• Moon

Förlovning...

Jag har en liten fråga till er alla! vad betyder förlovning för just er???

Förut då var det väl så att man skulle gifta sig innom ett år!?! hur ser man på det idag?

///Moon som sitter lite nyfis så här mitt i natten

• Svar på tråden Förlovning...
  • Lenagbg

Vi är förlovade och hade ingen tanke på giftemål när vi förlovade oss

• JsN

Nä, förlovning betydde INTE "förr" (vad menas med förr?) att man skulle gifta sig inom ett år. Inte i Sverige. Det är en relativt ny ide som förmodligen har anglosaxiskt ursprung. I Sverige ansågs det tvärtom oanständigt kort att bara vara förlovad i ett år. Paret hade ju ingen chans att lära känna varandra på tumanhand förrän efter förlovningen. (Egentligen trolovning då och det var ett juridiskt bindande avtal. Barn födda av ett trolovat par hade alla rättigheter som ett "äkta" barn)

En förlovning är ett LÖFTE om giftemål. Man har lovat att man ska gifta sig med varandra. Sen när man gör det är upp till paret själva.

• Lenagbg

Bara för man förlovar sig behöver det inte betyda att man ska gifta sig!!!!

Det är inget Löfte om giftemål, kanske förr men inte nu..

• MiniPyret

Vi är förlovade sen 4 år och har börjat prata om att gifta oss! Lite längre än ett år för oss...

• CMN

Jag var förlovad i elva år innan vi gifte oss, fast vi förlovade oss väldigt tidigt- jag var 15 och maken 16 år. Många av mina kompisar tycker att senast ett år efter förlovningen ska man gifta sig, men lika många har varit förlovade länge utan att läget för bröllop har varit rätt eftersom det kan bli en ganska kostsam historia.

• Mumu

För mig är förlovning ett sätt att visa varandra och omvärlden att man vill leva tillsammans och att man väljer varandra på ett seriöst sätt.

Jag har fattat på ganska många att de känner att "om man förlovar sig så ska man gifta sig". Vissa tycker till och med att man ska göra det inom ett år. För mig är förlovning ett eget stort steg, inte bara ett steg på vägen mot giftemålet. Fast visst kan jag tänka mig att gifta mig så småningom! Förlovningsringen har jag på fingret sen i somras...

• Cybermum

Förlovning för mig är seriöst, man visar dig har jag valt tilll partner, eftersom vi inte gifte oss, först efter två år från förlovningen, så tog vi samma datum till bröllops dag.....
    Vi är inte mer religösa för det, utan har gift oss av kärlek...
    Jag tycker man skall minst förlova sig om man bor tillsammans och delar ett hem, sin ekonomi osv...
    Sen tycker jag man skall vara eller gifta sig när man har barn tillsammans, för det är ju inte bara föräldrarna som oftast får samma efternamn, ett giftemål betyder mycket mer, det är ett löfte om evig kärlek tills döden skilljer åt personerna, man blir ett, en familj. Ett efternamn som talar för det....
    Det är tråkigt, att vissa inte gifter sig längre, jag säger inte att man lever i synd bara för det, fast det är inget fullt eller man är inte exstra fast bara för man är gift!

• lillefrejen

Jag och min sambo har varit ihop i 1 1/2 år. inte så länge men tillräckligt för att veta att vi vill leva ihop resten av livet.
    Jag vill gärna förlova mig nu men min sambo tycker inte man ska förlova sig förrän man bestämt när man ska gifta sig. Han tycker att det max ska gå ett år mellan förlovning och giftermål.
    Jag vill ju såklart också gifta mig men vår ekonomi räcker inte till för det nu.
    Jag tycker att man kan förlova sig ändå.

• Hipsterlillamy

Jag håller med Mumu!! Det är ett sätt att visa omvärlden att man valt partner som man vill leva med resten av sitt liv.
    Vi e förlovad och vi har väl tänkt att gifta oss men inte förrän om några år!!
    Kram

• Gizze

Själv anser jag att man efter ha levt ihop ett tag och inser att man vill leva ihop en LÅNG tid framöver, skall ta steget och förlova sig. Själv kommer jag och min sambo förlova oss i december efter ha känt varann i 3 år och varit sambo i 10 månader.
    Eftersom jag har två barn och vi tillsammans planerar ett gemensamt så kommer vi att gifta oss helst innan barnet är fött, vilket ger ett bättre skydd för ALLA i familjen.
    Kanske är det så att man som ung inte tycker att det är nödvändigt att gifta sig, man kanske inte riktigt innerst inne är helt säker, det är ju mycket lättare att bryta en förlovning än att skilja sig. Själv är jag betydligt säkrare i och på mitt förhållande i dag än för 15 år sedan även om jag då tyckte att jag var säker på vad jag ville.

Men till syvende och sist så är det upp till var och en hur man vill ha det.

Svar på tråden Förlovning...