-
I princip men det innebär inte att jag tycker vi ska ta emot alla flyktingar för det. Jag skiljer, antar jag, på att immigrera och att fly hit.Jossan90 skrev 2010-08-22 22:27:16 följande:ska vi ha fri indvandring enligt dig då?
-
Jag hade inte anmält oavsett var personen kom ifrån.Hoppfull mamma skrev 2010-08-22 22:37:13 följande:Fru U: Så du menar att den som våldtog dig var vit? Hade det gjort nån skillnad om det var en invandrare som sökte asyl i sverige?
Jag bryr mig inte så mycket om hur stor sannolikheten att bli dömd pga etnisk bakgrund ser ut. Jag bryr mig om den verklighet vi lever i. Där statistiken tydligt visar på en överrepresentation av invandrare när det gäller bla våldtäkter.
Jag röstar inte på SD enbart pga deras ställningstagande till invandringen. Just i den här tråden är det dock den enda punkten som diskuteras. Jag vill inte behöva försvara mig. Du röstar på vad du vill och jag ifrågasätter inte dig för det.
Tycker du att sverige har lyckats med sin invandringpolitik och integrationspolitik eller finns det mer att önska? jag är egentligen moderat. Jag har alltid röstat på moderaterna men just i år kommer jag lägga min röst på SD för jag saknar vissa saker i M partiprogram som SD har. Det har inget med min våldtäkt att göra för det är 17 år sen det hände.
Jag ser det som så att många svenska kvinnor inte anmäler de våldtäkter som det begås flest av för det vet att det inte händer nåt (dvs partnerskapsvåldtäkter) och därmed blir också statistiken snedvriden.
Jag vill väldigt gärna diskutera sd's politik öht. Just invandringsfrågan känns ganska uttjatad.
Jag hade gärna sett att 1)alla kommuner tvingades ta emot flyktingar 2)kostaderna för dessa ska enbart ligga på staten 3)det ska inte vara något vinstdrivande bakom de flyktingmottagningar som finns (tyvärr tjänar många pengar på detta) 4)Folk ska inte behöva vänta i år för att få reda på om de får stanna 5)flyktingar/invandrare borde få börja arbeta snarast möjigt
(det finns mer men jag är trött och behöver gå o lägga mig för att orka jobba imorgon)
Det är sjutton år sen för mig med. Jag anmälde inte eftersom ord stod mot ord och omständigheterna var sådana att jag visste att jag inte skulle bli trodd så varför då ta det trauma det skulle innebära att anmäla.
Go'natt -
Det är inte bara utlänningar. Problemen består bland annat av att man bor för många i för små lägenheter.LjubaviMoja skrev 2010-08-22 23:10:57 följande:Ja fast nu är det lite att ta i ändå va? Hur ser rosengård ut egentligen det är jo hemskt just för att de är BARA utläningar och visst fasiken blir det svårt att lära sig språket och Sveriges normer och värderingar.
Själv tycker jag att det är de värsta man kan göra att just bunta ihop dom på en och samma håla. -
Då antar jag att du bor på söda sidanLjubaviMoja skrev 2010-08-23 17:40:32 följande:Ska du säga till mig hur rosengård ser ut som är där varje dag hahah den var rolig.
Men dte har du rätt i iaf att det är för många som bor i en lägenhet men vad ska de göra när de får så många barn de har jo inte precis råd till hus. -
Och om du nu bor där varför vill spä på det dåliga rykte som rosengård har?!
-
LjubaviMoja skrev 2010-08-23 19:36:50 följande:Ja bor inte i rosengård. Och om du menar vilken sida som är värst så är det helt klart östra men egentigen är alltsing lika skruvat där och skit kan hända överallt på rosengård.
Skit kan hända var man än är. Särskilt skitsnack.
Rosengård är bra. Det är ett av malmös mest gröna områden. Det finns en närservice som många områden tappat idag. Ja, det finns problemområden (eller snarare problemhus) men det har alla områden.
-
Att vara där varje dag är inte samma sak som att bo där.LjubaviMoja skrev 2010-08-23 19:38:40 följande:Om jag nu skulle bo där vem säger att man måste tycka om stället? Tror du att det är så lätt att flytta bara?
Men nej tack och lov bor jag inte där det är just därför man inte ska uttala sig om man inte vet, bara för att jag säger att jag är där varje dag betyder det inte att jag bor där
Det är mycket svårt för vissa att komma ifrån Rosengård. Visst är det så. Första steget brukar vara att flytta från östra till det man kan kalla för södra och sen till norra. Sen går det att flytta vidare.
Att flytta direkt från herrgården, ramels väg direkt till en annan plats är svårt eftersom området dras med det rykte det har. Det kvittar hur skötsam någon är eller vad de tjänar så är de stämplade. -
Det är det enda som folk vill diskutera. Själv diskuterar jag gärna någon av de andra åsikterna och jag har försökt (för ja, jag vill faktiskt veta vad de som röstar på sd har att säga, jag vill inte bara klanka ner) men det återkommer hela tiden till samma sakSixxty skrev 2010-08-23 19:58:51 följande:Borde inte tråden heta "Vi som är emot invandring"? Jag har följt tråden för att se vad SD står för förutom invandrarpolitiken. Men det verkar ju onekligen som om det är den centrala frågan och deras andra ståndpunkter oviktiga.
-
Du är välkommen att gå runt och se allt det gröna eller så kan du leva kvar i din illusion, upp till digLjubaviMoja skrev 2010-08-23 20:05:13 följande:En gång i tiden var det grönt nu är det bränt. Finns inget än kebab resturanger, små kiosker och citygross ingen annan vågar närma sig.
-
Kanske för att de flesta inte har råd med dator o internet på rosengård och kanske även för att det bor många äldre utan dataintresse.sumpbäver skrev 2010-08-23 20:09:42 följande:Har nog bara sett en enda person säga så , och det är du.
-
Vi får väl vara överens om att inte vara överens.LjubaviMoja skrev 2010-08-23 20:55:38 följande:Du är välkommen att följa med mig så jag kan visa dig runt hur "fint" det är . Har väldigt bra syn på hur rosengård är och det är allt annat än fint.
Du är välkommen att gå bortom östra och södra delen av rosengård och se hur fint området totalt sett faktiskt är, enligt min åsikt i varje fall
Du är välkommen att prata med samma äldre som jag intervjuat som absolut inte kan tänka sig att flytta från Rosengård och som bott där sen det var nybyggt. -
Eller så bör jag nog inte säga, jag vet ju faktiskt inte vilka de vill prata med så jag har ingen rätt att tvinga på dem något
-
Jag tycker vi är rätt många som försökt föra en diskussion. Jag skriver inte i en tråd om jag inte är intresserad av svaren.Hoppfull mamma skrev 2010-08-23 21:48:20 följande:Det går inte att diskutera med SD motståndare för ni har redan bestämt er för att alla SD anhängare är idioter. Många har kommit in i tråden och bara hävt ur sig såna saker. Jag har många gånger försökt ta upp andra partipunkter men det är det ingen som vill diskutera, det handlar tydligen bara om invandringen. Peka med hela handen på vart jag blir kallad rasist? Tja inlägg 1449 kanske?
Vill jag bara höra medhåll så kan jag prata med en vägg hemma -
Som jag skrev tidigare förändras området när medelklassen flyttade vidare och medierna började skriva negativt om Rosengård.Jossan90 skrev 2010-08-23 21:58:03 följande:de har varit fint en gång i tiden men vem har förstört det?
Finns studier o böcker om det, men jag har inte namnen i huvudet så där på rak arm. -
Kärnkraft är miljövänligt. Idag finns det nyare metoder än våra gamla skitkärnkraftverk.
Jaha att 20% av deras politiker uppbär någon form av bidrag, tex sjukpension? Vad har det med saken att göra? Sjukpensionärer får engagera sig politiskt, de får tjäna pengar. Tjänar de över en viss summa (fribelopp) så tar staten sitt.
-
Bara att se hur aktiv den är när ingen argumenterar (emot)Ökänd skrev 2010-08-26 07:39:42 följande:Huruvida den nya lagen är bra eller ej var inte frågan jag var ute efter, utan varför Sverige de senaste 5 åren drabbats av en "våldtäktsvåg". Sen vill jag påpeka att självklart har alla rätt till sina egna val, det är ju så det funkar i en demokrati. Frihet för individen. Och detta bör ju då gälla alla individer i samhället. Att ni stöter på folk som är av motsatt åsikt innebär inte att ni ej har rätt till ert val. Och OM ni inte vill bemöta kritiken i den här tråden kan ni ju låta bli. Svara inte alla meningsmotståndare helt enkelt, utan skriv bara till varandra. Min gissning är i och för sig att denna tråd dör ut ganska snabbt då, men ni kan ju prova.
-
Så tror jag de flesta känner.I Blackrose I skrev 2010-08-26 09:44:59 följande:I min vardag gör jag ALLT en lojal medborgare ska göra i Sverige men jag VÄGRAR och kommer aldrig låta mig assimileras till någonting som strider mot mina värderingar/levnadsstil. Aldrig nånsin.