• en glad

Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?

Anonym (problem) skrev 2010-09-05 18:16:45 följande:
    Som jag misstänkte förhalar han nu. För att få komma på samarbetsavtal måste man skriva på en intresseanmälan, men han vill inte göra det förrän han pratat med socialsekreteraren o.s.v. I princip innebär det att han väntar sig att få hämta barnen enligt sitt eget schema tills dess han orkar ringa och fråga om pappret. Varför måste jag låta barnen gå med honom bara för att han bestämt sig för att vissa tider passar honom? Han struntar fullständigt i mina åsikter och säger att om jag inte gillar det får jag ta det till medling. Men sen förhalar han medlingen.

Om han inte vill blir det ingen medling. Och jag kan inte tvinga honom att följa mitt schema, men han kan tvinga mig? Enda sättet att få dom i tingsrätten är ju om han stämmer mig för umgänge, men det kommer han ju inte göra så länge jag låter honom hatta fram och tillbaka med sitt inkonsekventa schema.  
    Vilken sk-tregel! Man skall inte behöva skriva en intresseanmälan till något man har laglig rättighet till - och dessutom med rätt att vara anonym! Samarbetssamtal är inget man med genom att uppge sin identitet skall behöva ansöka om!
Svar på tråden Om han vägrar avtal, kan jag vägra umgänge?