• Anonym

Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?

pegga skrev 2010-09-04 20:09:31 följande:
    Det finns inget brott som heter "umgängessabotage". Däremot kan en förälder som förhindrar barnens umgänge med den andra föräldern i vissa fall förlora vårdnaden.
    Inget brott men uttrycket används! Kolla SOU 2005:43  4.1.6
  • Anonym

Varför säga att han inte får hämta barnen, det är väl bara säga att det inte går eftersom ni inte har något avtal. Säg att ni måste upprätta ett sådant avtal först så du kan planera ditt liv helt enkelt. Umgänge skiljer sig inte från andra avtal som man måste ha för att ens liv ska fungera. Som ett jobbschema. Man kan väl inte ha ett jobb där man aldrig vet när eller hur länge man ska jobba.. Och då brukar man väl följa normen. Och i min värld säger normen att umgänge med syskon sker samtidigt. Och vill han inte det så får väl sista instans bli rätten.  han beter sig antagligen såhär även lite därför att han kan...? Dags att sätta skarpare gränser?

• Anonym
    pegga skrev 2010-09-05 15:19:03 följande:
    Tycker du att pappan ska svara på samma sätt – inte lämna iväg barnen som utpressningsmetod?
    Vadå utpressning? Har man inget avtal vad ska man då följa? För att ha ett fungerande umgänge så måste det väl finnas ett avtal? Som om BF skulle säga det blir umgänge på de tider jag bestämmer så har pappan bara att följa det?

Nej ett avtal, juridiskt bindande hos fr och inget annat. Jo mitt barns pappa förhalade också, ville komma och gå som han ville. Då gav jag alternativet fr eller tr, och nu har vi VV. Bara att nöta på och till slut kan du i värsta fall åberopa samarbetssvårigheter. Då blir det tr som får fastställa umgänge.
  • Anonym
    pegga skrev 2010-09-07 08:12:19 följande:
    En absolut majoritet, i storleksordningen 90% av alla separerade föräldrar har inget avtal – de klarar det ändå.

I ett avtalslöst tillstånd har barnen naturligtvis rätt till båda sina föräldrar, och inget kan hindra en vårdnadshavare att träffa barnen när h*n har lust (givet att det är praktiskt möjligt)

Visst kan mamman låsa dörren och vägra släppa in pappan, men pappan kan närsomhelst hämta barnen på skola/dagis och svara på exakt samma sätt – genom att vägra lämna ut/tillbaka barnen.

Det är ett extremt skadligt och kortsiktigt beteende att ägna sig åt "umgängessabotage" bara för att man inte får som man vill.
    Hur menar du? Är man överens är det ju inget problem och det krävs inga avtal. Är man inte det krävs det att man har avtal.

Mamman kan alltså säga, Nej det är inte praktiskt möjligt att du hämtar ena barnet på fredag/lördag då vi planerat annat den dagen. Men du kan ha båda på ti/on. Då är det inte umgängessabotage.

Visst kan pappan hämta när han vill, men så även mamman isf. Eller helt enkelt meddela att idag är det din dag så du får hämta lite hur som.

Som jag förstår det är bf inte intresserad av att umgängessabotera, förhindra umgänge. Utan vill att det ska ske på bådas villkor inom ett juridiskt bindande avtal. Som båda parter har att hålla sig till. 

Annars råder hela havet stormar/"laglöshet" och det fungerar inte för någon. 

Men jag tycker också man ska ha is i magen, men inte i evighet. Och då är tyvärr ibland till slut valet mellan fr och tr det enda som återstår.
Svar på tråden Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?