• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ain: skönt att höra att det går bra med jobbet, men jag förstår att det känns jobbigt att du inte fått samma tid med benjamin. jag känner väl också lite så fastän jag går hemma, känns som att man inte har samma tid nu som när man bara hade Noah. jo Linn känns som att hon ligger flera månader före Noah i samma ålder. det är lite lustigt för hon verkar veta när man pratar i telefon för då tjattrar hon på i 170. hon pratar allmänt vldigt mycket, men "hej" är väl det enda man förstår än så länge .

idaflisan: gott nytt år till dig med .

x-girl: så kul att ni har bestämt er, det är bra att vara vågad ibland och våga satsa lixom så det ska bli jättekul att få se hur resultatet blir sen .
    va gullig Selma är . längtar tills Noah kan säga sådär långa meningar om saker.
    förstår att du är sur på Andreas, han måste ju fasiken låta dig få vila ut .

barbamamma: va mycket grejer lexan fick, förstår om hon är nöjd

haha sitter bara o garvar åt din historia om hur ni skaffade såpass många barn. har ju visserligen hört den flera gånger förut, men jag blir änå så full i skratt varje gång .

förstår att det blir småbökigt att vara i sovrummet med Agathon där. är glad att vi har ett eget rum till Linn för hon är så hemskt lättväckt!!

glittrax: jag tänkte på en sak, de har kollat dina sköldkörtelvärden igen eller?? jag fick faktiskt komma till mvc-psykologen när jag var gravid och det bara är för föräldrar, så petnoga ska det väl inte vara!! tycker det är dåligt att du inte fått reda på detta förrän nu för de brukar prioritera gravida. men annars är kurator och psykolog i princip samma sak, det viktigaste är att du får komma till någon och ösa ur allt du har inombords. kram vännen!! 

CA: va skönt att det går bra för Elias och potträningen . vi gav upp här efter 5 nerkissade och 2 nerbajsade byxor, tror inte Noah är riktigt redo än...

nä vi har skippat puréerna helt nu, bara fruktpuréerna som funkar. tyvärr är det ju salt i en del så det är väl det som man går och funderar kring hela jäkla dagarna. är ju så skönt med burkmaten på det viset..fast å andra sidan så känns det i plånboken att man inte behöver handla massa burkar, minns hur hutlöst dyrt det blev med Noah för han vägrade ju all hemlagad mat även efter han var över året..

pilea: ååh vilka sötnosar du har, så stor Max ser ut nu
    jag förstår att du känner det är jobbigt med din kropp, du får köpa vadderade bh:ar eller push-up. jag har ju motsatta problem och får leta efter kläder som gör att mina bröst ser mindre ut. tack o lov har väl mina graviditeter inneburit rena bantningen fastän jag aldrig ammat efteråt, önskar nästan att jag kunde skaffa en till om det inte vore för att kroppen i övrigt säger stopp .

de flesta av er vet väl redan om att det inte gick så bra för min kära make, hans arbetsplats anställde en annan typ i den veva som jag kom hem från sjukhuset och Dan fick inte ens chansen...det är väl typiskt vårt liv . så nu söker han med ljus och lykta efter en ny praktikplats.
    mitt i mörkret så får jag väl ändå säga att jag mår hyffsat bra. märktes att min kropp tog slut igår efter att Dan kom hem med beskedet, men annars är jag piggare och känner mig inte så ledsen längre . dock har jag skitont i bäckenet, har haft mer värk nu igen efter att jag slutade med p-piller. idag så efter 100 samtal till diverse ställen så fick vi iaf besked av kommunen att vi fått dagisplats till Noah. egentligen fick vi inte vårt förstahandsval, men det spelar ingen roll för de är ungefär lika bra alla förskolor där. Noah kommer till att hamna på storbarnsavdelning med 4-5 åringar, men jag tror det kan vara bra då han alltid tyckt om att leka med större barn och jag tror det blir bättre med tanke på språkutvecklingen . hoppas allt kommer bli bra, fast jag oroar mig ändå eftersom Noah har så bra förskolefröknar som han känner sig trygg med, känner mig lite allmänt ledsen för att vi ska flytta, denna ort känns ju ändå som hemma..

nä nu får jag nog kolla vad ungarna hittar på, båda sitter o skrattar så såå illa kan det inte vara, men de hittar på så mycket bus . har förresten gett upp allt vad som heter städning i Noah's rum för Linn kryper dit och strör leksaker runt sig precis hela tiden.

• lunaria

pilea: en stor kille du har nu då .

nä förstår at du inte vill minska mer i vikt, men nu kan jag ju ninte erbjuda dig mer än en hängmage om du vill ta något av mig . jag ligger ju äntligen på normalt Bmi och jag som kämpat med alla år med min vikt. tänk om någon hade sagt att jag skulle lyckas bara genom att bli gravid så hade jag satsat på det direkt .

jo flytten sker om 1½ månad och vi har inte en låda packad mer än jullådor nu då och klädlådor, snacka om att man känner sig omotiverad. samtidigt vet jag att vi skulle kunna få ner det mesta på typ en helg om det är så, men ändå..

suck idag ligger jag däckad i soffan, är nå't skit jag dragit på mig, har fryst typ hela natten . igår hann jag iaf knåpa ihop ett brev som jag inte är säker på vart det ska skickas, men skickas ska det och hoppas det tar ordentligt. tycker Dan har blivit så orättvist beehandlad. samtidigt så känner jag mig så skyldig, om inte jag behövt åka in kanske vi inte hade suttit i denna situation idag...många tankar som snurrar runt..

• lunaria

barbamamma: tack gumman, jag vet ju att det hade blivit så, men man kan ju inte låta bli att klandra sig själv för det hela ändå . jo jag har funderat redan på att knåpa ihop ett mail till någon tidning, bara jag får lite energi så jag kan tänka. jag försöker äta isglass o få ner min feber åtminstone...

vi ska flytta till Tierp som typ 1½ mil härifrån. alla som man pratar med tycker ju såklart att det är vettig grej då det finns fler företag där som Dan kan söka jobb på och så slipper vi åka buss så mycket bara vi ska handla något mer än mat eller ska till bvc, läkare osv, det finns det mesta där lixom. så hamnar vi i centrum så vi kommer ju leva betydligt billigare oxå på annat vis när man inte behöver köpa den mesta maten på vårt Ica Nära..men på ett annat vis så känns söderfors som hemma så det är man väl lite ledsen för, jag skulle kunna bosätta mig här och leva lyckligt resten av livet lixom. andra som kommer runt omkring undrar hur man kan älska denna byhåla och de säger att "bruksfolket" är så svårt att ha att göra med, men nää jag känner bara värme (om jag bara utesluter hyresvärden och hans mamma från mitt huvud ).

min läkare ringde idag och äntligen hade jag lite glada besked till henne om att min medicin verkar fungera . tjohoo, tog bara 2 månader med mediciner och en krasch för att komma upp på fötter igen . men vi ska iaf ha ett möte i slutet av januari, då får hon ju sjukskriva mig oxå för jag vill inte använda fler föräldradagar och hur vi än vrider på det så lär vi ändå behöva ekonomisk hjälp från soc pga allt som hänt...

• lunaria

Pilea: men usch vad otäckt med din smärta . det kan inte vara något med njuren då som felar?? om det blir mer allvarligt så får du försöka ringa ambulans iaf!! jobbigt att R kommer hem, hoppas inte det blir värre .

barbamamma: härligt att ni får en nya toastol, hoppas din man blir nöjd med den .

jo jag förstår hur du menar ang det hela

suck idag kom resten av sjukhusräkningen, slutnotan blev inte billig .

• lunaria

x-girl: nämen, va trist att behöva åka så jäkla långt för ett nageltrång!! men jag kan ju säga att Dan har fått bäst behandling på sjukhus än på vårdcentraler iaf och det kanske är lite speciellt med tanke på att det är ett barn som ska opereras?? det enda jag tycker verkar vara helt sjukt är att ni måste dit på ett besök före. verkar ju iofs vara standard på Ackis också minns  jag, men det känns som onödig resa när man vet att besöket bara brukar ta typ 15 minuter..

Glittrax: så härligt, äntligen att något går bra!! jag förstår att du är glad .

pilea: bra att du iaf har tabletter hemma, men jag tror väl att man kan få såna problem utan att vara gravid?? jag lider med dig, vet ju själv hur smärtan är då jag hade samma i slutet av graviditeten med Noah . du får åka in så fort du får chansen om det inte ger med sig helt, är nog viktigt att kolla upp sånt!

herregud vilken dag..jag fick knappt i mig lunch, däckade sen i 2 timmar och när Noah kom hem från dagis så hade han bajsat och jag kände lukten o kände hur illamående jag blev och allt bara vände sig i magen. jag kräks väldigt sällan tack o lov annars hade jag lovat att jag gjort det idag . känner mig alldeles grå, undrar vad det är jag dragit på mig egentligen...

ungarna busade på hela eftermiddagen, de hade kryp-race i hallen och plötsligt hör man hur de sitter o skrattar och jag trodde de var inne i Noah's rum, men nää de var inne i vårt sovrum och härjade och båda två studsade nån meter upp från backen när Dan smög dit o sa till dom .dessutom gjorde de om det två gånger efter det, kan säga att de båda slocknar rätt så fort om kvällarna nu för tiden så som de busar omkring

• lunaria

märks det att man har lite tid över när man ligger sjuk, tar nästan inläggsrekord . näskämt åsido så avskyr jag att ligga så här, men febern och illamåendet vill inte ge med sig, jag har hackat tänder hela natten lång. och så låg jag typ vaken från kl 6 för jag mådde så pyton, men gissa om båda ungarna inte tar sovmorgon till klockan 8 för ovanlighetens skull . nu är jag lite ensam här en stund, Dan tog ungarna, lämnar Noah på dagis o ska efteråt handla och hämta ut mina mediciner..

pilea: hur har natten varit?? kom du fram till något vettigt med allt googlande eller blev det bara jättemånga saker det kunde vara istället?

skönt att ni blir av med babyskyddet . ja suck, är stor risk att vår vagn inte heller håller mer än vintern ut, ångrar nästan att vi gjorde oss av med herqulesen, den hade varit fin till sommarn. men det var ju smart med miniskidorna, då blir det ju en riktig vintervagn .

kul att max börjar prata .

barbamamma: ååh gud va jag garvade igår åt ungarnas o kompisarnas påhitt med ansiktsmask . kan tänka mig att mjölet och blandsaft inte var de bästa ingredienserna att ha med

wow, makens syrra verkar som förbytt . kul att ni iaf ska dit och äta tacos

jo det känns som att det finns många för -och nackdelar att de går så bra ihop. det skönaste för egen del är att de kan roa sig själv lite mer o de hittar på egna små lekar. de hade ex tebjudning en dag och så hör man hur Noah ska servera Linn mer te och han sa "Linn tötö" (Linn, du är törstig). och Noah hade tagit på Linn sin reflexväst häromdagen som hon kröp omkring i o hon var väldigt fundersam o försökte krypa ifrån den . tyvärr kivas de dock ibland då Linn är så envis och ska leka med exakt samma leksak som Noah håller på med så då får man sära dom och hitta på något med Noah så han får sitta lite ifred för syrran . känner mig lite lättad för att de går så bra ihop med tanke på hur Noah var förut mot henne .

• lunaria

x-girl: usch, jag förstår att det är jättejobbigt att ha alla köksgrejer utspridda och ha det så rörigt fram tills allt blir klart. och du då, din stackare som får migrän igen!! hoppas den går över. jo någon typ av magsjuka är det nog vill jag tro, hoppas bara ungarna slipper bli dåliga..

jag förstår hur du känner ang operationen, men barn brukar fixa sån't där bra får man tänka!!
    och ang hur Arvid är så låter det ju som seperationsfasen. vi har inte haft några som helst problem med att lägga Linn i hennes faser, men minns ju mycket väl hur man satt med Noah och han fick somna i famnen, men jag förstår ju hur du känner eftersom Selma blev som hon blev. har inga bra råd att ge tyvärr, jag minns ju bara att jag själv aldrig kunde med att lämna Noah när han blev ledsen o man såg att det berodde på att han ville ha närhet. 

jo barnen leker på jättebra, men Linn känns ju inte direkt som en bebis längre . hon blev så stor så fort när hon började krypa och hon verkar ju förstå så himla mycket. Noah ropar på henne o de leker tillsammans o hittar på så mycket rackartyg ihop .

glittrax: nä har ingen försäkring som kan täcka räkningen, men jag borde ringa iaf o höra för jag tyckte det borde blivit reducerad kostnad de dagar jag valde att få åka hem på permission. får se om kanske Dan ska ringa, har så svårt med telefoner fortfarande..skönt att du känner dig gladare .

barbamamma: förstår att du har fullt upp med 4 småttingar där hemma . men va roligt att svägerskan blivit sådan, det är ju minst sagt på tiden . och eftersom hon verkar vara en sån där jättego person egentligen så förstår jag att det varit jobbigt.

jo jag känner mig minst sagt som förbytt, känner mig inte ledsen och förtvivlad längre, jag blir förvånad varje morgon när jag vaknar nu och känner mig som den person jag var förr . känns lite sorgligt att det mer eller mindre har tagit 8 månader att få må bra, men nu är jag på rätt spår igen .

• lunaria

pilea: va skönt att värken släppte ordentligt, kan ju ha varit ägglossningen att det känns extra med spiralen eller nå't..va gullig Tyra är, Noah hade nog oxå sagt att han velat ha en ny mamma idag om han kunnat säga de orden

x-girl: naw jag såg världens sötaste lilla kille på bloggen, Dan kollade också och tyckte han var såå fiiinKyss. men jösses, han ser så bebislik ut jämfört med Linn som tar sig fram över allt och hon har ju en helt annan stil ..men så kom jag och Dan idag till att tänka på att Noah nog var som Arvid i samma ålder, det är bara det att Linn typ ligger 6 månader före Noah rent utvecklingsmässigt...idag reste hon sig mot gåvagnen och började gå med hjälp av den, undrar vart min lilla bebis tog vägen!! men du är väl schysst och skickar över Arvid på semester till oss, lovar att vi kommer gosa med honomSkrattande. jo Noah har alltid varit trygg i sängen trots att han somnade i vår famn ungefär i samma ålder som Arvid . minns inte om det var i vår tråd det var så mycket snack om att det var fel metod för då skulle de aldrig somna själva i sängen efter det och man "skämde bort barnet", men jag trror att man får känna av sån't och jag ser nu att trots att vi behandlar Linn på samma sätt som vi gjorde med Noah så är de ju ändå väldigt olika pga deras personligheter..barn är ju inte lika, men jag förstår hur du känner!! jag själv kände mig nästan förtvivlad några gånger när Linn började gråta när hon skulle bada, tänkte att vi skulle få ett till barn som är rädd för vatten, men sen lade sig allt och hon älskar ju att bada

usch nu i eftermiddag så skulle Noah stänga en dörr och såklart var LInn's händer imellan . stackars, hennes ena finger blev så svullet, men hon kunde iaf röra fingrarna ordentligt så jag tror inget är brutet iaf. men usch, hon fick ju som blåmärken!! sen höll han på att göra om det en gång till, då vart jag tokig på honomSkrikandes. idag kändes det som en sådan dag som jag bara hade velat lägga Noah i säng så fort han kom hem från dagis, snacka om att han testade gränserna!!

• lunaria

x-girl: ååh sån't där beteende kan ju få en totalt tokig, så där kan också Noah hålla på och bara göra tvärtom hela tiden, sen helt plötsligt andra dagar så kan han vara som en ängel och ska pussas och gosas och bara vara som en dröm .

haha, nä det är verkligen inte som en semester att ha Linn i hemmet, det är ju oftast hon som hittar på mest rackartyg här hemma av dem .

pilea: aj sån't där gör ju så ont!! vi hade ju selen på vagnen som man typ klämde sig på varje gång man satte fast!!

Ain: usch era nätter låter himla jobbiga för er också . jag bara pratade utifrån min situation, såklart vill man få de att sova i egen säng och både Linn och Noah har sovit i egen säng i eget rum från de varit 1 månad så det är ju självklart att man känner att man inte har lika många råd. minns bara att det var så många som sa att Noah skulle aldrig vilja sova i egen säng om vi lät honom somna i famnen och det gjorde han ändå. sen försökte vi ju såklart alltid lägga honom i sängen först, men jag hade jättesvårt att höra honom skrika och sen var jag ju sjuk så jag hade ju absolut ingen ork till att kura så som många andra gjorde i vår tråd o lyckades med

härligt vilken liten knubbis du har . så där mycket väger iaf inte Linn kan jag tro . kul att han är mer motorisk än Miriam, sån var Noah med. hon typ bara grabbar tag i allt med hela handen, men han hade ju pincettgreppet tidigt..

CA: så där som du beskriver Elias var ju tyvärr Noah innan Linn föddes och jag hade ju förberett mig på det värsta och ddet var ju väldigt jobbigt här ett tag . hela situationen blev så kämpig, men man får komma ihåg att med lite tålamod kommer det gå över. när man hör hur båda ungarna sitter och skrattar i Noah's rum så kan man inte tro att Noah för ett halvt år sedan var sån som han var.

jag känner som du, tyckte man kände sig som typ en val som gravid och jag har inga som helst muskler kvar kring naveln + att jag är zebrarandig pga bristningar så jag har inte ens en navel kvar som det ser ut

skönt att det går så bra med potträningen och skönt att dagis intresserar sig så också för att få det att funka . det känns tyvärr inte som att Noah är så redo än, vi har fått lägga det på is, men det kanske blir lättare när vi byter förskola också...

jo jag var illamående hela gårdagen, men sen sov jag jätteskönt inatt och mår bättre nu .

barbamamma: haha nu vill jag veta vad makens reaktion blev på att du väckte honom .
    Agathon tar det säkert bara så lugnt och så kommer allt på en gång sen . men jisses, vi har ju sänkt botten nästan längst ner, hon är ju hopplös på att klättra över kanter och hon ger sig ju aldrg för hon är så envis!!

ååh va jag älskar mina ungar just nu för att de ville ta sovmorgon idag också och jag sov så skönt inatt  de verkar vilja vara uppe lite längre om kvällarna (typ till klockan 19 istället för att somna innan kl 18 ), men Linn sov till kl 8.15 och Noah tog sovmorgon till 9.15. och igår var jag och Dan uppe o kollade filmen "australia" till kl 23.30 . det känns verkligen som att det här kring sömnen har vänt för de båda har ju varit uppe innan kl 6  på morgonen annars så det känns minst sagt ovant att det är så här. lite knepigt att man däckade kl 22 på nyårsafton, men igår så fick jag tagit mina sömntabletter så sent så jag såg hur 12-slaget passerade .

jag mår mycket bättre idag, ingen feber eller nå't . men något annat knepigt måste det blivit pga allt krångel med p-piller. jag har haft mensvärk i över en vecka (den veckan som jag skulle haft mens om inte mina p-piller hade tappats bort), men ingen mens i sikte iaf.kan ju inte knapra panodil hela dagarna pga det..funderar på att ringa min bm igen o höra om det finns nå't annat jag kan ta..jag tyckte det var så skönt att all min foglossningsvärk försvann helt när jag knaprade p-piller, men nu har jag så ont igen .

• lunaria

suck, var inte många minuter efter jag postade mitt inlägg som Noah kom in och satte sig här i soffan. det är verkligen full rulle på honom och Linn dagarna i ända så jag vart lite förvånad och så såg jag ju att nå't var fel när jag tittade på honom. kollade tempen direkt och han hade ju 39,2 . duktig som han var så tog han o slurkade i sig alvedon helt själv. sen fick han en isglass, han sa nej till allting annat. sen sa han att han ville sova och det var ju alldeles för tidigt såklart, men han skulle gå och lägga sig själv, sa godnatt och tog en slängpuss så då förstod jag att han absolut inte orkade vara vaken mer. när jag nattade honom så såg han så glad och nöjd utHjärta. han har ju klarat sig undan de flesta sjukdomar på snart ett år så det var väl dags nu, hade bara hoppats att någon av ungarna skulle slippa bli smittade av mig..hoppas lillfia klarar sig undan skiten nu för den senaste förkylningen tog så lång tid för henne att bli frisk från..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)