• Koocachoo

Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...

Det är så att jag ska sy prematurkläder både som ska lämnas till neo samt kläder som kommer gå att köpa (har inte bestämt mig än om kläderna ska vara lånekläder på neo eller om varje barn som kommer dit ska få ett klädesplagg som blir deras, kanske det blir avdelningen som får välja det själva). Storlekarna är 38 samt 44. Nu funderar jag på några saker om kläder.

Vad är att föredra....

omlottröja eller omlottbody?

pyjamas eller sovpåse?

funkar vanlig tröja? Sådan med kuvertöppning när dom är små. Tycker dom är väldigt fina samt är det ju en stor öppning för huvudet.

byxor med fötter? Smart eller bara jobbigt (vet att det inte funkar på Neo men tänker hemma)

Knytes med band eller tryckknappar?

Tala gärna om hur det funkar med kläder på neo (jag har INGEN erfarenhet) vad som används och vad som man MÅSTE tänka på! Vet att kläderna måste vara smalare än vid större storlekar då barnen inte har det 'hullet' som dom äldre barnen har. Samt inga sömmar som skaver.

Fler frågor kommer!! Lägger ner väldigt mycket tid på detta så jag vill det ska vara perfekt!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...
  • Koocachoo

:) Hade jag haft tid så hade jag även velat sticka...men man kan inte göra allt...och bäst att satsa på det man gör bäst...alltså sy (jag är sömmerska).

• Lindreas
    Koocachoo skrev 2010-08-29 22:00:33 följande:
    :) Hade jag haft tid så hade jag även velat sticka...men man kan inte göra allt...och bäst att satsa på det man gör bäst...alltså sy (jag är sömmerska).
    Jag såg det på din pres! Tur att du finns och gör en insats! Jag hoppas allting kommer gå bra för dig!
  • Koocachoo

:) Tack ska du ha!! Jag blir så glad när jag hör vad uppskattat detta verkar vara. Inser ju att det är något positivt och att många andra oxå kommer bli glada!

• saltflingan

Sonen räknades inte som prematur, utan bara för tidig. Född i v 36+3. Han var 48 när han föddes men drunknade i 50. Vi hade storlek 44 säkert en månad.

Omlott var smidigt när han hade sond, vi hade bara med knappar och jag tror att det är det bästa. Han var så klåfingrig att han fick upp banden till mössan, kom åt sondslangen och lyckades trassla sig ur id-bandet upprepade gånger så knyttröjor hade nog inte vara knutna många minuter.  Och då menar jag body, en tröja knögglar bara ihop sig på en sån liten som bara ligger och man bär på.

Vi hade en sovpåse och den var jättebra, de ligger ändå med benen på högt upp och i sovpåsen var det varmt och gosigt. Samt att det var så mycket smidigare när man skulle byta blöjor. Synd bara att jag bara sett sovpåsar i storlek 50, jag hade gärna fortsatt med det. 

Byxor med fot har jag aldrig fattat poängen med och särskilt inte till nyfödda. För som sagt ligger de ju med benen uppdragna nästan hela tiden och det blir bara knöligt och otympligt med fot på byxan.

Kuvertöppning blir så stora och det blir glipor och så små behöver värmen så det är nog inte en hit. Fast det problemet finns ju iofs också med omlottbodysarna, vilket jag tycker är synd.

Jättefint projekt tycker jag!  {#emotions_dlg.flower}

Omlott var att föredra när han hade sond, men jag gillade trots allt vanliga bodies bäst eftersom de täckte bättre.

En sak som jag tänkte på var om du skulle göra små mössor. Vi hade jättesvårt att hitta mössor som var tillräckligt små. Och om du ändå gör det så vore det bra om det fanns små hällor som man kunde trä sondslangen genom så att man fick undan den.

• Koocachoo

Tack för förslagen! Alla förslag är bra och jag lyssnar och lär mig...så all information ni kan bidra till är till fördel för min del!!

• saltflingan

Håller med om overallerna. Vi hade en fleecetröja på honom när vi åkte hem, storlek 50 och den räckte nästan ända ner till fötterna. Gick inte att ha overallen på för då gick det inte att spänna fast honom i babyskyddet. Men å andra sidan var det nästan smidigare med filtar som lätt gick att justera värmen med. Men visst hade jag uppskattat att ha en overall, även om det gick bra utan också.

• Koocachoo

Jag har en overall på gång! Har stilen i huvudet, ska bara få ner på papper också!

• Fatima89
    Koocachoo skrev 2010-08-30 16:34:50 följande:
    Jag har en overall på gång! Har stilen i huvudet, ska bara få ner på papper också!
  • Koocachoo

Mönstret nästan färdigt! Tjoho!

• Koocachoo

Funderar på lite filtar också....är det en bra ide? En filt som man kan vira in dom i, vanliga snuttefiltar är väl lite stora? Synpunkter gärna!!

Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...