• Koocachoo

Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...

Det är så att jag ska sy prematurkläder både som ska lämnas till neo samt kläder som kommer gå att köpa (har inte bestämt mig än om kläderna ska vara lånekläder på neo eller om varje barn som kommer dit ska få ett klädesplagg som blir deras, kanske det blir avdelningen som får välja det själva). Storlekarna är 38 samt 44. Nu funderar jag på några saker om kläder.

Vad är att föredra....

omlottröja eller omlottbody?

pyjamas eller sovpåse?

funkar vanlig tröja? Sådan med kuvertöppning när dom är små. Tycker dom är väldigt fina samt är det ju en stor öppning för huvudet.

byxor med fötter? Smart eller bara jobbigt (vet att det inte funkar på Neo men tänker hemma)

Knytes med band eller tryckknappar?

Tala gärna om hur det funkar med kläder på neo (jag har INGEN erfarenhet) vad som används och vad som man MÅSTE tänka på! Vet att kläderna måste vara smalare än vid större storlekar då barnen inte har det 'hullet' som dom äldre barnen har. Samt inga sömmar som skaver.

Fler frågor kommer!! Lägger ner väldigt mycket tid på detta så jag vill det ska vara perfekt!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...
  • Fatima89
    ooh vilken underbar person du är. glämmer aldrig då våran son fick ha tröja förförsta gången. det är verkligen speciellt.

jag skulle rekomendera. kläder som har många knappar på både över och nedre kroppen. så alla slangar och sådan kan tas ut. omlot är bäst.
    jag hade en pyjamas på min son i stl 44 som var så stor att han drukna i den. men då gick knapparna bara ner på ena benet vilket blev att han kunde bara ha den då poxen satt på rätt ben,
    det skall ju vara så¨att man skall kunna ta av och på lätt utan att lyfta och böka för mycket med bebisen.

gör med massor av färger. tror att alla neo-föräldrar skulle bli super glada om dom fick välja ett litet plagg.

kan ju berätta vad lapphäxorna gör här i göteborg. det är en grupp äldre damer som lappar täcken etc. och dom har gort massor av små bebis täcken, och då får föräldrar till barn födda premature välja ett täcke i en krog. kanske skriva sin historia i loggboken. det är någon speciellt med att sitta där och välja ett.

Många kramar till dig. och lycka till.
  • jamasen

Morsning korsning kusin!
    Satt här vid datorn och småläste och insåg att jag kan kanske ge dig några praktiska råd om prematurkläder då vi har avverkat ett antal.
    Jag blev så glad då min lilla kunde få ha vanliga kläder och vad svårt det var att få tag på rent praktiskt.

-Omlottskjorta/body med utrymme för alla dessa sladdar som ska få plats
    -Byxor utan fot och med mudd
    -Tossor är ju en utmärkt ide
    -Vanlig tröja var uteslutet då de små är ömtåliga då huden är extra tunn och känslig
    -Pyamas med knytband eller knappar INTE dragkedja

En fin tanke att skänka en uppsättning till neoavdelningen och kanske ett litet symboliskt plagg till föräldrarna som ett litet minne.
    Kom ihåg att alla sjukhus inte använder privata kläder utan bara landstingets så fråga först om de vill ha.
    Jag tänkte skänka mina kläder efter Louise men fick till svar att de inte tar emot då de avskaffat denna extra arbetsuppgift med att tvätta och ta till vara på dem.

Vill du ha mer synpunkter eller förslag vet du säkert vem som skriver här.
    Ha det önskar kusinen med louise född i vecka 24+1

• Koocachoo

*ha ha*....du är för go isapa!! Tänk att hitta dig här!! Och att du fatta det var jag!! Kan inte mer än le och skratta! Tänkte inte ens på att jag har dig att fråga oxå!! Mailar dig privat!!

Jag tror jag kommer göra som så att jag kommer ge kläderna till Neo...så får dom ge varje barn som kommer ett klädesplagg. Då blir det inte så att dom måste tvätta kläderna på avdelningen och det blir ett plagg som blir privat...

Lapphäxorna...låter väldigt elakt (med tanke på häxor) men tanken dom gör är ju väldigt god!! Får nog söka lite efter dom så jag får se vad dom gör!!

• Lilla pyret

Vilken fantastisk människa du måste vara Koocachoo!!!

Kom själv hem från neo för ca 3 månader sedan. Vi bodde på neo i nästan 4 månader.
    Kläder var ett hett samtalämne bland oss föräldrar. Det finns ju inte direkt något stort utbud på prematurkläder...

Där vi låg fanns absolut inga prematurkläder att låna, alla kläder som fanns va stora.
    När vi började använda kläder så va det i storlek 32, o de va ändå för stora.... Nu när hon är över ett halv år (från födseln) så har vi storlek 50. Vilket betyder att behovet av små kläder är ganska lång tid...

Omlottplagg är absolut att föredra! Och inga fötter på pyjamasar el byxor. Däremot tossor el vanliga mjuka sockar hade varit fantastiskt! Små mössor är också bra.

Vi har skänkt en del kläder till neo sedan vi kom hem.
    Oavsett om man skulle få låna eller få ett plagg på neo skulle det vara väldigt uppskattat o guld värt!!!

• Koocachoo

Tusen tack lilla pyret! Värmer i mitt hjärta alla positiva kommentarer jag får. Känner verkligen mig uppskattad och att det jag försöker göra är något bra!

Mitt stora projekt imorgon är att försöka göra en omlottbody mönster :) Annars har jag mestadels gjort färdigt allt....bara börja sy....men vill tänka över allt och dubbelkolla och dubbelmäta innan jag gör något för vill inte börja med något och så blir det fel i slutändan!

Har fler ideer om plagg till minisar, dock plagg som ska användas tiden hemma. Fast, först får jag ro iland med detta projektet....å det är så himla kul!!

• mina12

Jag har sett i andra trådar att det eftersöks ytterplagg till minisar och då tror jag behovet mest är en fleeceoverall eller motsvarande. (När vi åkte hem med vår lilltjej hade hon en som mormor sytt.)

• Lindreas
    Men åh, vilket underbart projekt!

Jag har inga som helst tips eller råd, jag har inte ens egna barn än, men jag vill bara ge dig tummen upp och ett stort lycka till!

Gör du det här helt frivilligt och ideellt?
  • Koocachoo

mina12....det är precis det som jag har lite i åtanken!!!....läste du mina tankar :)

Ja Lindreas....helt frivilligt!! Får hjälp utav 5 tygaffärer som ställer upp med tyger åt mig! Väntar bara på dom ska komma med posten så jag kan börja!

• Lindreas
    Koocachoo skrev 2010-08-29 21:46:12 följande:
    mina12....det är precis det som jag har lite i åtanken!!!....läste du mina tankar :)

Ja Lindreas....helt frivilligt!! Får hjälp utav 5 tygaffärer som ställer upp med tyger åt mig! Väntar bara på dom ska komma med posten så jag kan börja!
    Åh.... Härligt! Om jag vore lite bättre på att sy skulle jag gärna göra något liknande. Men man kanske borde börja sticka filtar och skänka till kyrkan och så. Behovet finns ju, uppenbarligen!

Underbart att du tagit tag i det och börjat, och att du fått sponsorer i tygaffärerna!
Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...