Inlägg från: Anonym (problem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (problem)

Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?

Jag misstänker att mitt ex kommer vägra samarbetsavtal om barnen och fortsätta insistera på det schema han tycker gäller och som jag själv inte godkänt. Jag gick bara med på det fram tills vi får tid. Han vill ha barnen en i taget varannan helg (en natt) och sen tillsammans varannan, en fredag och en lördag. Jag tycker det är dumt att dela på dem (de är 2 och 5) av en massa anledningar, men framförallt vägrar han gå med på vad jag föreslår och säger helt enkelt "jag kommer då och då".

Min fråga är, om han vägrar ställa upp på samarbetsavtal, måste jag låta honom komma och hämta barnen då? Det är jobbigt för dem att delas (en blir ledsen, en annan retas, de frågar efter varandra) och det är jobbigt att han kan få för sig att ändra lämningstiden så sent som när han kommer för att hämta och då måste jag helt enkelt anpassa mig. Vore det umgängessabotage att säga "du får inte hämta barnen förrän vi har ett avtal" om han nu vägrar samarbeta?

Jag kan tillägga att sen separationen för ett år sen har barnen bott med mig hela veckorna och den lille har bara övernattat sen i juli. Vi har alltså inte växelvis boende. 

• Svar på tråden Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?
  • Anonym (problem)

Som jag misstänkte förhalar han nu. För att få komma på samarbetsavtal måste man skriva på en intresseanmälan, men han vill inte göra det förrän han pratat med socialsekreteraren o.s.v. I princip innebär det att han väntar sig att få hämta barnen enligt sitt eget schema tills dess han orkar ringa och fråga om pappret. Varför måste jag låta barnen gå med honom bara för att han bestämt sig för att vissa tider passar honom? Han struntar fullständigt i mina åsikter och säger att om jag inte gillar det får jag ta det till medling. Men sen förhalar han medlingen.

Om han inte vill blir det ingen medling. Och jag kan inte tvinga honom att följa mitt schema, men han kan tvinga mig? Enda sättet att få dom i tingsrätten är ju om han stämmer mig för umgänge, men det kommer han ju inte göra så länge jag låter honom hatta fram och tillbaka med sitt inkonsekventa schema.  

• Anonym (problem)

Puffar tråden med en ny fråga: Stämmer det att jag kan stämma honom i tingsrätten för att få umgänget schemalagt och fastslaget? Jag läste även någonstans att det bara är UF som kan stämma BF på umgänge. Men alternativet är ju att provocera fram en stämning från honom för att få ett schema. Så kan det väl ändå inte vara?

• Anonym (problem)

Pratade med  fam.rätten idag och fick tid för enskilt samtal iaf. Hon tyckte inte heller att det verkade bra för barnen att säras på, utan att de behöver tryggheten nu när deras föräldrar separerat. Men om samarbetsavtal inte funkar kan jag få umgänget fastställ i domstol, fastän jag är bf. Men det tar tid, kostar pengar och är krångligt. Men även ett interimistiskt avtal vore bättre än vad vi har nu.

I min svartaste stund tänker jag att han kommer skita i umgänget helt om tingsrätten eller familjerätten ställer krav på honom. Men jag blir mer och mer övertygad om att ifall situationen ska vara bra för barnen måste han ta ett riktigt föräldraansvar och inte bara leka. Han måste ha vardag med dem båda två, hämta och lämna på dagis då och då och inte bara gå på bio med dem och ha enskilda övernattningar. Så om han struntar i umgänget för att det är för jobbigt att vara pappa på riktigt, då kanske det är lika bra, då är han ingen vettig pappa i alla fall.  

Svar på tråden Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?