• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

zandra: hehe, jo, jag använde ju sugarpaste som lock till var doptarta Men det blir faktiskt godare när man har den pa än man kan tro. Lika gott som marsipan är det ju inte, men om själva tartan inte är sa söt blir det ok faktiskt...

Vad roligt med Dans praktik! Hoppas han trivs och det gar bra!

barbamamman: vad jobbigt med din sons (förlat, jag glömde namnet - fredde?) studier. Det maste ju vara jättejobbigt för er. Och honom ocksa! Kan bara tänka mig vad jobbigt att försöka plugga men sa gar det ända inte, hur omotiverande är inte det liksom.

och läskigt med fontanellerna!

Lycka till med texten - jag har nog missat vilken kurs det är till?

pilea: wow att du tom fick tva auktioner pa köp nu! Jag har tom en auktion som troligast inte alls blir sald   (fast det är förväntat da det är uppsydda byxor och jag bara är 156 cm   )

Nej, nu ska jag "tidigt" isäng!

• Ain

Glittrax: jo Miriam har haft krupp. Hon hade svart att andas, hostade sadär skällande och fick hes röst. Men hon hade nog en relativt lätt attack, för vi behövde inte aka och inhalera eller nat.

För oss var det viktigaste att halla henne lugn, och oss lugna. För om hon, som vid första attacken, stressar upp sig sa blir det ju svarare att andas.
    Sedan gick vi ut med henne i vagnen (mitt i natten - suck) da det var kallt och lite fuktigt ute. Vi körde ocksa med att öppna ett fönster i badrummet och sätta pa duschen (kyligt och fuktigt) och att hänga tvätten att torka i hennes rum.
    Jag vet faktiskt inte om det hjälpte jättemycket med det fuktiga, men det var vad läkaren rekommenderade och det skadade ju iaf inte! Men som sagt var, att lugna barnet om det blivit rädd för att det inte kan andas sa bra är viktigt.

Sedan fick Miriam värsta bronkiten i samband med kruppen och fick ihalera saker, men om det var pga kruppen eller inte vet jag inte.

Nej, nu maste jag iväg igen. Det blir nagra smasnuttar här inne nu och da...

• Ain

madde: oj, vad läskigt med fingrarna! Konstigt att ni inte vet vad han skar sig pa!

Vi borstar redan Benjamins tänder med lite tandkräm. Vi har en tandkräm som det star att man kan använda fran första tanden. Men vi tar verkligen pyttelitet, bara stryker lite pa borsten, inte ens sa stort som hans lillfinger. Dottern fick tänder vid 9 manader, och da gav vi ungefär som lillfingret, men Benjamin är ju sa liten ännu.

Usch är förkyld idag och har ont i halsen.

barbamamman: vad bra att ni hittade sa billiga fönster da! Fönster är ju inte sa kul att köpa, roligare att lägga pengar pa typ fina tapeter eller sa

Zandra: vad trakigt med eran planerade kväll! Men ni far väl se det som att ni atminstone fick vara tillsammans ensamma. Det är ju viktigare än maten i sig. Speciellt som Dan ju ocksa kan laga god mat Men visst är det trakigt när man sett fram emot nagot sa länge

• Ain

Igar hade vi en ganska trevlig dag. Vi började med att aka pa cern, mindre kul kanske, för Markus är on call, sa han var tvungen att aka in pa ett morgonmöte sa da följde vi med och väntade. Som tur var kom en annan mamma med barn som ocksa väntade, sa Miriam hittade en kompis att leka med.

Sedan akte vi pa babysim. Jättekul tyckte Miriam. Benjamin var lite skeptisk i början, men sedan tyckte han det var ganska kul. Men det var ju första gangen för honom, sa det kommer väl.

Pa em akte vi och tittade pa var tomt - kan försöka ladda upp ett foto senare, och sedan vidare till en lekplats. Av en slump var en av mina bästa vänner där med en av Miriams bästa vänner, sa det var kul. Dessutom hade vi bestämt träff med nagra andra vänner, sa vi blev ett litet gäng pa lekplatsen.

Pa kvällen var jag och tva kompisar (en av dem var tjejen vi träffade tidigare pa dagen) ute och at pa en Etiopisk restaurang. Den andra av tjejerna är fran Etiopien, sa det var ju lite kul att ha nagon som har koll med sig.

Tyvärr var jag tvungen att ha med Benjamin (men det gick bra för han sov hela tiden) för Miriam hade fatt armbagsluxation (kanske det heter pa svenska), att en del av armbagen hoppat ur led, sa hon hade ont i armen och ville inte använda den. Sa Markus fick tid pa barnakuten till 21:30 med henne, sa da fick jag ta med Benjamin.
    Miriam har haft detta tidigare, och man kan antingen lata en läkare rätta till det -det gar jättelätt och det blir bra direkt efter, eller sa har man tur och det rättar till sig pa egen hand.
    Det är f.ö. pga av detta man aldrig ska dra barn i armen, eller snurra runt dem i händerna (ni vet sadär som man ofta gör när man leker med barn). Man ska hellre halla dem i överarmarna.

Jaja, men det blev en trevlig dag iaf! Synd med Miriams arm, men idag har hon inga problem, sa det gick bra.

Far se vad vi hittar pa idag, jag mar inte sa superbra. Fast jag ska nog orka iväg pa bio, jag ska träffa en annan tjej kl 16:00 och titta pa den där Julia Robertsfilme, Eat, Pray and Love tror jag den heter eller nat.

• Ain
    7 michelingodingar skrev 2010-10-04 13:19:20 följande:
    suck,jag beställde ju kläder från Hm i juli och fick då veta att vissa plagg skulle levereras i sept nu är det okt och 2 ggr har vi fått meddelandeom att leveransen är försenad o nukänns det liksom inte läge för basketkängor på agathon utan mer lite varmare tossor som gäller o byxorna ja dom är frågan om han ens kommer hinna anv nu
    så jag funderar på o ringa o säga att vi inte ska ha dom varorna längre!!
    Nej, vad irriterande. Det tycker jag du har all rätt att avbeställa! När man beställer vill man ju ha varorna ganska snabbt, annars blir de ju fel för säsongen.

Oj, nagellack pa läpparna! Jag kan inte lata bli att skratta. Det är precis nagot som Miriam skulle kunna göra. Det eller tuschpennor runt munnen eller nat...

Pilea:oj, svinkoppor! är det vanligt förekommande? jag har aldrig hört om nagon som haft det. Bra att veta ungefär hur de kan se ut (även om det nu inte är det de är).

BlueRoose:hur gick det med skolan?

Xgirl: ah, vad skönt att komma ikapp lite hemma! Markus städade huset igar och det är sa mycket trevligare att vara hemma...

Jo, det är lite läskigt med luxationen faktiskt. Första gangen tror jag hon fick det da vi snurrade henne, men nu gör vi aldrig nagot sadant, men ända har hon fatt det nagra ganger. Som i helgen vet jag faktiskt inte vad hon fick det av! Men det är ju inte sa att hela armbagen hoppar ur led, utan det är "bara" nagon kula som hoppar snett. Vet inte vad den heter pa svenska.

Det blev tyvärr ingen bio för mig för jag har fatt halsfluss. Jobbigt. Speciellt som man inte far nagra halstabletter eller sa pga amningen. Men jag är pa bättringsvägen.
    Det är lustigt, för i Frankrike tittar de bara lite i halsen och skriver ut antibiotika. I Schweiz gör de ett prov för att se om man verkligen har bakterier. Sa numer gar jag till läkaren i Schweiz faktiskt. Dessutom är det mycket kortare väntetid. I Frankrike kan jag vänta 2.5 timme om jag inte har bokat tid, nu i morse väntade jag kanske 4 minuter innan en sköterska kom och tog tempen osv, och sedan nagra minuter till bara innan läkaren kom. Hur bra som helst!

Nej, nu ska jag hämta Miriam fran skolan!
  • Ain

Xgirl: känn du efter hur det känns bäst för dig med amningen. Du har ju faktiskt ammat länge nu, sa börjar det göra ont tycker jag nog att du "med gott samvete" kan sluta. (det anser jag ju att man ska känna efter oavsett om det är vid 2 ar eller 2 veckor, det maste ju funka för mamman liksom). Jag ammade Miriam till hon var 9 manader, men da slutade jag för da fick hon tänder och började bitas. Da slutade jag fort...
    Benjamin har nu tva tänder där nere, men han har aldrig försökt bitas och där är ju tungan ivägen, sa det gör inte ont. Far se hur det blir da han far tänder där uppe. Far han det och han bits slutar jag nog. Kanske jag da försöker pumpa ett tag, men det är svart att hel-pumpa, produktionen gar ofta ned da.

Zandra: oj vad jobbigt att han vaknade sa tidigt. Man vill ju passa pa att sova da minstingen sover, och hoppas ju att det stora barnet ska "ha vett" att sova lite längre... Förstar att du är trött. Speciellt när du är trött redan innan liksom.

blueroose: vad tjaftsigt med skolan. De ska väl vara glada över att befolkningen vill vidareutbilda sig tycker man och försöka underlätta för alla som vill?!

pilea: nässelutslag torkar nog inte ihop. Det har aldrig Miriams gjort iaf.

Här har Benjamin börjat ta sig fram ganska bra och stoppade just in blad fran var Benjaminfikus och jord i munnen. Inte sa bra tror jag...

nej, nu har han tröttnat pa att leka själv, sa jag far springa dit!

• Ain

oj, vad jobbigt med alla förkylda! Jag hoppas ni alla snart blir friska och att de sjuka smattingarna blir bättre. Jag är nästan helt frisk fran halsflussen iaf, sa det är bra!

Vad jobbigt Zandra med din morgon Och det finns ju inte sa mycket man kan göra heller, bara försöka bevara lugnet    Och jag kan bara tänka mig Barbamamma! Du maste ju vara självbehärskningens mästare!

Igar var Miriam tidvis superjobbig hon med. Efter lunchen, som vi at tillsammans sa vägrade hon ga tillbaka, utan lade sig pa golvet i (personal-) restaurangen och bara ropade maaammaaaa. Som tur var hade jag phil&tedsvagnen med sa i slutändan bara satte jag henne där och körde henne till dagis. Sedan var hon ju jätteglad när vi väl var pa skolan. Och samma sak efter skolan da vi akte om en lekplats och hon bara helvägrade att aka hem. Jag blir verkligen galen. Jag vill ju inte släpa in henne i bilen, sa jag försöker  med övertalning och reson, men det funkar helt enkelt inte oftast! Inte vill jag heller hota med "annars aker jag utan dig..."

Xgirl: jo, Miriam hade ju nagra sadana aterfall sa att säga. Senast da hon började pa skolmatsalen. da var det nagra dagar hon kissade pa sig. Sedan blev det som vanligt. För nagra manader hade hon en sadan period da hon ställde sig och kissade pa trots da hon blev arg - men det slutade hon med av sig själv. Vi gjorde ingen stor sak av det och hon tyckte ju själv inte att det var sa kul att bli blöt.
    Sedan kan det ju vara ocksa att hon druckit mer än vanligt de dagarna, eller som tidigare nämnt att hon är för mycket uppe i sin lek. Och när man börjar tro att de klarar det där med toaletten själv sa slutar man paminna dem och da kan det hända lite mer olyckor.

Idag ska vi träffa var arkitekt och se vad han säger om husprojektet. RIktigt spännande! Jag försökte lägga in en bild pa tomten, men det gick inte sa bra.

• Ain

Hej hopp,

just tillbaka kommen fran första föräldramötet pa Miriams skola. De berättade lite om hur en dag ser ut för barnen, lite om pedagogiken osv. Det var ganska intressant. Tvärr var jag tvungen att ha med mig Benjamin för Markus är i sydfrankrike pa en annan accelerator och kommer inte tillbaka förrän i morgon. Miriam fick vara hos grannen. Sa riktigt lika bra kunde jag inte koncentrera mig pa vad de sa, eftersom Benjamin började bli gnällig. Det var ju läggdags för honom.

Ja, ni. Det där med invandrare och sprak är ganska komplicerat tror jag. Jag ser ju saker fran en annan sida än ni kan man kanske säga. Jag är ju faktiskt invandrare jag med I princip haller jag med er, visst ska man lära sig spraket i landet man bor i. Det vinner man ju inte minst själv pa. Det är sa lätt att bli isolerad om man inte kan kommunicera med omvärlden.

Men, samtidigt är det faktiskt inte sa lätt att lära sig ett sprak i vuxen alder. Jag kunde ingen franska när vi flyttade hit, och sa himla lätt var det inte. Det gar ju att studera, men det är väldigt svart att fa öva spraket i praktiken. Om man inte kan prata med folk, sa är det svart att fa lokala vänner, och da är det svart att fa övning. En ond cirkel sa att säga . Det tog laang tid innan vi kände nagra fransmän kan jag säga. Och da är vi ända "högstatusinvandrare". En iranier eller somalier torde ha bra mycket svarare att fa kontakt med svenskar än vi har att fa kontakt med fransmän.

Och om man tänker sig en somalisk kvinna som kanske bara kan somali och ev. nagra andra afrikanska sprak som hon lärt sig som ung, och kommer till sverige. Hon kan kanske inte ens läsa. Hur lätt är det da att lära sig svenska även om man far ga pa svenska för invandrare kurs? Hur ska hon fa kontakt med svenskar när det knappt bor nagra svenskar i omradet hon bor i? Knappt gar nagra svenska barn pa barnens skolor osv...
    Jag märker ju att Markus, som pratar franska pa jobbet, pratar mycket bättre än jag. Jag har oftast pratat svenska eller norska eller engelska pa jobbet. Nu pratar jag faktiskt ok franska, bättre än manga här, men jag har ju ocksa universitetsutbildning och pratar 3 andra sprak, sa ett visst försprang motför vissa invandrare har jag nog.

Och det lustiga är att jag känner maanga svenskar här nere som inte alls kan franska efter typ 10 ar i Geneve. Sa vi svenskar kan (eller rättare sagt inte kan) vi med.

Jag tycker faktiskt heller inte att det är rätt att integrera sig sa extremt att man knappt vill prata sitt modersmal ens. Da riskerar man att bli rotlös tror jag. Och ens barn förlorar kontakten med ursprungslandet, släkten och sin bakgrund om de inte tillats lära sig sitt modersmal.

Men visst haller jag med er ocksa. Det AR viktigt att man integrar sig - och tillats integrera sig och försöker lära sig spraket. Det är ju inte för mycket begärt att man lägger manken till lite grand. Och det är ju fanigt tex att man inte ska fa sjunga svenska nationalsangen osv - vi är ju i SVERIGE! Men jag menar att det inte är riktigt sa lätt att lära sig ett sprak som det kan lata.

(dessutom kom jag att tänka pa att jag är ju en perfekt invandrare -jag är ju arbetslös ocksa   )

Usch, nu vaknade Benjamin med Krupp Och Markus som inte är hemma.... Maste ut med Benjamin i kvällsluften och hoppas det blir bättre.

Godnatt och kram pa er!

• Ain

zandra: nej, vad trakigt med Dans praktik! Det är ju egentligen lite fräckt att nagon far ont av att jobba pa ett ställe, och sa blir resultatet att han far sluta

Nej, ska i säng nu, sov inte sa mycket inatt pga krupp-killen, sa nu ska jag sova! Far skriva lite mer sen. Ville bara skumma igenom vad ni skrev.

Imorgon yoga 09:00-12:00 Kul!

• Ain

Kortis igen...

madde: jo, det kommer väldigt plötsligt och jag tror inte man kan förutsäga vilket barn som far det. Det finns heller inte nagot du kan göra mot det. Vissa barn far helt enkelt krupp. Men när (om) han fatt det sa vet du ju att det finns risk, sa da kan du förebygga genom bla att ha luftfuktare, och kanske ha höjt sänghuvud sa han är förkyld. Men oftast är det ju ingen större fara med krupp, bara lite jobbigt.

barbamamma: hmm, svart det där... Jag haller pa att bli galen pa allt körande där vi bor. Vi bor i en by som är lite längre ut fran centrum där vi  bor (inte för att det finns nagot egentligt centrum, men om vi säger - byarna där det finns lite affärer och restauranger). Det innebär körande till skolor, om man ska handla, ga pa restaurang, hälsa pa folk osv. Vi vill därför flytta centralar och det var ett av kraven vi hade pa tomten vi köpte.
    Men a andra sidan sa valde vi att bo pa franska sidan, och inte i Geneve just för att vi kunde fa ett större och finare hus för samma pris, sa man far ju göra en avvägning där.
    är huset sa mycket finare än där ni bor nu? Trivs du att ha det lugnt om kring dig, eller skulle du tycka det vore trakigt att inte ha grannar omkring dig?
    Jag personligen skulle nog inte flyttat ut i skogen, utan hellre varit lite trangboddare. Men jag vet ju inte hur  ni bor nu heller.

(ska svara pa fragorna ang. barnomsorg, och hur vi kom hit senare. men nu är det sängdags...)

Yogan var jättekul förresten. Det gick bättre än jag trodde. Kul att komma ut lite!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)