• Koocachoo

Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...

Det är så att jag ska sy prematurkläder både som ska lämnas till neo samt kläder som kommer gå att köpa (har inte bestämt mig än om kläderna ska vara lånekläder på neo eller om varje barn som kommer dit ska få ett klädesplagg som blir deras, kanske det blir avdelningen som får välja det själva). Storlekarna är 38 samt 44. Nu funderar jag på några saker om kläder.

Vad är att föredra....

omlottröja eller omlottbody?

pyjamas eller sovpåse?

funkar vanlig tröja? Sådan med kuvertöppning när dom är små. Tycker dom är väldigt fina samt är det ju en stor öppning för huvudet.

byxor med fötter? Smart eller bara jobbigt (vet att det inte funkar på Neo men tänker hemma)

Knytes med band eller tryckknappar?

Tala gärna om hur det funkar med kläder på neo (jag har INGEN erfarenhet) vad som används och vad som man MÅSTE tänka på! Vet att kläderna måste vara smalare än vid större storlekar då barnen inte har det 'hullet' som dom äldre barnen har. Samt inga sömmar som skaver.

Fler frågor kommer!! Lägger ner väldigt mycket tid på detta så jag vill det ska vara perfekt!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...
  • Disela

Jag har ingen erfarenhet, men jag måste bara ge dig en stor eloge! Vad gulligt av dig att sy kläder till NEO! Jag köpte kläder i storlek 44 på HM, då bebisen var på väg ut redan i v 32 och man visste inte om den skulle stanna inne hela tiden eller komma tidigt   (Nu är jag i v 37 och ingen bebis i sikte, så jag kanske lämnar premis kläderna till NEO)Men då köpte jag ett par byxor med fötter, en omlottbody med tryckknappar, en t-shirt, en mössa och en pyjamas med fötter.

Lycka till med allt, och bra jobbat!

• Kazeer

Omlottkläder föredrar jag, när barnen är nyfödda, så att man slipper dra kläder över huvudet. Om de knäppes med knappar eller med knytband, spelar ingen roll, för min del. Jag har haft båda varianterna till mina barn på neonatal.

Bodies hellre än tröjor.

Byxor/pyjamas med fötter gillar jag inte alls. Mina barn har ändå aldrig sina fötter nere i plaggets fötter utan drar upp dem jättehögt, så det blir bara jobbigt. Senast jag låg på neonatal, så var det minst två i personalen som uttalade sig negativt om byxor med fötter.

Om kuvertöppning är det jag tror att det är så tycker jag inte om det heller. Plagg med kuvertöppning sitter inte snyggt runt hals och axlar, i alla fall inte på mina barn.

Sovpåse är härligt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • k girl

Har inga erfarenheter av egna prematurer, men kläderna syrran hade till sin pojk i storlek 44 var samtliga i omlottmodell, inga kuvertöppningar. Vet att hon hade många byxor med fot, men det är ju kanske en smaksak. Sovpåse tyckte jag själv var helt outstanding och vi hade sovpåse till sonen tills han var runt fyra månader.

• Nyfiken gul

föredrar omlottkläder, har man barn på neo får man räkna med att i viss mån inte kunna hantera dom som ett vanligt barn så omlottkläder är perfekt för den som kanske har sondslang och övriga sorters sladdar/slangar. Då kan man klä på och byta där bebis ligger.

Inga fötter på kläderna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • fröken skywalker

Omlottkläder på prematuravdelning är nästan en nödvändighet.

Tänk så här när du syr:

Lite ömtålig hud, inga hårda sömmar som kan skava.

Många slangar som behöver vara lätta att nå (sitter tex på bröstkorgen) gör att omlott är överlägset enklast.

Fötter i byxor funkar inte eftersom man ofta mäter saturation på foten.

• mina12

Jag tycker:
    Omlott är bäst
    Knapp eller snöre spelar ingen roll
    Sovpåse är superbra
    Inga fötter på byxor

• yodi

tycker om omlott, men något som också är bra är bodysar som har knäppningen på sidan, det var dom jag tyckte var lättast att ha när hon hade på sig elektroder

sen föredrar  jag helt klart bodysar framför tröjor och tryck knappar framför snören.

alla tre flickorna har föredragit pyjamaser framför sovpåsar, och jag tycker det fungerar bättre med byxor utan fot. 

• Double the joy

Mina knyten sondmatades fortfarande när vi åkte hem...och de ville väldigt gärna pilla och dra ut sonden. Detta gjorde att först använde tunna bommulsvantar innan vi hittade omlott body/tröja med vikbarmudd. Ena sidan på mudden går att vika över så att det blir som en vante. Finns ofta på ytterplagg till de små. Vissa har ju rätt långt att åka tillbaka till sjukhuset för att sätta ny sond. Det är kanske en sak att tänka på.
    Lycka till med prematurkläderna. Tycker det är en toppen grej, funderade själv i de banorna när mina troll var så små.
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Koocachoo

Tusen tack för alla kommentarer och synpunkte! Det är jättemycket uppskattat då jag inte själv har erfarenhet utav prematurbarn.

Behöver en synpunkt...vad tycker NI....ska man se till att det är avdelningen som får kläderna och barnen får låna utav dom när dom är där....ELLER....tycker ni att varje barn ska få ett plagg utav kläderna när dom är där, blir deras eget plagg....

Jättebra ide om mudden som man kan vika över händerna. Har haft pyjamas som det har varit att man har kunnat vika över fötterna.

Förstår att omlottbody är ett viktigt plagg!

Jag gör även kläder som ska kunna användas efter neo när jag ändå håller på med mönstrena.

Här kommer min lista på plagg som jag har gjort mönster till / kommer göra mönster till....fortsätt GÄRNA med synpunkter:

* Omlottbody
    * Muddbyxor
    * Byxor med fot (dock att kunnas ha utanför neo)
    * Mössa
    * Vantar
    * Pyjamas
    * Sovpåse
    * Byxpåse (med eller utan öppning nedtill)
    * Tröja med knäppning (som kan göras lite varmare tex för att ha ute)
    * Klänning med axelknäppning (kanske mest ha utanför neo)

Tossor...är det något? Slog mig bara....

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Nyfiken gul

en tanke bara...

tänk på att kanske placera eventuella knytband, knappar och sånt på lite andra ställen än just där dom brukar vara...

dragkedja i sidan på plagget istället för mitt bak.
    Mycket framknäppta plagg

kanske också byxor med "lucka" i bak?  jag vet att sånt var väldigt uppskattat när min förstfödda var liten. Man slapp böka runt överallt, bara att knäppa upp luckan i bak och föra byxorna åt sidan liksom...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Prematurkläder frågor - fördelar/nackdelar...