Inlägg från: Koocachoo |Visa alla inlägg
  • Koocachoo

Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...

Det är så att jag ska sy prematurkläder både som ska lämnas till neo samt kläder som kommer gå att köpa (har inte bestämt mig än om kläderna ska vara lånekläder på neo eller om varje barn som kommer dit ska få ett klädesplagg som blir deras, kanske det blir avdelningen som får välja det själva). Storlekarna är 38 samt 44. Nu funderar jag på några saker om kläder.

Vad är att föredra....

omlottröja eller omlottbody?

pyjamas eller sovpåse?

funkar vanlig tröja? Sådan med kuvertöppning när dom är små. Tycker dom är väldigt fina samt är det ju en stor öppning för huvudet.

byxor med fötter? Smart eller bara jobbigt (vet att det inte funkar på Neo men tänker hemma)

Knytes med band eller tryckknappar?

Tala gärna om hur det funkar med kläder på neo (jag har INGEN erfarenhet) vad som används och vad som man MÅSTE tänka på! Vet att kläderna måste vara smalare än vid större storlekar då barnen inte har det 'hullet' som dom äldre barnen har. Samt inga sömmar som skaver.

Fler frågor kommer!! Lägger ner väldigt mycket tid på detta så jag vill det ska vara perfekt!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...
  • Koocachoo

Tusen tack för alla kommentarer och synpunkte! Det är jättemycket uppskattat då jag inte själv har erfarenhet utav prematurbarn.

Behöver en synpunkt...vad tycker NI....ska man se till att det är avdelningen som får kläderna och barnen får låna utav dom när dom är där....ELLER....tycker ni att varje barn ska få ett plagg utav kläderna när dom är där, blir deras eget plagg....

Jättebra ide om mudden som man kan vika över händerna. Har haft pyjamas som det har varit att man har kunnat vika över fötterna.

Förstår att omlottbody är ett viktigt plagg!

Jag gör även kläder som ska kunna användas efter neo när jag ändå håller på med mönstrena.

Här kommer min lista på plagg som jag har gjort mönster till / kommer göra mönster till....fortsätt GÄRNA med synpunkter:

* Omlottbody
    * Muddbyxor
    * Byxor med fot (dock att kunnas ha utanför neo)
    * Mössa
    * Vantar
    * Pyjamas
    * Sovpåse
    * Byxpåse (med eller utan öppning nedtill)
    * Tröja med knäppning (som kan göras lite varmare tex för att ha ute)
    * Klänning med axelknäppning (kanske mest ha utanför neo)

Tossor...är det något? Slog mig bara....

• Koocachoo

*ha ha*....du är för go isapa!! Tänk att hitta dig här!! Och att du fatta det var jag!! Kan inte mer än le och skratta! Tänkte inte ens på att jag har dig att fråga oxå!! Mailar dig privat!!

Jag tror jag kommer göra som så att jag kommer ge kläderna till Neo...så får dom ge varje barn som kommer ett klädesplagg. Då blir det inte så att dom måste tvätta kläderna på avdelningen och det blir ett plagg som blir privat...

Lapphäxorna...låter väldigt elakt (med tanke på häxor) men tanken dom gör är ju väldigt god!! Får nog söka lite efter dom så jag får se vad dom gör!!

• Koocachoo

Tusen tack lilla pyret! Värmer i mitt hjärta alla positiva kommentarer jag får. Känner verkligen mig uppskattad och att det jag försöker göra är något bra!

Mitt stora projekt imorgon är att försöka göra en omlottbody mönster :) Annars har jag mestadels gjort färdigt allt....bara börja sy....men vill tänka över allt och dubbelkolla och dubbelmäta innan jag gör något för vill inte börja med något och så blir det fel i slutändan!

Har fler ideer om plagg till minisar, dock plagg som ska användas tiden hemma. Fast, först får jag ro iland med detta projektet....å det är så himla kul!!

• Koocachoo

mina12....det är precis det som jag har lite i åtanken!!!....läste du mina tankar :)

Ja Lindreas....helt frivilligt!! Får hjälp utav 5 tygaffärer som ställer upp med tyger åt mig! Väntar bara på dom ska komma med posten så jag kan börja!

• Koocachoo

:) Hade jag haft tid så hade jag även velat sticka...men man kan inte göra allt...och bäst att satsa på det man gör bäst...alltså sy (jag är sömmerska).

• Koocachoo

:) Tack ska du ha!! Jag blir så glad när jag hör vad uppskattat detta verkar vara. Inser ju att det är något positivt och att många andra oxå kommer bli glada!

• Koocachoo

Tack för förslagen! Alla förslag är bra och jag lyssnar och lär mig...så all information ni kan bidra till är till fördel för min del!!

• Koocachoo

Jag har en overall på gång! Har stilen i huvudet, ska bara få ner på papper också!

• Koocachoo

Mönstret nästan färdigt! Tjoho!

• Koocachoo

Funderar på lite filtar också....är det en bra ide? En filt som man kan vira in dom i, vanliga snuttefiltar är väl lite stora? Synpunkter gärna!!

• Koocachoo

Glömde visa....första mössan sydd! Tyvärr kom jag inte på att tösen hade en mindre docka som säkert mössan kommer sitta på bättre (för att visa) än denna (huvudet är lite förstort för denna mössan). Storlek 38 på mössan.

• Koocachoo

Hmmm....bilden kom inte med....försöker igen...

• Koocachoo

Tack :) Här är några till :)

• Koocachoo

Hmmm....varför trycker jag ALLTID på fel knapp när jag ska lägga till foto *LER*

• Koocachoo

Tack spökplumpen :)

Hjälmmössor....du menar sådana som man knyter under hakan? Har inte tänkt på det men det kanske jag ska göra...får bli längre fram....just nu ska jag sy färdigt några byxor i storlek 44 sen vill jag sy en overall i storlek 44 :) Dagen har dock inte tillräckligt många timmar!!

• Koocachoo

Tusen tack!! Det känns jätteroligt när man märker hur uppskattat mitt projekt är! Det var väldigt litet från början men har blivit jättestort!  Har ett eget företag där jag syr barnkläder så det är mitt ("lilla") projekt vid sidan om.

Mössorna är dubbelsydda i trikå varav det då inte blir några sömmar som skaver på huvudet när dom ligger ner.

Några byxor det har blivit idag till projektet...

• Koocachoo

Tack ska ni ha :) Finns i större storlekar också :)

Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...