• martina g

behöver tips och råd ang ersättning,känner mig livrädd inför detta

är en blivande 2barnsmamma som med min dotter hade fruktansvärda problem att amma och att våran dotter var född sjuk gjorde att man sond-matade henne de första 3månaderna nästan konstant....och sen blev de flaska
    nu står jag här, livrädd inför just det här med flaskmatning,känns som om jag glömt allt, har dock bestömt mig för att det känns bättre än att försöka amma igen...vore evigt tacksam om nån kunde svara på dessa frågor =)

hur ofta, och hur bör man rengöra flaskan/nappen?funkar diskmaskin,eller är det bara handdisk?bör man koka nappar/flaska,hur ofta?
    kan man blanda ersättning i förväg,så man kan "lagra upp" i kylskåpet?hur många timmar går det såfall att förvara?
    måste man alltid koka upp vattnet först till kokpunkt,för att sedan svalna och blanda ersätttningen?
    nån som provat dr browns flaska/tillbehör? hur rengör man nappen och delarna?
    vilken ersättning rekommenderas till barn som är hård i magen?
    hur ofta och hur mycket på ett ungefär bör ett nyfött barn äta???

vore så glad om nån kunde finna lite tid till att lugna mig  lite med svar på dess=) // mvh martina

• Svar på tråden behöver tips och råd ang ersättning,känner mig livrädd inför detta
  • Tow2Mater

Jag rengjorde flaskorna/napparna efter varje användning i diskmaskinen. Aldrig kokat dem. Aldrig kokat vatten, bara använt vanligt kranvatten. Om man ha egen brunn kan det vara kanske skäl att koka. Ett dygn brukade jag ibland blanda i taget o ha i kylskåp.

• kakmamman

Man bör sterilisera kanske 2 gånger i veckan tills barnet är ca 4-5 måander (om det känns bra)
    Sen rekommenderar doma tt man inte gör det så mycket eftersom bebisen även måste vänja sig med bakterier (även om det låter sjukt)

Ersättningen ska serveras nygjord, beroende på märke..Men risken finns att den börjar lukta surt, så det är bättre att göra den nygjord från början, tar ju lika lång tid.

Koka någon liten vatten, som du sen har ståendes i kylen, och ta ifrån den vid varje gång..enkelt.
    Men här gäller samma sak som med steriliseringen, om ni vet att ni har bra vatten så kan ni sluta koka vid 4-6 månader, eftersom barnet måste vänja sig med okokt vatten också.

Jag rekommenderar varm MAM´s first bottle nappflaskor.. FANTASTISKA om du frågar mig. Det står hur man gör i "bruksanvisningen"..det gör det nog på dom flesta.

Det där med hård i magen, en del blir det an NAN..andra av semper.. så man kan byta, men det finns magdropapr på apoteket (bara å fråga)

Barnet får helt enkelt bestämma själv i början, med maten..eftersom det är så individuellt. Men iaf varannan till var 3e timme, för att sen gå till var 3-4e timme...

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • crazy mom

Hej!

Mina tips:
    Skriv upp den första veckan hur ofta och hur mycket barnet äter på ett papper med klockslag

Flaskor
    Rengöres efter varje användning. Kokning är det absolut mest kliniska men diskmaskin kan funka för flaskor och koka nappar när barnet är litet

Vatten
    Om ni har kommunalt vatten eller testad brunn behöver du inte koka upp vattnet. Känner du dig osäker ändå, koka upp och ha i en petflaska i kylen.

Förbereda mat
    blanda vatten och ersättning och förvara i kylen. Ta av locket och värm i micron (hur länge beror på din micro)

Hur mycket ska barnet äta?
    Står på förpackningen

Hård i magen
    Man kan köpa receptfria medel på apoteket, men rådgör med BVC för just ditt barn eller ring sjukvårdsupplysningen innan du börjar blanda =)

Lycka till!

• kakmamman

någon liter vatten... eller 2..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • anirac1
    hur ofta, och hur bör man rengöra flaskan/nappen?funkar diskmaskin,eller är det bara handdisk?
    jag diska flaskorna för hand efter varje gång dom används.

bör man koka nappar/flaska,hur ofta?
    koka mina nappar,flaskor varje kväll

kan man blanda ersättning i förväg,så man kan "lagra upp" i kylskåpet?hur många timmar går det såfall att förvara?
    du kan blanda iförväg & ha de i kylen 6-8tim

måste man alltid koka upp vattnet först till kokpunkt,för att sedan svalna och blanda ersätttningen?
    jag värmer kran vattnet direkt i micron 45sek

finns en ersättning som heter sempers l ???  sen finns även sempersmagdroppar som lugnar magen

jätte svårt att svara på men typ var 3dj-4de tim & hur mkt till barnet är mätt

sen står det på paketet rekommenderade mängd per mål & dyng.
  • Mseli

Hej,
    vi har provat Dr Browns flaska, den verkar fungera bra, det finns en speciell borste som passar att göra ren både flaskan och nappen med, sen följer det med en liten borste till själva ventilen. Vi har bara använt den några gånger och aldrig någon annan så om den förebygger magont mm som dom skryter med kan jag inte uttala mig om då vi inte har något att jämföra med.

• Psykoangel

jag har endast dr brown flaskorna till min yngsta dotter,inte så mycket pga av att det ska minska på koliken utan mera för att jag tycker att flödet som blir är perfekt. de andra flaskorna som jag provat har det mesta av maten kommit utanför och hon hostade för att det rann för snabbt
    jag diskar dom för det mesta alltid för hand men kör även dom i diskmaskin. jag har både den breda flaskan och den smala.

Vi har  egen brun fast med kärvänligt vatten men jag köpte en vattenkokare där jag kokade snabbt upp vattnet och sedan hade jag stående i kylskåpet så jag tog alltid och blandade direkt(det står att det alltid bör serveras nytt dvs inte stått i kylen)  och skulle jag iväg hade jag en liten termos med varmt vatten och en doserings dosa
    man får prova sig fram på hur mycket dom äter, min dotter har sedan hon var en 5-6 månader ätit full flaska dvs ca 220 ml. Började även med majsvälling runt 5 månader 

jag hade semper ersättning till min dotter men det är ju olika på hur dom reagera på de olika märkerna.  

• kakmamman
    SoligOm du ska ha dr.browns flaskor så rekommenderar jag att ha 2 eller fler. Det är JOBBIGT att stå och diska dom en efter en ungefär var 3e timme, sen finne rman sig själv ståendes på natten och diskar denne flaska, med hur många delar som helst som ska rengöras..och ebbisne är hungrig och det NU..
  • Sofie 87
    martina g skrev 2010-08-26 21:14:08 följande:
    är en blivande 2barnsmamma som med min dotter hade fruktansvärda problem att amma och att våran dotter var född sjuk gjorde att man sond-matade henne de första 3månaderna nästan konstant....och sen blev de flaska
    nu står jag här, livrädd inför just det här med flaskmatning,känns som om jag glömt allt, har dock bestömt mig för att det känns bättre än att försöka amma igen...vore evigt tacksam om nån kunde svara på dessa frågor =)

hur ofta, och hur bör man rengöra flaskan/nappen?funkar diskmaskin,eller är det bara handdisk?bör man koka nappar/flaska,hur ofta?
    nån som provat dr browns flaska/tillbehör? hur rengör man nappen och delarna?

vore så glad om nån kunde finna lite tid till att lugna mig  lite med svar på dess=) // mvh martina
    Innan man använder flaskan för första gången så ska nappen kokas. Sen diskar man den enkelt efter varje användning, Antingen i maskin eller flaskborste!

Ersättningen ska inte blandas i förväg. När man värmer upp färdigblandad ersättning i micron försvinner de viktiga vitaminerna som barnet behöver.

Innan barnet har blivit 3 månader ska man alltid koka upp vattnet innan användning då dem är extra känsliga i sina små magar under denna tiden.

Jag rekomenderar också MAM. Har haft dr browns också men tycker helt klart att MAM:s flaska är bäst.

Jag rekommenderar NAN:s ersättning. Funkar bäst när barnen är hårda i magen. Ibland kan sempers ersättning göra så att barnet blir hårt i magen.

Hur mycket och ofta barnet vill äta är helt upp till barnet. Det varierar väldigt mellan barn till barn men vanligast är mellan var 2-4 timme och sen står det hur mycket dem ska äta på förpackningen. Sen får man pröva sig fram.

Lycka till :)
  • Tow2Mater
    Sofie 87 skrev 2010-08-26 23:21:13 följande:
    När man värmer upp färdigblandad ersättning i micron försvinner de viktiga vitaminerna som barnet behöver.
    Det är inte alls sant.
  • Sofie 87
    Tow2Mater skrev 2010-08-27 15:28:01 följande:
    Det är inte alls sant.
    Det var vad vi fick höra av personalen när våra barn låg inne på neonatalen!
  • Konfetti

Kan du kanske inte pumpa ut mjölk istället och ge på flaska? Har också haft och har fortfarande problem med amningen och gör så. Finns ju jättebra elektroniska pumpar på BB att hyra. Bara ett litet tips :)

♥Zion & Leon♥
  • Tow2Mater
    Sofie 87 skrev 2010-08-28 00:03:31 följande:
    Det var vad vi fick höra av personalen när våra barn låg inne på neonatalen!
    Då visste de inte vad de pratade om.
  • Skni

Dr Browns flaskor är bät. Har provt Eska och MAM men vår son kräktes nästan varje gång pga flödet och luften. Han älskar Dr Brown och kräks nästan aldrig längre.

• HannaS

Rengöring:
    Flaskorna ska ju rengöras efter varje matning. Mitt tips är att skaffa ett gäng flaskor så du klarar dig under dagen och slipper diska efter varje matning. Bättre och effektivare att diska alla på kvällen t ex. 
    Jag kokade sedan alla flaskor en gång i veckan.

Koka vatten:
    Det rekommenderas att man ska koka vattnet. Dock har vi i Sverige oerhört rent vatten.... Vi kokade fram till sonen var 4 månader, nästa gång kanske vi släpper på det lite tidigare. 

Lagra ersättning:
    Vi lagrade ersättning i kylen under natten. På dagen gjorde vi "färsk" ersättning då det är bäst för barnet (vem gillar mikrad mat egentligen liksom). Vårt BVC tyckte inte att man skulle lagra mer än 8 timmar.
    Skulle vi iväg på utflykt värmde vi vatten och hällde i en termos och la ersättning i rätt mängd i en vällingdoserare. Bara att blanda ihop när det var dags för käk - smidigt!

Hård mage ersättning:
     För vår son, som var hård i magen och hade magknip, funkar Nan Pro allra bäst. Det var också den sorten som vårt BVC rekommenderade. Jag tror annars man får prova sig fram, alla bebisar är ju olika.

Matintervaller:
    I början åt vår son inom var 3:e timme. När han var 3-4 månader blev det var 4:e timme.  

• purple box

Rengörning: Det räcker egentligen med att diska dem noga för hand men det skadar inte direkt att koka när man känner att det behövs. Napparna får inte diskas i diskmaskin.  Jag är lat och har 5 flaskor för att slippa diska ofta. Har dr Brown med mam-.napp, det följer med borste till rören och det går att köpa resevdelskitt med rör och borstar. Går att köpa separata borstar med.

Vi kokar vatten, mest för att vi har egen brunn. Man kan göra ersättning i förväg och förvara i kylen, 12-24 timmar.

Min tjej blev hård och gasig av Nan Pro. Hipp var den hon klara när vanlig nan försvann. Nu finns en ny sort också som heter Nan Comfortis som är framtagna för kolikbarn. Nan Pro har probiotika och många klarar inte den. Nan Ha finns också. Hipp har prebiotika. Semper finns som babysemp, babysemp Lemolac (citronsyra för att underlätta matsmältningen). Blir de hårda i magen finns olika saker man kan prova. finns också Semper bifidus som är laxerande, oftast har man bara 1-2 mål som bifidus.

Vad gäller när man ska blanda i pulvret är det slv som bestämt det. Men, t ex med Nan Pro dör probiotikan vid högre grader än ca 40.

Nyfödda äter oftast 20-30 ml. Man ökar oftast 10 ml per dag tills man är uppe i vad de vill ha. Har bara delammat i början men när tjejen började äta bara flaska vid 2,5 v åt hon 90 ml var tredje timme, varannan vid tillväxtfaser.

Tänk på att vilken ersättning och flaska som passar bäst ibland kan bli jobbigt att komma på.

Svar på tråden behöver tips och råd ang ersättning,känner mig livrädd inför detta