Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?
Jag misstänker att mitt ex kommer vägra samarbetsavtal om barnen och fortsätta insistera på det schema han tycker gäller och som jag själv inte godkänt. Jag gick bara med på det fram tills vi får tid. Han vill ha barnen en i taget varannan helg (en natt) och sen tillsammans varannan, en fredag och en lördag. Jag tycker det är dumt att dela på dem (de är 2 och 5) av en massa anledningar, men framförallt vägrar han gå med på vad jag föreslår och säger helt enkelt "jag kommer då och då".
Min fråga är, om han vägrar ställa upp på samarbetsavtal, måste jag låta honom komma och hämta barnen då? Det är jobbigt för dem att delas (en blir ledsen, en annan retas, de frågar efter varandra) och det är jobbigt att han kan få för sig att ändra lämningstiden så sent som när han kommer för att hämta och då måste jag helt enkelt anpassa mig. Vore det umgängessabotage att säga "du får inte hämta barnen förrän vi har ett avtal" om han nu vägrar samarbeta?
Jag kan tillägga att sen separationen för ett år sen har barnen bott med mig hela veckorna och den lille har bara övernattat sen i juli. Vi har alltså inte växelvis boende.