• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: aj stackars Selma . har aldrig fastnat så där själv med tungan, men minns nån klasskompis gjorde det när vi var små och jag kan lova att med 99% säkerhet så kommer hon alrig göra om det igen!! tur att ni ändå var hemma precis som du säger!! kommer bli orolig för Linn för hon är verkligen sån som slickar på allt, totala motsatsen jämfört med Noah..

ja norrmännen är ju såna som lätt lutar sig tillbaka och är lite väl bortskämda just när det handlar om att lätt kunna få jobb då finanskriser och liknande inte går lika hårt åt där oftast. och precis som du säger så är det lätt för andra att säga att man ska ta det med ro när de själva inte sitter i klistret. hoppas så innerligt att det löser sig för er med allt!!

typiskt att inte golvet har kommit fortfarande .

Ain: va kul att du pratade med din syrra och blev fast i samtalet . du får hälsa henne nästa gång . nä Noah har använt båda händerna rätt så mycket och ett tag trodde vi verkligen han skulle bli högerhänt trots allt, men sen några månader tillbaks märks det tydligt att han är vänsterhänt. och vi har ju bara såna saxar hemma för högerhänta så jag förstår att det blir knepigt när han försöker klippa saker.  

barbamamma: håller tummarna för att banken går med på detta nu, vore ju skönt för er att få två rum till .

har du lämnat din email-adress till bonprix för jag får erbjudanden därifrån jämt och ständigt tycker jag. sen är det oftast rabattkoder i svepet också, det var ju därför jag beställde första gången där .

jo jag ska försöka att inte hamna för långt mer, tror det bara är lite psykiskt tungt att aldrig veta om Dan får pengarna och så sitter man ju som på nålar varje dag pga vår hyresvärd oxå...han försökte svärta ner våra grannar som flyttat genom att skicka mail till deras nuvarande hyresvärd. dock så vet han om vilken idiot vår hyresvärd är så det gick inte hem, men man vet ju att vår hyresvärd sitter och försöker göra allt han kan för att sätta käppar i hjulen. helt plötsligt är alla tvätttider uppbokade här resten av månaden och sen i mars är det inget uppbokat alls o det är bara för att jäklas med oss. tack o lov att Dan var smart då han bokat sen länge två dagar i nästa vecka, annars hade vi inte haft nån tvätttid alls...

var ute en stund nu på förmiddagen och vilken härlig värme man kände från solen . var också på ett besök till våra förra grannar och ungarna blev som vanligt bortskämda med kakor och smörgåsrån med smör och ost på .

• lunaria

glömde ju kommentera dig x-girl, vet många som ammat sina barn och ungarna inte varit annat än förkylda. jag har lite svårt att tro på att amning ger så bra immunförsvar som det sägs. minns det var någon hysterisk amningstråd här på FL för nå't årsedan tror jag och då gav väl ts upp efter att det var så många som ammat några av sina barn och inte de andra just konstaterade att de som blivit ammade oftast var sjukare än de som inte ammats. vet inte hur mycket sanning det ligger i något av det dock...minns att jag hade så dåligt samvete när jag inte lyckades amma Noah för alla sa att han skulle bli så sjuk. och ja Noah var ju inget annat än sjuk under sitt första halvår på dagis, men nu verkar han ha väldigt svårt för att ens bli förkyld...

men du kanske kan höra med bvc så ingenting annat ligger bakom till att han är sjuk och förkyld så ofta??

• lunaria

barbamamma: jag förstår att ni har behov av fler rum!! vi har haft ett ganska litet vardagsrum i denna lägenhet, nästan i det trångaste laget så jag förstår att du helst inte vill dela av där. nä håller tummarna, såklart ni ska få igenom det här .

haha bebis, det var iaf länge sen Linn var bebis .

glittrax: nä jag glömde faktiskt kolla efter overallen igår, men det är lugnt för vi har packat ner den . va kul att du fick en på tradera, var det sån som du ville ha??

madde: tror kanske fler än jag är lite trötta efter helgen, inte tror jag att någon struntar i kommentera bara för att du skrev . haha förstår att du inte kan kommentera eller läsa igenom allt vi skrivit, var glad att du har ett liv och inte hinner sitta så mycket framför datorn . förstår inte heller vart tiden tagit vägen, börjar smått planera för födelsekalaset i april. hade först tänkt o ta dubbelfirande på min födelsedag lördagen före, men såg till min stora förvåning att jag fyller år på påskafton så då lär väl knappast någon kunna komma på besökDrömmer.

jag har fortfarande ont i halsen, men annars har jag varit hyffsat pigg faktiskt föörutom att jag har varit lite deppig. tror jag känner stress inför flytten bara...Noah har varit så mysig som pussat och kramat mig precis hela helgen . o idag sa jag till Noah att pappa kanske också skulle vilja ha några pussar o kramar, men då sa han näh . annars har vi packat såpass mycket så nu är det inte många lådor kvar att packa .

• lunaria

barbamamma: missade ditt inägg nu. fy tusan att ni inte kunde kurera er utan åkt på förkylningar efter den där jäkla magsjukan . tråkigt när du inte kan gå på nå't zumbapass igen, vet ju hur kul du tycker det är. suck!! hoppas ni kryar på er snart!! kul att Agathon blivit så stor o är så nöjd över att kunna sitta . va skönt det måste vara för er också att han kan sitta en stund nöjd för sig själv så där .

jo glömde säga att när jag kom in här i vardagsrummet idag så såg jag hur Linn stod upp o höll i en leksak precis vid bordet, men hon höll inte i sig någonstans . så jag hoppas lite på att hon snart börjar gå. försöker få henne att gå med gåvagnen mera, men den är tydligen skittrist grej så hon släpper mest bara taget . men hon har stått mer o mer utan att hålla i sig så jag hoppas snart hon börjar gå .

• lunaria

ain: kul med bio, vilken film tittade ni på??

CA: så skönt att Leo är en såpass lätt barn . sådär om kläderna var ju Linn, vi fick ju nästan börja med 62 direkt, men så vägde hon ju också 4,5 kg från början . ja så där med att hjälpa till har ju varit vår räddning då Noah alltid blir så glad när han får uppgifter. dock har han ju alltid varit sån som gillar att städa och dona . o så ska han hjälpa lillasyster med allt...fast igår undrade jag vad han skrattade åt och jag hörde bara *klunk klunk klunk* o då hjälpte han Linn dricka saft ur sin pipmugg, inte konstigt att hon klunkade i sig alltihopa

jo vi har en gåvagn, men den är hon inte så värst intresserad av att traska omkring med utan släpper bara taget och står ett tag själv eller så sätter hon sig ner o kryper iväg. enda gången hon velat gå med den var då Noah satt i den

barbamamma: haha, tror man alltid känner en viss sorg i hjärtat när man inser att ens bebis inte är bebis längre, spelar inte hur seg ungen är. fast den väntan man hade med Noah innan han började röra sig åt något håll, det var drygt det med .

bra inställning du har ang plugget, hoppas verkligen du kommer in så nu håller jag tummarna!! suck, jag måste ju börja ringa både till Uppsala Universitet och Gävles Högskola precis när jag flyttat, har inte riktigt bestämt mig vart jag ska gå o det beror lite på om de kan få ihop studierna på nå't vettigt vis när jag valde att inte plugga nu i vår...i gävle är det ju distansstudier, men det finns inte i Uppsala, dock är det mindre strul att ta sig till Uppsala efter vår flytt så man funderar lite...

stackars ungar alltså, vad de råkar ut för hela tiden . ögoninflammation som verkar så jobbigt!!

ja suck, här på dagis går det både magsjuka o vattkoppor fick Dan reda på när han lämnade Noah på dagis. 3 förskolefröknar till bara 5 barn, ber till gudarna att han inte blir smittad av nå't!! fast magsjuka brukar han ju iaf klara sig ifrån, de har ju haft det i ganska många omgångar här på bruket o han klarat sig...men tänk om han får vattkoppor tänker jag då kommer Linn också säkert få det. vilken mardröm mitt i flytten!!

vår morgon började förresten jättebra då Linn hade skitit ner hela sig kl 6.45. hon hade sovit hela natten så det hade väl blivit lite fullt i blöjan. hon var skitglad att få sig ett morgonbad o fick sen ligga i soffan efter badet o slurkade i sig två flaskor välling .

tyvärr är jag lite seg idag då min mens borde vara på g vilken dag som helst nu, har sovit rätt så dåligt inatt oxå...ska försöka koka lite saft, bären kommer inte bli bra av ytterligare en flytt så det blir att göra av med lite

• lunaria

pilea: skönt att dina värden är bra, men aj för din tå

oj vad ni haft fullt upp, förstår det lixom . grattis till Max (och Agathon också då barbamamma, jäklar vad man glömmer av ) som blivit 10 månader gammel . fattar inte var tiden tar vägen!! kul att han börjat vinka och åla bakåt, duktig kille .

ja just det, vattkoppor tar ju lite tid innan det bryter ut, men blir ändå lite orolig så där.

det blev inget saftkok för vi har tydligen packat ner saftsilen, men det blev lite vinbärssylt istället. ska göra små påsar med bla en burk vinbärssylt, en burk hemgjord lingonsylt och en flaska av vinet som Dan tappar upp idag o ge till våra vänner som hjälper till under flytten .

barbamamma: nä jag har tyvärr för mig att det är samma på KY-utbildningarna, det räknas ju som eftergymnasial utbildning. men ni kanske får tänka som så att en utbildning ändå är en investering för framtiden och jag förstår ju såklart att det är skitdrygt att behöva ta lånedelen också, men är det inte värt det för att slippa gå tillbaks till ditt jobb??  jag tycker så synd om dig, vet ju själv hur man funderat kring om man ska eller inte ska plugga pga ekonomin osv. sen dagisavgiften, tas inte den o beräknas på er totala inkomst då?

jag vete tusan vad det är med min kropp idag, blir så tokig på att min hälsa inte vill sig helt. jag har väl smått börjat stressa lite pga flytten så jag har hjärtklappning o ångest. jag vart lite yr här idag oxå o Dan sa att jag såg väldigt blek ut. känner mig så skum så hoppas inget nytt är på gång nu innan flytten..

Blev så glad för en väns moster jobbar inom kyrkan (kanske jag nämnt) har väldans koll på fonder och liknande man kan söka så hon hade skickat hem tre brev som var som att vi hade formulerat det så vi ska söka lite bidrag. var så himla gulligt av henne, har ju själv varken haft tid eller ork till o sätta mig o skriva ansökningar så jag blev så positivt överraskad när man fick det i postenSolig. hoppas man kan få någon liten slant iaf till barnen så man kan göra fint i deras rum sen..

• lunaria

pilea: jag tog lite sylt till cornflakesen igår och nää det var ju inte fy skam det heller .

ain: haha, gud va konstigt det lyckades bli då, så kul att ni iaf fick se hela filmen trots allt . ja det är Linn som skickar slängpussar, ser så himla gulligt ut . skönt för dig att få gå hemma lite mer med Benjamin sen. vilken busig liten kille!! så där håller iofs Linn också på med, hon älskar att krypa in i sitt rum och vräka ut alla sina kläder ur garderoben eller en annan favoritsak är att dra ut min datakabel fastän det försöker jag distrahera henne med annat då jag inte vill att hon ska göra det bara för jag säger nej då..blir lite orolig med elutag o sån't.

barbamamma: du har räknat på att din inkomst räknas som 80% av bidragsdelen?? tänkte bara informera om du inte tänkte på det. bra att ni iaf inte har förkastat idén totalt, sätt du dig ner o fundera lite till. om det bara hade varit lite bättre chanser med kommunikationen så hade jag nog också valt att bli läkarsekreterare, tänker ju på Maria som blev erbjuden flera platser efter hon blev klar.

usch fy tusan vad mycket ni drar på er hela tiden, hoppas hela bunten blir friska o håller sig så också. krya på dig med!!

igårkväll fick jag så ont i hela ansiktet och vart helt täppt så det var väl bihålorna som ställde till en massa. tog nässpray och idag har iaf förkylningen brytit ut helt...igår tog Dan o började tappa upp sitt rabarbervin. vi tog ett litet smakprov var o jäklar så gott det blev dåTungan ute. idag fick vi riktig sovmorgon, båda ungarna sov till kl 8 . var så skönt att få vila ut då förra natten blev så dålig.

• lunaria

x-girl: missade ditt inlägg förut. skönt att operationen gått bra, men har hon får något mer smärtstillande hem också så det inte gör ont?? stackars liten, men skönt att det går bra!!

ja vi har ju lite dåligt om pengar och så känner man ändå att man vill ge något för att andra hjälper och sliter för ens skull så då fick vi göra lite grejer .

barbamamma: ja alltså du pratade om dagisavgiften och när man pluggar så räknar de ens inkomst just som 80 av bidragsdelen på csn så lånedelen räknas inte alls som inkomst. så om du får typ 4000kr på bidragsdelen från csn så tar man 80 % av det när man skriver inkomsten och samma gäller i princip överallt. samma sak, ni är inte berättigat till bostadsbidrag med så många barn o du väljer plugga??

ja alltså ett lån kan man ju betala tillbaks på, men värre om man går olycklig på en arbetsplats i många år .

nä det känns som man snart varit sjuk konstant i 2 månader nu..när man känner att man börjar bli bra så blir det jämt ett väderomslag. i förra veckan hade vi 22 grader inomhus, men nu när det är -20 grader utomhus så har vi 17 grader här inne och jag kände att jag vaknade med frossa imorse så jag tror det är temperaturförändringarna som gör mig så sjuk hela tiden. nästa lägenhet är lite varmare o jämnare pga fjärrvärme så jag hoppas det kommer göra mig bättre  

• lunaria

ja alltså din inkomst räknas som 80% av bidragsdelen, sen läggs det till din makes inkomst och sen dras den procentsatsen av det då..hoppas du är med mig. många tror ju att inkomsten räknas som alla pengarna som man får från csn, men så är det inte och det är därför många får betydligt lägre dagisavgift just när de pluggar. tänkte bara berätta det så ni räknar rätt sen när ni sitter o räknar ut hur mycket pengar som ni får över om du skulle plugga..

suck idag krånglade väl FK så lagom mycket, de hade helt plötsligt skickat ut papper om "vård av barn" just den tiden som Dan begärt sjukskrivning på. men det var tydligen felutskick. och då visade det sig att chansen för att få några pengar vara minimal för handläggaren på FK trodde nämligen Dan har ljugit om att han var så dålig och att han inte var hemma pga "att han var tvungen att ta hand om barnen" som den andra läkarn hade skrivit. och så kan ingen läkare bekräfta det då psyk tagit o bytt ut precis alla läkare så Dan var tvungen att ringa till psyk också. imorgon ringer väl förmodligen en ny läk upp Dan så han kan förklara mer vad saken gäller så denna läkarn kan berätta rätt saker till FK. för det står ju helt fel i hans journaler!! och sköterskan på psyk blev förvånad idag över att Dan tar fyra olika mediciner för sin ADD, men då måste de tre sista läkarna varit så slarviga att de har inte ens skrivit rätt i hans medicinjournaler o alla de gamla medicinerna står med. är så typiskt att man ska få hålla på med sån här skit, som att livet inte vore jobbigt nog..

• lunaria

ain: glömde säga det här om tågång, att jag faktiskt hört det från andra att de blir det av gåstol. Linn går väldigt bra på hela fötterna, dock ser hon nästan lite hjulbent ut istället . men vi köpte ju aldrig nån gåstol o lika bra det för hon tycker det är smidigt att krypa runt överallt

pilea: haha, va kul att Tyra hade blivit så stolt över naglarna. jag hade faktiskt tagit o målat Noah's naglar igår o han kom oxå till dagis o visade stolt upp sina naglar för fröken . han är ju dock lite rädd för kladd så det var modigt av honom. men fy tusan, jäkla skitunge som tog tuschpennan o målade överallt!!! har du testat med "Cillit Bang"?? oftast den mesta tuschen brukar försvinna fast om det är pappskärmar så kanske de blir förstörda iaf .

ja det var rabarber, lite vinbär och svarta vinbärsblad. det är lite lustigt för jag tycker inte spec om vitt vin, men det smakade lite som blandning mellan likör, vin och sprit, det var så speciell smak, men så himla gott!!

barbamamma: nämen gud va hemskt, gick en kall kår genom kroppen när jag läste artikeln, så fruktansvärt . förstår inte hur någon kan ta ett liv, det är så begripligt!!

men herregud, Agathon har inte fått öroninflammation då?? stackars dig som aldrig får sova ut ordentligt!! stackars Freya också som spyr så där .

jo då, det står 4 olika mediciner på Dan så då började till o med sköterskan undra vilka knäppa läkare Dan har haft som inte tagit bort medicinen ur listan när den inte funkat. livsfarligt ju, tänk om Dan skulle få problem med minnet eller liknande o hade varit ensam då hade det ju kunnat bli riktigt fel!!

jag vaknade med värsta bihåleinflammationen, kom ut mängder av tjock gul-grön sörja när jag snöt mig (ursäkta detaljerna ). så typiskt, har en del att packa fortfarande o bara några dagar till flytten . flytten blir väl av oavsett hur jag än mår, men det är skit att man skulle bli så dålig nu. egentligen borde jag inte ut i kylan med tanke på bihålorna, men jag har inte varit ute på 3 dar så jag måste fasiken ut o få lite luft idag.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)