Totta skrev 2010-11-29 04:55:58 följande:
Hej på er!
Jag har vid flera tillfällen "halkat in" på denna tråd och nu vill jag också vara med. Jag tänkte börja med att berätta om min prolaktinomhistoria.
Efter mycket tjat från mina vänner tog jag efter 1 ½ års utebliven mens till slut kontakt med gyn. för en undersökning. I juli 2009 fick jag träffa en läkare som konstaterade att jag hade höga prolaktinvärden. Jag fick tid för MR i augusti för att som hon tyvärr uttryckte det, ville "utesluta tumör". Mitt i allt detta flyttade jag till en ny stad för att åter sätta mig i skolbänken. Jag väntade väldigt länge på svar gällande MR undersökningen, och till slut ringde jag själv upp gyn. i enköping där jag bodde tidigare. Inte ens i min vildaste fantasi trodde jag att MR skulle visa att jag hade en tumör när jag fick det beskedet i oktober 2009. Läkaren uttryckte sig också precis med de orden, "du har en hjärntumör". Med detta vill jag informera er om att jag hade en föreställning om att det inte skulle vara något fel på mig, det var det intrycket jag fick av läkaren. Efter MR läste jag en del om prolaktinom men kunde inte tänka mig att det var något jag hade drabbats av. Eftersom jag hade flyttat tog det ca 3 mån efter fastställd diagnos innan jag fick träffa läkare. Började under tiden medicinera med Pravidel 1 ½ tablett om dagen.
Nu träffar jag en endikronolog och äter 3 tabletter pravidel/dag och mår bättre. Brösten har blivit mindre, kroppen är inte lika svullen och huvudvärken har försvunnit helt.Tidigare har jag periodvis haft problem med migränliknande huvudvärk. I oktober var prolaktinvärdet 48.
Nu vill jag fråga, ni som har haft diagnosen längre än mig (jag läste att någon har haft det sedan 10-12 år tillbaka) har ni medicinerat konstant eller hur ser det ut? Hur har prolaktinvärdet sett ut över tid?
Tack för att du/ni har startat denna tråd!
Jag blev diagnostiserad med prolaktinom när jag var 16, sökte för att jag inte fått mens ännu, fick pravidel som jag då fick ganska kraftiga biverkningar av framförallt yrsel och nästäppa.
Åt dem ca ett halvår innan jag slutade, pga det var helt ointressant och att jag tyckte det var "jobbigt" med mens, idrottade på ganska hög nivå.
Efter det så började jag inte äta dem förens jag var 29 år, blev gravid efter ca 6-8 månader och slutade då.
Sen har jag hade uppehåll till jan 09, när jag återigen började med tabletterna och i augusti 09 var jag gravid igen.
När jag inte äter tabletterna så ligger mina värden över 400, men det enda jag märker av det är att jag inte har mens har aldrig haft några andra symtom av sjukdomen - jo föresten jag har aldrig haft någon hög sexlust och det gissar jag beror på prolaktinomet.
Den här omgången började jag med pravidelen 11 oktober och 13 november hade jag första ägglossningen så för mig tar det inte speciellt lång tid att få ner värdena på - äter då 2 talbetter om dagen.
Undrar du något mer så är det bara att fråga!