Barbamamman: Men gud, jag förstår att du blir vansinnig på maken din som jobbar sådär mycket!! Så skönt att du är glad igen idag, då var det kanske bara en svacka efter allt som varit. Det där med sömnen är ju otroligt viktigt. Och fy, att stå utan värme i denna kyla kan inte vara roligt!! Oj vilka billiga humrar! Vi ska planera nyårsmaten idag, vi har bjudit in min svärmor och hennes man till imorgon. Den där kladdkakan lät himla smaskig!
Zandra: Jobbigt med det där mötet och att det inte gick bra. Otäckt att bli sådär väck av de där tabletterna!! Men usch alltså, att din pappa inte bara kan låta dig vara! Det måste ju kännas så jobbigt. Men om det är någon "tröst" så är han nog väldigt frustrerad över det hela eftersom han inte ger sig. Förstår att det är jobbigt att inte ha ork till de där Tradera-auktionerna.
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Det hade ju varit skönt med de extra pengarna förstår jag.
Madde: Svårt det där med Julius, men jag hade nog låtit honom hållas så länge han inte blev väldigt ledsen (lite gnäll och gråt är ingen fara tycker jag). Till slut kanske han somnar om han inte får någon uppmärksamhet. Selma kan ju härja bra mycket i sitt rum vissa kvällar, och ibland måste man gå in och lägga tillbaka henne i sängen, men annars sköter hon det rätt bra själv och somnar till slut i sin säng.
Bilstol, det blev en Britax Multi-tech, denna:
www.britax.se/bilbarnstol/multi-tech. Den ska vara bra, men jag läste dock att den är svår att montera rätt och det är ju väldigt viktigt. Den går även att använda framåtvänt sedan när barnet inte får plats att åka bakåtvänt längre, och kan användas ända till 25 kg. Det är verkligen en djungel med dessa stolar. Det beror ju lite på vad man har för plats i bilen osv också. Den Selma sitter i tror jag heter Be-Safe IZI kid, som både min bror och min mamma också har (mamma köpte en bilstol för att kunna köra barnbarn i sin bil). Den ska vara väldigt bra, men dyr! Vi köpte den begagnad från barnens kusiner.
Nån som vet förresten hur viktigt det är att barnen väger lägsta-vikten (som på multi-tech är 9 kg)? Arvid väger ju bara 8 kg, men samtidigt har jag hört att sådan vanlig stol är säkrare än babyskydd så att så fort de kan sitta stadigt är det bra att byta. Samtidigt står det ju "följ alltid viktanvisningarna", men det borde ju då handla om ifall barnet väger mer än maxvikten tycker man.
Hur sover era minsta nu om dagarna? Arvid har ändrat sömnmönster lite och sover nu ca 30 min på förmiddagen (från 10-11-tiden nånting) och sedan lite längre, typ 1-1½ timme på eftermiddagen från 13.30-14-tiden. Jag tycker inte det är så mycket sömn direkt.
Sen vet jag inte vad det är med Arvid för igår morse vid 6.30 så började han bara skrika och varken napp, tutte, närhet eller leksak hjälpte. Sen slutade han ett tag senare. Sedan var det samma sak igen i morse först vid 4.30, sedan sov han en stund till 5.30, sov en stund och sen igen vid 6.30. Man undrar ju om det verkligen beror på tänderna när skriken kommer sådär plötsligt. Jag ska be Andreas om att få sova lite längre imorgon, för det är ju inte så att han erbjuder sig att ta Arvid på natten eller går upp med barnen självmant så att jag får sova...