Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Rätta felstavningar i skolan?

Man brukar inte börja rätta felstavningar på allvar förren år 2-3, beroende lite på hur långt barnen har kommit i sitt individuella lärande. Detta för att barnen inte ska tappa lusten för att lära sig läsa och skriva, utan istället bli bekanta med bokstäverna, lära sig använda en penna på "skrivsätt", formulera sig osv. Det är klart att man kan komma med nån hint ibland, men det är inte det viktiga. Tänk själv om du har kämpat länge med något som du håller på att lära dig. Då är det mycket roligare att få beröm för vad man faktiskt har lyckats åstadkomma, än att få höra: "Bra, men du har gjort fel där, och där, och där och sen på slutet också". Det kan ju få vem som helst att tappa lusten.

Tro nu inte att barn inte lär sig stava i skolan, för det gör dom. Men inte som det absolut första. Att lära sig skriva och stava är en läroprocess som allt annat, det kräver tid och man får ta lite i taget. Vänta bara till åk 3, då kommer det rättstavningsläxor med skriftligt förhör.

• Punkster
    Numminen skrev 2010-08-28 23:42:01 följande:
    Jag tror man kan lära sig väldigt mycket genom att bara läsa - men det ställer förstås krav på att man läser mycket och varierat. Det är säkert olika från person till person också, men själv minns jag att jag väldigt tidigt stavade utifrån vad som kändes rätt - och det var också rätt. Jag kunde alltså inte förklara varför ett ord skulle stavas på ett sätt, jag visste det ändå. Det tror jag är tack vare att jag läste mycket och många olika slags böcker. Jag har också märkt att den här förmågan har blivit sämre i takt med att jag behärskar fler språk.

Dock tror jag att vi lär oss på olika sätt och det som funkar för mig funkar inte för alla.
    Jag håller mig dig! Det som någon skrev tidigare, att man lär sig stava genom att läsa och memorera orden som bilder är ett jättebra exempel på det. Vissa människor har ju bildminne. Andra lär sig säkert bättre genom genom att någon helt enkelt berättar att kudde stavas k-u-d-d-e. Och ytterligare nån annan på ett helt annat sätt. Alla människor är ju olika.
Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?