Lilly mama skrev 2010-08-29 11:39:31 följande:
Jag är väl uppväxt i en hårdare skola, fast då mest hemifrån med en mamma som arbetat med språket hela livet. Hon var inte blyg för att rätta och diskutera språk, kan jag säga. I dag är jag oerhört tacksam för det, eftersom jag inte har några större problem att arbeta med mitt språk och ifrågasätta mina egna texter. Som jurist är det orden som är mina "vapen" och de måste emellanåt vara ordentligt skarpslipade...
Tyvärr, framtida lärare till mina döttrar, om jag märker att ni inte rättar uppenbara fel i uppsatser eller liknande, så kommer jag säga ifrån. Jag köper inte riktigt att det skulle vara pedagogiskt fel att rätta. Vi har i Sverige bestämt hur vi stavar ord och bygger meningar. Då tycker jag att barnen ska lära sig detta. Det går inte att undgå att en text fylld med stavfel eller andra fel förlorar mycket i trovärdighet och att släppa barn ur skolan utan att ens ha försökt få dem att stava korrekt är snudd på tjänstefel. Nu hoppas jag att det är ett fåtal lärare som har denna pedagogiska inställning, men det lär jag väl märka.
Jag citerar en men det här inlägget kan gärna reflekteras över av flera. (Och förmågan att reflektera -
det ska vi lära ut. Så jag hoppas att inte lärarna har gjort fel här om du som läser tillhör åtminstone den senaste Läro- och Kursplanen.)
"snudd på tjänstefel"? Det där är din personliga åsikt - inte något som stödjer sig på moderna pedagogiska tankar. Och det är sånt här som retar mig. Jag talar inte om för en läkare hur hon ska operera mig, jag talar inte om för en rörmokare hur rören ska dras och jag talar inte om för en advokat hur han bäst ska göra sin slutplädering. Så hur kommer det sig att så många föräldrar vet bättre än de proffesionella och pedagogiskt utbildade lärarna hur undervisning ska gå till? Jo för dom vet. Dom har "erfarenhet!". Dom har gått i skolan! Det är samma konstiga slutledning som om jag skulle tro att jag kan operera bättre för att jag har blivit opererad på.
Har du läst den citerade kursplanen ovan? Som jurist antar jag att du mycket väl kan läsa dig till att det inte står ett endaste dyft om att eleverna SKA lära sig stava att lärarna SKA rätta (alla) stavfel. Inte ett enda dugg! Det är istället upp till de undervisande lärarna att avgöra hur undervisningen ska gå till och hur den ska anpassas till de elever vederbörande har. Det är INTE en fråga som avgörs av föräldrarna (även om man är läkare, rörmokare eller jurist). Det som står i skolans stydokument är upp till
lärarna att tolka utefter den
kunskap de har
- inte gissande eller tyckande efter erfarenhet av skolan som elev.
Det är en expertis av pedagoger med stor erfarenhet/kunskap om modern pedagogisk forskning som arbetar med styrdokumenten. Sen ska politikerna godkänna det hela. Och det är här det blir problem eftersom man lägger ner sina politiska värderingar i formuleringarna. Därmed inte sagt att politikerna inte tar hänsyn till och lyssnar på de experter som finns på området.
Visst har du rätt i att en text fylld med stavfel är svårare att ta på allvar MEN
Det innebär inte att den rätta metoden är att rätta alla stavfel. - eftersom du tycker det. Som ovan skrivits i tidigare inlägg, så är tankarna idag annorlunda än förr. En del lärare är tyvärr kvar i tankarna från LPR 69 och undervisar därefter. Men DET är tjänstefel.