• Ain

Nej, jag vet inte. Han har alltid sovit dåligt... Han har svårt att somna på kvällen också. I natt så somnade han äntligen 05.00, fast sedan skulle jag ju upp 06:30 igen... Men med lite RedBull funkar det också

Vad bra Zandra att er förskola verkar så bra och att det verkar bra med barnhablititeringen. Jag hoppas också att att ni snart får en trevlig och snäll kontaktfamilj. Det skulle säkert göra mycket så att du vet att du kan få stöd om ni har en jobbig period (och även annars)

barbammam: oj men stackars liten Alwin. Vad kan det vara?

Skönt att ni föräldrar kan prata öppet om hur det funkar mellan era barn. och att barnen känner att de kan prata om det hela. Det gör ju såå stor skillnad. Även om det blir tjafs då och då så känner barnen att de har stöd från föräldrarna och bara det gör det hela lättare...

• Ain

suck, Benjamin och Miriam var sa pigga i kväll, sa det är först nu jag har fatt bada i säng. Benjamin somnade visserligen tidigare, men Miriam har varit vaken fram till nu. Kanske för att det börjar bli sa ljust pa kvällarna, jag vet inte. Men de har varit vakna länge hela veckan. Naturligtvis har Markus varit borta 3 kvällar (inklusive ikväll) sa da har det ju blivit mindre ledig tid för min del.Jag tycker nog egentligen att det kan räcka om man har en kväll till egentid, markus har ju dessutom vissa lunchraster (ibland har han ju Miriam) och jag har lite tid da Benjamin sover, även om jag da ofta gör lite andra saker för "oss" och dessutom är bunden eftersom han ligger och sover. Sa en kväll till sport, och sa naturligtvis undantag om det är nagot speciellt typ middag med kompisar eller sa. Men tva ganger och sedan ibland nagot extra, typ middagar, jobb tycker jag är lite mycket. Men vi far väl se. jag kanske ocksa ska börja ta tva kvällar för mig.

kläder, hmm, jag snabbkollade barnens garderober, och de har nog faktiskt ung. 20 plagg av typ allt. 20 langärmade, 20 kortärmade tröjor, 20 byxor, 20 klänningar (fast lite mindre kjolar och tjocktröjor och Benjamin har inte sa manga kortärmade och shorts,men det kan vara sa att jag inte hittat ladan med Miriams gamla ännu.
    Men av dessa kläder sa är nästan alla Benjamins kläder ärvda, antingen av Miriam eller hans kusiner. och Miriam har en del ärvda saker hon med.

tv: Miriam tittar pa kvällen (oftast film pa datorn) och vi har sagt inte före kl. 18:00 (dvs ung. da jag börjar med maten). Nu pa sommaren vill hon ända bara hoppa studsmatta och leka med grannpojken sa da blir det bara 10 minuter eller sa efter maten och innan hon ska lägga sig, men tidigare har det varit mellan 30 min och 60min, lite beroende pa hur lang tid maten tog. Oftast 30-40 minuter. Pa morgonen tittar hon egentligen aldrig, men ibland kan det ända bli om man maste fixa nagot annat och da kan hon fa kolla.

Zandra: vad jobbigt. Och konstigt att soc far bestämma att du maste ga pa nätverkshuset? Och att de ska ha reda pa vad som sagts där? Det uppmuntrar ju inte precis till att ni öppnar er och verkligen far hjälp. Jätteirriterande!

barbamamma: nejmen, vilken otur du har med dina tänder! Vad läskig, nu vagar jag nästan inte äta kola längre...

xgirl: kul att ert kök börjar bli klart. Hur var det hade du nya foton i bloggen? Ska kolla senare!

glittrax: usch vad jobbigt med gbs och allt det andra! Skönt att allt verkade ok när du var in iaf. Vad är det egentligen gbs kan orsaka? (brukar googla, men jag har sa ont om tid just nu   ) (man trodde ju man skulle ha en massa mer tid da man är hemma   )

• Ain

Nu har jag just bakat en tuppkaka - har tänkt göra det sedan jag läste att barbamamma bakat en (och det är väl ett tag sedan nu ). Den blev kanske inte riktigt som den skulle, jag undrar om man inte ska göra den i en runt platt form istället för en sadan toppig sockerkaksform som jag gjorde nu, för krämen fick ju nästan inte plats pa kakan utan rann av Hoppas den blir god iaf.

Det är sa varmt och fint här nu. Nästan som sommar. Vi grillar och har ute barnpoolen och sandladan Nu ska jag ga ut och sola lite och läsa i katalogen fran badrumsförsäljaren. Att badkar är sa dyra!

• Ain

evanor: hej och välkommen! Vad kul! Jag är 34, bor i Geneve och har tva barn- 1 och 3 ar gamla..

Ang. bonussonen, det är nog bra att sätta lite press ibland. Men kan det vara nagot annat som ligger bakom varför han inte "orkar"? Min bror var lite sadär, och han visade sig vara deprimerad.

hehe, barbamamma: det finns ju en trad just nu ang. att betala för betyg - har du sett den Men skämt a sido, sa tycker jag att du är jättetapper som kämpar pa ang. dina barns skolgang och att ni inte ger upp!

och vad läskigt med Abbe da han gjorde illa sig i studsmattan! Maste gjort himla ont stackarn...

Glittrax: har Nova talproblem? Jag hade fatt för mig att hon pratar riktigt bra och säger sa kluriga saker?

Zandra: vad skönt att ni fick pengar för jeansen och att du lyckades hitta ett par jeans och tom leggings! Jag tycker heller inte om att shoppa jeans, tycker aldrig jag hittar nagot som passar. Klänningar osv gar ju bra, men just byxor, suck...
    Din öppna förskola verkar ju jättebra. Skönt att det finns en sadan, hade ju varit jobbig om det hade varit en sadan där da alla ska vara sa perfekta med märkeskläder och ett utat sett perfekt liv... (som tex min systers öppna förskola). Jobbigt i övrigt förstas för er, men hoppas att det kanske kan ge nagot när Dan far sin sköldkörtel reglerad och det kanske löser sig med nätverkshuset och soc...

Xgirl: fina bilder fran er huserenovering! Och intressant att veta att man ibland kan fa mycket bättre priser direkt fran producenten. Vi ska väl ocka köpa tapeter till huset, sa det kan ju vara bra att veta. Ser framemot att fa se det färdiga köket!

Nej, nu maste jag ta och byta bajsblöja här. Far se om jag lyckas skriva nagot mer senare idag. Har ju endel saker att berätta (alltsa, innan  nagon nu dör av nyfikenhet, inget jättespeciellt - men det var ju ett tag sedan jag skrev menar jag   )

• Ain

nej, men sa mycket kul har jag ju inte att komma med Jag ska skriva lite mer senare, nu ska jag försöka fa 15 min vila innan lillen vaknar. har just städat golven iaf sa nu luktar det gott. Sedan far jag se om jag hinner städa badrummen innan jag maste iväg och handla lite, byta ett klädesplagg till B, handla blommor för vi ska pa middag ikväll och sedan hämta Miriam.

barbamamma: www.familjeliv.se/Forum-4-288/m58203157.html  fast läs i början, den sparade nog ut ganska snabbt. Förresten - jag skrev nagra inlägg i denna traden, och jag är i princip lite neggo till att betala för betyg, men det gäller främst rika curlingföräldrar som dessa, ert fall är ju väldigt annorlunda...

• Ain
    Glittrax skrev 2011-04-15 18:52:23 följande:
    jag tror slemproppen börjat släppa nu, men den kan ju släppa nån vecka innan eller tom tidigare innan förlossning... hur har det varit för er??!!
    För mig gick den tydligt bada gangerna, men det var 2-3 veckor innan barnen kom...

Har just kommit tillbaka efter en trevlig middag. Ungarna var i farten till kvart 22:15! Jag trodde de skulle vara griniga redan tidigare, men de var pa sa gott humör att vi stannade längre Det hjälpte ju till att de vi var hos var sa gulliga med barnen att de hade roligt och inte behövde bli griniga. Men benjamin somnade direkt vi satte honom i bilen sedan...
  • Ain

Imorgon aker jag till min kompis i St. Gallen och sedan vidare till österrike och Markus föräldrar. Sa pa mandag kan jag nog skriva mer!

För övrigt, för er som har FB, sa är det ingen fara pa taket. Jag kan förklara senare. Min blivande svägerska som har flippat ut lite över dopet av deras bebis bara. Vilket iof inte är bara, men det är ingen äktenskaplig kris eller sa

• Ain

Nja, jag tror nog att man maste bli smittad om det är en sjukdom som orsakas av virus... Men man kan ju bli smittad typ i affären eller nagonstans ocksa...

I paskägget ger jag ett par sma godisar. Det far hon pa morgonen av paskharen. Sedan far hon söka paskägg med farmor, och i det vet jag inte riktigt vad det är faktiskt. Lite godis kanske, och sa nagon present. Ett spel tror jag. Av oss far inte Benjamin nagot, men av farmor och farfar tror jag.

Sa, nu är jag i österrike. Det är sa lugnt och skönt, barnen sover och jag äter vattenmelon Resan hit gick bättre än väntat. Det var ju en lang resa, sa jag var ganska slut efterat, men det blev egentligen aldrig nagot gnäll eller bra, utan jag blev mest trött för att man maste halla efter ungarna hela tiden. Det var ju full fart i lekplatsen pa taget. Miriam hade saa kul med alla barnen och Benjamin ocksa. Sedan var vi hos min goda vän sedan gymnasietiden (vi har hallit kontakten sedan dess och nu har hon flyttat till Schweiz). Där blev det ocksa full fart för hon har tva barn. Roligt, för de är äldre än Miriam och jag var inte säker pa om de skulle leka ihop.
    Dagen efter (dvs idag) akte vi till Markus föräldrar. Det nästan första Miriam fragar är "var är min ponny" (hon brukar fa rida pa en liten ponny som en bonde i närheten har). Sa da fixade saklart farmor sa att Miriam fick rida nu i eftermiddag. VI har haft sa fint väder och det är ju skönt att fa avlastning. Miriam älskar att vara här.
    Jag fick ga och shoppa lite för jag glömde resväskan pa taget! Som tur var vände taget tillbaka till Geneve, sa Markus kunde hämta upp den igen. Men nu har vi ju inga kläder Barnen har fatt lana, av kusinerna/tremenning, men jag har ju inga, sa det blev nagot nytt klädesplagg och lite underkläder

Nu sedan ska jag kolla in sald pa hus tror jag. eller kanske körslaget.

Andra saker som hänt:

Jo, det där med dopet var ju lite dumt. Min brors flickvän är gravid och ska snart fa bebisen. Jag har därför skrivit ett meddelande till henne via FB och fragat om hon redan vet när de ska ha dopet eftersom vi gärna skulle boka flyg sa snart som möjligt. MEn jag skrev det snällt och bara som "jag har ju hör att ni ska ha dop. om vi är bjudna skulle vi ju gärna komma, men vi undrar om ni redan vet när det är eftersom det blir väldigt dyrt om vi bokar flyg för sent".  Det kan ju ga uppemot 20 000 kr för var familj om vi aker för sent. Motför kanske 5 000 om vi bokar i tid, sa det är ju ganska klart att vi gärna bokar i tid. Min syster hade ringt och pratat med brorsan och hört om de visste när dopet är. Hon hade nämt att de hur som helst ska upp i juli, och att det naturligtvis vore perfekt om det vore da (men inte sagt att de maste ha da). Iaf sa sa brorsan att de skulle fundera pa saken. Nagra dagar senare ringde syrran upp igen och hörde om de hade funderat och da sa han att joo, det skulle bli det och det datumet. Sa da sa hon ju det till mig och vi bokade.

Bara det att sedan visade det sig att flickvännen blivit jättesur och tyckte att hon minsann inte ens fick bestämma dopdagen, och att ingen nagonsin lyssnar pa henne osv. Och att hon minsann var besviken pa oss. Sedan ändrade hon sig iof till att det mest var syrran hon var besviken pa.

Jättetrakigt tycker jag, för ingen av oss har ju menat att tvinga henne till nagot, men när hon inte ens svarar mig, och sedan säger till syrran att det ska bli i juli (min bror tyckte tydligen att det var ok att ha i juli) sa kan hon ju inte bli arg pa oss. Om man inte kan sta för det man vill, och tex säga att man hellre vill ha i augusti, eller att man inte alls vill tänka pa det ännu, sa kan man ju inte sedan säga att man aldrig far bestämma nagot. I detta fall har vi ju inte haft en aning om att hon inte ville ha det da...  Det känns lite som at hon är för van att ga in i offerrollen, och därigenom far sympati och slipper ta konflikter. Men det är ju trakigt att hon inte inser sin egen delaktighet och därför blir arg pa oss. Vi vill ju gärna ha en bra relation med henne.

Speciellt intressant är det da hon själv ofta klagar pa min bror via fb att HAN inte kan ta konflikter och inte är nog öppen med henne...

• Ain

En annan grej som hände tidigare var iof delvis mitt fel

Jag hade felparkerat lite. Jag skulle pa ett föredrag pa svenska skolan och det fanns inga lediga parkeringsplatser. Pa andra sidan gatan fanns en privatparkering - men jag trodde inte att folk hade egna privata numrerade platser utan att det var mer en parkering som tillhörde ett hus, där de som bor och gäster fick sta. Sa jag tänkte att ingen nog märker om jag star där nagon timme.

Hehe, det stämmde INTE. När jag kom tillbaka sa hade nagon parkerat sig bakom min bil sa att jag inte kunde komma ut. Och när jag försökte trixa mig ut - vilket inte gick - sa skrek nagon uppifran huset typ "ja nu kan du ju se hur du tar dig därifran. Om du inte far bort bilen ringer jag polisen!". Jag och en tjej som var där och skulle hjälpa mig ut försökte fa dem att fatta att jag inte riktigt förstod att de var saa privata,  men hon bara skrek och stänge fönstret. Sa da gick vi tillbaka till skolan och ringde själva polisen. Det fanns ju inget annat sätt att fa ut bilen liksom.Polisen bad oss ta bilnumret pa deras bil (man far ju inte ta lagen i egna händer egentligen) sa da sprang jag tillbaka och tog det. Da blev de jättearga, för de stod da nere vid sin bil (tanten och hennes man som var lite längre bort"  - Rene kom hit, kom hit! Skrek tanten när jag kom. Jag upplyste henne om att jag ringt polisen och nu tog hennes nummer...

Sedan gick vi tillbaka till skolan och ringde upp polisen igen som bad oss ga dit och räcka telefonen till personerna. Da vi kom dit var de superarga och vägrade prata med polisen utan skrek att vi skulle ge dem pengar för att de skulle flytta bilen, och var jättesura för att VI hade ringd polisen. Det hade de ju inte räknat med. Men HUR dum kan man vara - du har polisen pa traden som hör allt du säger och sa skriker du, vägrar prata med dem och försöker dig pa utpressning?

Tja iaf, sa kom polisen dit, pratade med de andra som tillslut gick med pa att inte anmäla mig och köra bort sin bil. Sa i slutändan behövde jag inte betala trots att jag parkerat fel , tur i oturen att de begick ännu grövre brott än jag Trots att det var lite obehagligt just da.  Tack till tjejerna som stannade och hjälpte mig ocksa.

Maste jag tillägga att jag inte kommer parkera pa privatparkplatser nagot mer... Jag BRUKAR inte felparkera egentligen, fattar inte varför jag gjorde det just den dagen. Jag hade inte ens brattom utan hade kunnat aka till ett shoppingcenter som ligger relativt nära och ga därifran...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)