• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamammans...
    Jag hade valt korven utan att tveka, vem orkar stå o trilla köttbullar så där till vardags  

Dags att packa ihop oss o hämta Tyra på dagis! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea

Kia82:
    Välkommen!

Tänkte ge ersättning redan ikväll, men jag har typ förträngt hur det funkar

Vilken sort är bäst? Hade nan till Tyra o har för mig att vi valde bort semper, men minns inte varför.
    Tänkte köra mam´s flaska, men vilket hål på dinappen tror ni krävs när han aldrig ätit ur flaska förut? Ska man köra den allra minsta eller gå mer på åldern? 

• Pilea
    Madde01 skrev 2010-09-09 16:47:58 följande:
    Pilea- vi ger semper till lill grabben har alltid gjort han har fått tillägg ända från födseln då han är förtidigt född o orkade inte riktigt suga i början och sedan så har jag inte haft så mycket mjölk i brösten tyvärr.. Fast jag är jätte nöjd med semper.. ang napp skulle jag nog köpa både 1an o 2an så får man testa sig fram..
    Ok, så du har också förtidig bebbe!
    Alla mina har kommit tidigt, men Max höll sig inne till v.36+6 iaf. Tyra föddes i v.35+4 o Alve supertidig i v.27+4. Men det har gått bra  
  • Pilea
    Madde01 skrev 2010-09-09 17:31:28 följande:
    Ja, jag blev i gångsatt 36+0.. efter lite om o men fick han faktiskt stanna liiite längre än vad dom egentligen inte ville Tungan ute men det gick jätte bra iaf, har en pigg o frisk pojke hemma... oj 27+4 var väääldigt tidigt, mem det gick bra iaf? har dom bara kommit för tidigt allihopa elr är du igångsatt med någon av dom?
    Japp, det var lite väl tidigt! Ja, allt har gått bra o han mår bra, men det var ingen dans på rosor precis!
    Ja, då har kommit tidigt allihop av sig själva, eller det beror på att jag har försvagad livmoderhals. Med första visste vi inte om det så det var ju ganska chockartat när han kom så pass tidigt. Med dom andra 2 hade jag sängläge mestadels. 
    lunaria skrev 2010-09-09 19:25:05 följande:
    ja alltså Dan skippade ju sin medicin o då blev han så glad o uppåt igen o framförallt kramig o så som han var förut. humöret svänger inte alls, har fått tillbaks min man . men samtidigt är jag så sur på den där överläkaren på psykvården som påstod att han skulle haft höstdepression, i såna fall skulle han fortfarande varit likadan även när han slutade medicinen. ska få honom att ringa o få prata med annan läkare, men han skjuter upp allt som vanligt .

jo alltså, jag blev ju sugen på att ha den kvar när grannarna kom o sa att den var så himla fin o ser lyxig ut . men jag har ju som sagt andra däck än dina o det funkar inte på vintern så jag tror inte du skulle uppskattat den heller då . men usch, den är smidig att gå i affärer med . ja du hör, beslutsångest in i det sista..fast om den inte blir såld så gråter jag inte för det..ja du kan väl skicka länken så kanske jag sätta ut annat där iaf om jag känner för det .

nä nu ska jag fota lite mer. när Noah är hemma känner jag mig som Kalle Anka på den där snutten på julafton där han försöker fota alla fina fåglar, men så kommer hackspetten i vägen överallt
    Ha, ha, kan riktigt se framför mig hur Noah o "tjattrar" som den där hackspetten
    Exakt så där blir jag också när jag ska sälja lite större grejer, helt plötsligt blir det man ledsnat på så otroligt snyggt
    Härligt att maken din är tillbaks
    Glittrax skrev 2010-09-09 20:15:29 följande:

pilea: vad jobbigt det låter med benskörhet och speciellt för barnen! vet du om det är vanligare hos pojkar än hos flickor?
    Ja marängsviss är ju så gott!

Jag har mått jättedåligt idag i illamåendet.... armbanden hjälpte ingenting, låg bara i ett mörkt sovrum fram till 14 idag...,.jag vet knappt vad jag ska ta mig till om det ska fortsätta såhär, läste nånstans att nån fått dropp och det vänt då och hon var inte illamående på ett bra tag... men jag kräks ju inte så jag lär väl inte få nån hjälp...

Nej, det är 50 % risk att det ärvs oavsett vilket kön barnet får!
    Jag har fått sjukdomen av min mamma som i sin tur fått den av sin mamma. Mina 2 bröder är inte bensköra.

Jobbigt med illamåendet, finns ju inget värre än att må illa, blä!
    Madde01 skrev 2010-09-09 20:24:05 följande:
    Barbamamman- Japp Julius fick bli lite tidigt född hehe.. Fick ju HF så det var inte så mycket annat o göra åt det. Fluff tårta blir det när jag elr nån fyller år.. haha ..namnam.. Nu blev jag sugen på det också.. hahah Skrattande Har faktiskt tagit fram glass ur fysen, så nu ska jag äta glass alltså, jäkla bantning... Men har verkligen haft en helvetes kväll, tror det är därför jag bestämde mig för lite glass Tungan ute Julius har vart arg o sur sedan 17 tills han somnade nu kl. 20 och jag är ju ensam på em - kväll så jag får ju ta det där trötta humöret varje kväll ibland blir man bara så trött på det.. Så nu blir det tröst äta med glass.. Usch...
    Sådana där kvällar känns igen!
    Tyra fick värsta spelet igår vid nattningen för att jag sa att vi bara skulle läsa 1 bok. När hon väl lugnat sig började jag klappa henne över håret o då kom hon ju på att hon glömt sina pippi-tofsar på dagis o så var cirkusen igång igen med gap o skrik.
    Glittrax skrev 2010-09-09 20:50:21 följande:
    håller med..

Föressten så hade vi ju tänkt att Nova skulle vara utan blöja på dagis idag, inne, till att börja med.. sambon som hämtade henne på dagis kom hem med en hel påse med tvätt.. hon hade inte alls gjort nåt på pottan..hon hade satt sig, men personalen sa att hon nog inte kan slappna av för det är så stojigt.. så hon är nog inte redo där helt enkelt! vi tar nog det senare..  men ska höra med personalen till veckan...
    Ja, det blir ju en del kisstvätt när blöjorna ska väck!
    Ain skrev 2010-09-09 22:05:54 följande:
    Ah, jag har varit saa sugen pa Marängsuisse hela dagen är inbjuden pa middag i helgen och har sagt att vi tar med nagot, kan man ta med Marängsuisse mantro? Synd bara att mannen inte tycker om det saklart...
    Du får väl komma över på mitt 30-års-kalas o käka lite marängsvisch istället

• Pilea
    Ain skrev 2010-09-09 22:18:55 följande:
    Pilea: hur har det gatt med ersättningen?

Benjamin verkar ganska hungrig och äter och äter (ammar alltsa). Jättejobbigt pa natten för mig eftersom han vill äta sa ofta. VI har börjat lite med gröt, men det är ju inte sa lätt för honom att äta Kanske man skulle ge ersättning med lite cerealier i istället, det  maste ju vara lättare för honom att fa i sig.... hmm, far se.
    Ersättning var ingen höjdare enligt Max. Han tittade på mig som om jag inte vore riktigt klok, vad är det där för sörja du kommer med Han bara slängde med huvudet o försökte undkomma flaskan. Får väl försöka ikväll igen o se om det blir samma.
    Xgirl83 skrev 2010-09-09 22:36:14 följande:
    Pilea: Å nej, ska de få en TILL sådan jobbig spruta. :-/ Hade hoppats på att det var klart med den nu.

Blev lite besvikelse med tatueringen för han satt i 4 timmar men den blev bara halvfärdig. Så han fick ny tid om EN MÅNAD för att göra färdigt den, för nu måste det läka innan man kan fortsätta på den. Men än så länge ser det snyggt ut.
    Japp, en till spruta blir det!

Va trist att tatueringen inte blev klar!
    lunaria skrev 2010-09-10 07:48:59 följande:
    usch min bihålor är inte ett dugg bättre idag heller..fast jag har fått sova inatt o det är ju skönt!! men lillskiten är så gnällig och hon äter typ hela tiden. hon fick en hel flaska vid 3, sen 6 och nyss igen...då vart det tydligen fredag igen, tycker bara veckorna rusar fram!!
    Hoppas du blir bättre under helgen!
    7 michelingodingar skrev 2010-09-10 09:30:52 följande:
    är alltid lika kul o kolla in i tråden o se att det är lite fart

herregud vilken mamma jag måste vara jag har varit så inställd på att på söndag är det den 10 sept och att det är då våran son abbe fyller 4 år men vet ni det är ju faktiskt IDAG så igår kväll kom filippa ner o sa mamma i morgon fyller abbe år PAAAAANNNNIIIIIIK jag som inte hade köpt något åt honom utan tänkte åka o göra det på lördag så jag fick åka iväg till konsum här vid 20 igår kväll o köpa lite smått tur dom har lite leksaker och filmer iaf!!
    så idag fick han öppna paket vid frukosten o han fick 2 filmer med nicke nyfiken och mumintrollen, en bil som nänder sig när den kör emot en vägg samt vita papper och nya kritor som jag aldrig sett förut, gelkritor men dom satt som i en penna kanonbra tänkte jag då bryter han inte av dom men HAHA det lyckades visst o bryta av dom om man skuvade upp dom tillräckligt ja herregud han blev glad iaf men mitt samvete huuu det sugerObestämd
    har gjort ploppfluff här nu så det ska svalna o sen ställas in i kylen luktar som oboy med kolaTungan ute

haha så där kände jag mig igår kväll som kalle anka på julafton o samtidigt som fågelskrället som skulle vara överallt samtidigt

har oxå sett olika auktioner med pop som slutar på en ytterst liten summa o funderat på vad som är fel på plaggen även om inget syns,kan det ha med o göra att det är äldre kläder???!!!!

här hade agathon vakennatt igen men nu är han genomförkyld så inte konstigt om han har svårt o sova!!
    Ha, ha, ja, ibland kan man snurra till det
    Jag tänkte bara att Abbe fyllde år samma dag som jag, alltså den 12:e!

Stackars Agathon, hoppas han kryar på sig snabbt!
  • Pilea

Ersättningen var ingen höjdare, han slängde med huvudet för att undkomma flaskan o det mesta rann ut längst halsen. Men några droppar kanske han fick i sig iaf. Han fattade inte hur man skulle suga på dinappen.
    Kanske inte var den bästa dagen att testa heller iom sprutorna, han var trött o dan o hade liten temphöjning.
    Får väl testa ikväll igen. Ska prova med lite gröt också.

Max har fått så ont i magen på sistone. Trodde det berodde på rabarbern jag åt förra helgen, men eftersom han fortfarande knorrar kan det ju inte var av det.
    Det kommer om kvällarna, han får riktiga körare o illtjuter mellan varven. Och så lägger han av värsta brakarna som luktar ruttet o så blir han lugn en stund o så börjar det om.
    Han har ju aldrig haft ont i magen förut o jag har inte ändrat mina kostvanor på något sätt.

Han är ju så extremt lättväckt också o brukar inte kunna sova så vidare värst bra på dagarna när storasyskonen är hemma. Men idag testade jag att lägga tillbaka babynestet i hans spjälsäng o då somnade han bums. Och då är ändå båda hemma från dagis eftersom det är fredag. 

• Pilea
    Madde01 skrev 2010-09-10 12:56:13 följande:
    Barbamamman-  haha, ja fredagsmys funkar nog lika bra det.. Det blir det här med.. Åt helskotta med bantningen ikväll Skrattande Känner sig ur kass att man inte ens klarar av att gå ned några extra kilon.. Sen har man ju inte velat ut o gå med Julius heller när han varit förkyld o hostig.. Känns så taskigt o slita ut honom då..

Zandra- Ja, tänk om jag också bara kunde sluta med allt sött o gott.. Tycker det är så fruktansvärt svårt.. Sambon är ju beroende av läsk så det finns ju ALLTID hemma o det är svårt o undvika när det står där i kylen men i går tog jag "bara" ett halvt glas läsk ...

Pilea- Okej, så ni har lixom vart förberedda på att alla ska komma förtidigt.. Men kanske inte lika tidigt som första som du sa Glad Synd att han inte gillade ersättningen på engång då.. Bara testa igen..
    Vi har ju matprobelm här hemma, Julius VÄGRAR äta mat.. Han äter gröt o fruktpuré men INGET annat , väldigt jobbigt faktiskt..
    Kämpigt!
    Har samma problem med äldsta sonen, men det sägs att prematurer kan bli matvägrare om dom tex legat i respirator eller haft sond.
    Alve äter bra i perioder o ibland inte alls. Vi går till dietist för det o har fått näringsdrycker, sondnäring att blanda ut i maten o extra energi-pulver osv. Han väger bara 13kg o är 105cm o fyller 5år i jan. Lillasyster/storasyster (hon är ju både och) väger mer o hon fyller 3år i okt. 
  • Pilea

Ang tradera så fick jag 5 auktioner av 8 sålda igår kväll, gick inget vidare den här vändan. Hade för lågt utrop på nästan nya kläder o det var nästan inga som budade. Hade en del sprillans med prislapp också som jag fick lite mer för iaf.

Har hela bänken i v-rummet belamrat med klädhögar som ska läggas på lådan o en del som ska fotas.

Ikväll ska jag kolla in lokalen där kalaset ska vara på söndag. Vill veta hur mycket bord o stolar o porslin osv som finns. Som tur är har vi tillgång till den redan på lördag så vi kan förbereda saker o ting o även fixa iordning maten på plats.  

• Pilea
    Madde01 skrev 2010-09-10 13:14:51 följande:
    Hur mycket fyller du? Glad Låter som stor kalas ju ...
    30 år o börjar få lite kris

Vilken sötis

Vet inte om mina varit efter pga av förtidig födsel, tror inte det!
    Max verkar iofs lite sen om man jämför med alla andra bebbar här på FL Nä, skämt o sido, han hatar att ligga på mage o är därför inte så duktig på att lyfta upp överkroppen från golvet. Han tycker bäst om att sitta i knät o vara med, blir skitarg om man lägger ner honom.
    Han kan sitta en stund i bumbon, men sen börjar han bli trött i nacken o liksom reser sig upp o slänger huvudet bakåt, spjärnar emot med fötterna. Vi har inte börjat använd matstol osv än.
    Han har nyligen hittat fötterna. Har vänt sig ett par gånger från mage till rygg, men mest för att han är skitarg över att ligga så.
    Så när man ser bebisar på bild i samma ålder åka runt i gåstol o röja runt så känns Max som en nyföding jämförelsevis  

• Pilea

Vet ni, jag fick en glad överraskning här! Fick ut lite mer än 2000:- på sjukförsäkringen då jag var sjukskriven under graviditeten Ingen jättesumma, men skoj med pengar man inte räknat med. Ser det som en 30-års-present
    Tur att personalavdelningen har koll, det var dom som skickade ett brev till mig om att jag ev hade rätt till ersättning. Så jag fyllde i alla papper o skickade in förra veckan o idag fanns pengarna på kontot. 

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)