• Mor till två

Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!

Hej alla mammor där ute!

Vi har av olika anledningar börjat funderat på att börja ge vår 3 månaders ersättning någon gång ibland och fortsätta delamma. Min förste ammade jag vääääldigt länge utan någon ersättning, så jag är helt ny inom området och väldigt osäker på hur jag ska göra. Någon som vill ge mig lite råd?? Hur funkar det här med ersättning, måste man koka vatten jämt osv? Är det krångligt med ersättning?  Hur går det när man ska iväg, ut på stan, utflykter osv, krångligt?? Funkar det bra att delamma plus ge ersättning ibland? Vilken flaska är bäst för så små barn? Risk för magproblem på den lille? Hur har ni lagt upp det med amning + ersättning, hur många gånger per dygn, när på dygnet osv? Kan man börja ge ersättning på egen hand eller ska man rådgöra med BVC först så att det är "okej"?? Har ni någon gång haft "dåligt samvete" för att ni givit ersättning som ett komplement till amningen? Vill bara att det ska fungera för alla i familjen och att alla ska må bra...
    Vore väldigt tacksam för alla råd och tips jag kan få!
    Kramar till alla!

• Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!
  • ollson

Jag delammade min dotter pga av att jag inte hade mjölk så det räkte å jag tyckte det funkade bra med ersättning. Semper e lite bättre men en del barn kan få ont i magen av deras å då kan man byta till nan.
    Vi kokade vatten som vi sparade i kylen så böt vi varje dag.
    Mam har en jättebra flaska, den heter lite olika men ultivent eller firstbottle e 2 namn.
    skulle vi iväg så gjorde jag iordning en liten termos med vatten som hade rätt temp dvs blandade varmt å kallt till lagom temp.

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • Mor till två
    ollson skrev 2010-08-19 14:30:35 följande:
    Jag delammade min dotter pga av att jag inte hade mjölk så det räkte å jag tyckte det funkade bra med ersättning. Semper e lite bättre men en del barn kan få ont i magen av deras å då kan man byta till nan.
    Vi kokade vatten som vi sparade i kylen så böt vi varje dag.
    Mam har en jättebra flaska, den heter lite olika men ultivent eller firstbottle e 2 namn.
    skulle vi iväg så gjorde jag iordning en liten termos med vatten som hade rätt temp dvs blandade varmt å kallt till lagom temp.
    tack så mkt för ditt svar! Glad du blandade alltså kokt kallt vatten med kokt varmt vatten? man får aldrig använda kranvatten? du fick inte krångel med mjölkstockning när du började ge ersättning? kram!
  • ollson

Ja till en början så blandade vi kokt varmt å kokt kallt men efter ett par månader så tog vi kallt från kranen.
    Nä jag fick ge ersättning från det hon var 2 dar gammal dels för att mjölken inte ville komma igång direkt å sen så hade jag lite för lite mjölk så problem med mjölkstockning hade jag inte.
    Jag ammade alltid först sen fick hon ersättning. Var vi på stan så kunde hon få bara ersättning utan problem.
    Barn som bara äter ersättning kan lätt  bli förstoppade men ammar du oxå så e mjölken riktigt laxerande så då brukar det sällan va problem

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • Grip

När vår son var 3 månader började vi ge honom en flaska ersättning på kvällarna för att han inte gick upp i vikt som han skulle. Jag ammade alltså som vanligt.

Vi använde först färdig ersättning på tetra från Semper som vi bara värmde i mikron, väldigt praktiskt om man skall bort etc, men lite dyrare än pulver som man blandar själv. Han har inte haft problem med magen, så jag kan inte svara på hur den påverkar magen men än att den funkade bra på honom. Vi har Esskas flaskor med den minsta dinappen, L (står för Liten inte large som man annars kan tro..!) Först så kokade vi vatten som vi hade i kylen och sedan värmde i mikron, men på bvc så sa dom att man kan använda kallt vatten från kranen om man låter det rinna lite först så att man inte tar vatten som stått i ledningarna för länge. (Man skall inte ta varmt vatten från kranen)

Jag har aldrig haft dåligt samvete för detta, ser det bara som en bra möjlighet för alla. Min man kunde mata honom ibland, vilket han tyckte var kul, plus att jag kunde vara borta lite längre utan att behöva pumpa i förväg.
    Måste bara tillägga att vår son tog flaskan på en gång och har inte ratat ammningen efter det av den anledningen. Det har jag annars hört kan vara eventuella problem.. och så kan ju magen krångla också, men där finns ju olika ersättningar som jag inte kan något om.
    Lycka till med detta!

• Grip

Förresten ville jag tillägga att det kan vara bra att rådgöra med bvc också. De kanske har telefontid om du inte vill vänta till nästa besök?
    Skrattande

• Mor till två

tusen tack för era svar, jag uppskattar det verkligen! ni har gett mig många bra råd! kram

• hic sunt leones

Med första barnet försökte jag helamma från början men efter ett tag fick han ersättning också och det var först då han verkade mätt så jag hade nog också för lite mjölk.
    Det är egentligen bara om ni har egen brunn som du behöver koka vattnet. Vi förvarade i glasflaska i kylen och bytte när det var slut. Men man ska aldrig ta varmvatten från kran däremot utan värma kallt. Och pulvret har man i just när den ska drickas.
    Han fick ersättning 1-2 ggr per dag, innan läggdags på kvällen och ev. en gång på eftermiddagen om det verkade behövas. Jag ammade alltid innan också. Upplevde det aldrig krångligt då jag ammade dagtid om vi var ute.
    Välj en flaska som motverkar att barnet sväljer luft, tex Mam, Avent, DrBrown för att undvika magproblem.
    Vi använde alltid "NAN ha" för han hade känslig mage.
    Bvc behöver du bara prata med om det känns bäst för dig, det är inte som att detta är farligt
    Fungerade finfint för oss i sex-sju månader. Dåligt samvete har jag aldrig haft, han blev ju mätt och nöjd och fick ändå massor av bröstmjölk också!

• Annzo81

Jag ammar och ger min 7 veckor gamla son mjölkersättning pga att jag inte producerar så mycket mjölk som han behöver. Han äter ca 120 ml var 3:e timme (varierar lite), vi använder Sempers, visste faktiskt inte att de kunde få ont i magen av den sorten? Thor har varit kinkig och haft problem med gaser så man kanske borde byta sort? Vi kör med MAM flaskorna

Mitt tips är att ta pauser när du matar med flaska så att bebben inte äter allt på en gång och rapa ett par gånger under matningen. Skulle de få problem med gaser så lindrar det med Minifom droppar som du kan köpa receptfritt på apoteket.

• GrönaDruvan

Vi behöver inte koka vattnet i den kommunen jag bor i. Bara om man har egen brunn...

I början har vi gort så att vi gett tex 30 ml ersättning varje mål, och sen ammat resten. Sen har jag mer o mer gått över till ersättning, tex gett ett helt mål med det och ammat ett mål osv..
    Fast ska du fortsätta amma rätt mycket så tycker jag att det är bättre att ge lite ersättning vid varje mål, så att mjölken inte sinar... du kan också pumpa de målen du hoppar över amningen. Detta är tips jag fått från mitt bvc.

Jag rapar inte min son om han inte får ont i magen efter.. detta pga att han är ett kräkbarn, och rapar han så kommer typ allt upp igen.

När jag ger ersättning på natten så har jag en termos med varmt  vatten på sängbordet, samt nappflaskor och pulver.. så det går fort att blanda. Samma när man är iväg. Finns ju också färdiga tetrapak med ersättning.
    Jag använder NAN ersättning och den funkar bra för oss, det får man ju testa sig fram.

Jag har haft lite dåligt samvete för att jag börjat med ersättning, men har snabbt insett att huvudsaken är ju att sonen är nöjd, och han är ju en helt annan bebis nu när han är mätt!
    Jag ville helamma, men tyvärr är min mjölk för tunn.

• GrönaDruvan

Kan också nämna att du måste vara beredd på att ditt barn kan bli hård i magen i början, då ersättning är mycket mer svårsmält än bröstmjölk.
    Båda mina söner blev/har blivit det. Ibland hjälper vi till så att han kan bajsa, men en termometer (detta ska man inte göra för mycket) och vi häller även 1/2 tsk rapsolja i flaskan varje gång han ska äta nu!

Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!