lite vätskeersättning och en risifrutti, nu håller jag tummarna för att jag får behålla detta .

• lunaria

glittrax: va jobbigt med Nova's hosta .
    va skönt att du har din kurator som hjälper dig. usch, det lät inte kul med alla möten, minns själv hur slut man blev av att hoppa runt med kryckor till olika ställen!!

har fortfarande inte sett avsnittet, tänkte kolla på det idag om det finns tid över. men ja, att skälla gör sällan någon skillnad för de med diagnos utan snarare tvärtom kan de låsa sig extremt istället o bli mer passiva. de med ADD är ju inte frivilligt slarviga av sig utan det gäller mest att uppmuntra och hitta sätt för att få de till att få de att fullfölja saker. ett belöningssystem brukar funka okej iaf för bara att bli klar med en grej är lixom inte belöning nog. som jag kan känna mig nöjd när jag fått städat o fint runt oss, men så är det verkligen inte för Dan. ofta så vill de med diagnoser göra det roliga först och helst NU, sen det tråkiga som typ skjuts upp i flera dagar istället...
    fast som fru så tycker jag man lessnar ett efter ett tag, speciellt när ens egna energi tar slut. inte kul att behöva uppmuntra en vuxen karl varje dag till att göra saker som jag gör varje dag utan att jag får ens ett uns av uppmuntran o uppskattning någon gång. det är ett otacksamt jobb man har, om inte karljäveln varit min livs kärlek så hade han flygit ut med huvet före för länge sen .

puh, tror min magsjuka är över för denna gång . har ätit lite hälsofil o fått i mig frukost.  

• lunaria

x-girl: va kul med det första besök hos frisör för Selma . hoppas hon får ordning på kalufsen!! skönt att man bara kan ta trimmern på Noah, han har ju verkligen fått ärva Dan's hår o virvlar så det går inte o klippa nån riktig frisyr på honom..

ja ibland är jag jättebra på att hitta sätt att få Dan framåt o göra saker, men ibland och speciellt nu i det sista har jag faktiskt lessnat på att ständigt ge beröm åt honom som att han vore ett barn. och han har lixom börjat säga till mig om helt oviktiga saker precis som att han förväntar sig att få beröm o det är så jäkla störande. ex hade vi sagt att ena kökslådan måste limmas och igår när jag kom in i köket så stod lådan på bordet. då kom Dan o sa att han hade limmat den. "nähä, menar du det, det förstod ju inte jag då?? - jag förstod självklart att du antingen limmat lådan, annars hade jag upptäckt att du inte gjort det när lådan står kvar där kommande två veckor". fy fan vilket jäkla humör jag var på igår, inte till att skoja om alltså . men så där att fastna i datan och känna sig slut o sucka kör Dan också med. ja de känner säkert att minsta uppgift känns som att bestiga mount everest, men livet stoppar ju inte upp för att de gör det lixom ..

madde: grattis till stora killen . wow, har han redan blivit 1 år, inte klokt va tiden går fort. liten knubbis du har då
    förstår att du har fullt upp .

vad ska ni andra göra i helgen då?? är det bara jag som funderar på att skippa melodifestivalen?? .
    idag får vi verkligen se vad min mage tål, ska äta våfflor senTungan ute. sen vet jag inte vad som händer i helgen, om det fortfarande är så här fint o soligt och min magsjuka är helt över så ska man väl iaf ut en stund, kanske leta upp nån lekpark så ungarna kan gunga lite

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)