• Mor till två

Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!

Hej alla mammor där ute!

Vi har av olika anledningar börjat funderat på att börja ge vår 3 månaders ersättning någon gång ibland och fortsätta delamma. Min förste ammade jag vääääldigt länge utan någon ersättning, så jag är helt ny inom området och väldigt osäker på hur jag ska göra. Någon som vill ge mig lite råd?? Hur funkar det här med ersättning, måste man koka vatten jämt osv? Är det krångligt med ersättning?  Hur går det när man ska iväg, ut på stan, utflykter osv, krångligt?? Funkar det bra att delamma plus ge ersättning ibland? Vilken flaska är bäst för så små barn? Risk för magproblem på den lille? Hur har ni lagt upp det med amning + ersättning, hur många gånger per dygn, när på dygnet osv? Kan man börja ge ersättning på egen hand eller ska man rådgöra med BVC först så att det är "okej"?? Har ni någon gång haft "dåligt samvete" för att ni givit ersättning som ett komplement till amningen? Vill bara att det ska fungera för alla i familjen och att alla ska må bra...
    Vore väldigt tacksam för alla råd och tips jag kan få!
    Kramar till alla!

• Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!
  • saralund

Jag ammar nattetid, morgon och tidig kväll. Sedan ger jag ersättning mitt på dagen, eftermiddagen och sista kvällsmålet.
    06:00 Amning
    09:00 Amning
    12:00 Ersättning 165 ml
    16:00 Ersättning 165 ml
    19:00 Amning + Ersättning 100 ml
    22:00 Ersättning 165 ml
    06:00 Amning osv

Detta för att hon helt enkelt inte blir nöjd på bröstmjölken och vi har aldrig riktigt fått till amningen. Hon är snart 7,5 veckor. 

Jag kokar upp vattnet som jag sedan värmer på, går jättefort att värma upp till lagom temperatur när det är dags. Om jag ska på stan så har jag med mig en termos med nästan lagom vatten, lite för varmt eftersom termosen kallnar. Det är sanslöst smidigt, speciellt för mig som aldrig lärt mig att sitta och amma pga enorma bröst. Kan bara ligga och amma, så ersättningen är FREEDOM! 
    Vi använder MAM first bottle, finns på apoteket bla. och den motverkar luftsväljning och är perfekt om man vill amma också. Det har inte varit några problem med att varva. Jag rådgjorde med BVC första gången, men glöm inte att det är ditt beslut :) 
    Jag har inte haft samvete nu när jag börjat med ersättningen, däremot innan så mådde jag rätt dåligt innan jag tog beslutet. 

Lycka till!

• Mor till två
    hic sunt leones skrev 2010-08-19 15:30:47 följande:
    Med första barnet försökte jag helamma från början men efter ett tag fick han ersättning också och det var först då han verkade mätt så jag hade nog också för lite mjölk.
    Det är egentligen bara om ni har egen brunn som du behöver koka vattnet. Vi förvarade i glasflaska i kylen och bytte när det var slut. Men man ska aldrig ta varmvatten från kran däremot utan värma kallt. Och pulvret har man i just när den ska drickas.
    Han fick ersättning 1-2 ggr per dag, innan läggdags på kvällen och ev. en gång på eftermiddagen om det verkade behövas. Jag ammade alltid innan också. Upplevde det aldrig krångligt då jag ammade dagtid om vi var ute.
    Välj en flaska som motverkar att barnet sväljer luft, tex Mam, Avent, DrBrown för att undvika magproblem.
    Vi använde alltid "NAN ha" för han hade känslig mage.
    Bvc behöver du bara prata med om det känns bäst för dig, det är inte som att detta är farligt
    Fungerade finfint för oss i sex-sju månader. Dåligt samvete har jag aldrig haft, han blev ju mätt och nöjd och fick ändå massor av bröstmjölk också!
    Tack för dina råd! Vi har egen brunn, så jättebra att vi fick veta att vi måste koka vattnet. Blir ju lite krångligare men tar ju inte så lång tid...vi har ju bara tänkt att ge ersättning då och då. Har du tips om några bra glasflaskor som kan användas? Måste väl vara med tättslutande lock?
  • Mor till två
    Grip skrev 2010-08-19 15:10:21 följande:

Vi använde först färdig ersättning på tetra från Semper som vi bara värmde i mikron, väldigt praktiskt om man skall bort etc, men lite dyrare än pulver som man blandar själv.

Vilket bra tips, va smidigt att det finns Tetrapack! Det kan man ju köpa till en början, och se hur det funkar innan man köper på sig större förpackningar, samt ha med sig när man ska iväg nånstans,... Skönt att det funkade så bra för er, jag är lite orolig, han vägrar nämligen att ta napp... kanske blir det samma sak med flaskan....? Bara att testa och se helt enkelt! Tack för ditt svar!
  • Mor till två
    Annzo81 skrev 2010-08-20 15:26:13 följande:
    Mitt tips är att ta pauser när du matar med flaska så att bebben inte äter allt på en gång och rapa ett par gånger under matningen. Skulle de få problem med gaser så lindrar det med Minifom droppar som du kan köpa receptfritt på apoteket.
    Tack för rådet, det ska vi verkligen tänka på! Man vill ju inte riskera magknip på den lille...är lite orolig över detta!
  • Mor till två
    GrönaDruvan skrev 2010-08-20 15:49:49 följande:
    Vi behöver inte koka vattnet i den kommunen jag bor i. Bara om man har egen brunn...

I början har vi gort så att vi gett tex 30 ml ersättning varje mål, och sen ammat resten. Sen har jag mer o mer gått över till ersättning, tex gett ett helt mål med det och ammat ett mål osv..
    Fast ska du fortsätta amma rätt mycket så tycker jag att det är bättre att ge lite ersättning vid varje mål, så att mjölken inte sinar... du kan också pumpa de målen du hoppar över amningen. Detta är tips jag fått från mitt bvc.

När jag ger ersättning på natten så har jag en termos med varmt  vatten på sängbordet, samt nappflaskor och pulver.. så det går fort att blanda. Samma när man är iväg. Finns ju också färdiga tetrapak med ersättning.
    Jag använder NAN ersättning och den funkar bra för oss, det får man ju testa sig fram.
    Jättebra tips, har själv tänkt på det här med att pumpa litegrann, för att hålla igång mjölk prod. Har du någon aning om vad en elektrisk pump kostar?? Om man vill frysa in bröstmjölk, hur går man tillväga då? I vilken slags behållare förvarar man mjölken då? Hur länge håller bröstmjölk i kyl resp frys? Hur lång tid tar det att pumpa ur båda brösten? Har du möjligtvis svar på detta?
      kram!!

bra tips det där med termos förresten
  • Mor till två
    GrönaDruvan skrev 2010-08-20 15:58:39 följande:
    Kan också nämna att du måste vara beredd på att ditt barn kan bli hård i magen i början, då ersättning är mycket mer svårsmält än bröstmjölk.
    Båda mina söner blev/har blivit det. Ibland hjälper vi till så att han kan bajsa, men en termometer (detta ska man inte göra för mycket) och vi häller även 1/2 tsk rapsolja i flaskan varje gång han ska äta nu!
    Usch, inte roligt för de små att bli hårda i magen... kanske ska ge rapsolja i varje flaska redan från början då? Jag blir så velig.... tror du det blir magproblem även om man bara ger ersättning nån gång då och då? Kanske vid 1-2 tillfällen per dag..? Och att han ammar mkt samtidigt..... 
  • Mor till två
    saralund skrev 2010-08-20 23:32:20 följande:
    Jag ammar nattetid, morgon och tidig kväll. Sedan ger jag ersättning mitt på dagen, eftermiddagen och sista kvällsmålet.
    06:00 Amning
    09:00 Amning
    12:00 Ersättning 165 ml
    16:00 Ersättning 165 ml
    19:00 Amning + Ersättning 100 ml
    22:00 Ersättning 165 ml
    06:00 Amning osv

Detta för att hon helt enkelt inte blir nöjd på bröstmjölken och vi har aldrig riktigt fått till amningen. Hon är snart 7,5 veckor. 

Jag kokar upp vattnet som jag sedan värmer på, går jättefort att värma upp till lagom temperatur när det är dags. Om jag ska på stan så har jag med mig en termos med nästan lagom vatten, lite för varmt eftersom termosen kallnar. Det är sanslöst smidigt, speciellt för mig som aldrig lärt mig att sitta och amma pga enorma bröst. Kan bara ligga och amma, så ersättningen är FREEDOM! 
    Vi använder MAM first bottle, finns på apoteket bla. och den motverkar luftsväljning och är perfekt om man vill amma också. Det har inte varit några problem med att varva. Jag rådgjorde med BVC första gången, men glöm inte att det är ditt beslut :) 
    Jag har inte haft samvete nu när jag börjat med ersättningen, däremot innan så mådde jag rätt dåligt innan jag tog beslutet. 

Lycka till!

Tack för ditt svar, det hjälper mig mkt! Att få lite koll på hur du lägger upp det var kanon. Jag hoppas också kunna få in såna rutiner, måste ju vara jätteskönt. Nu känns det som att amningarna bara går in i varann , ingen början inget slut, hehe
    Förstår precis din frihetskänsla i att kunna ge ers. när du är ute på stan, själv känner jag mig mkt obekväm med att amma offentligt o får jätteont i ryggen av att amma obekvämt utanför min fåtölj med amningskudde.Flört Tusen tack återigen! Kram
  • hic sunt leones
    Mor till två skrev 2010-08-23 15:58:59 följande:
    Tack för dina råd! Vi har egen brunn, så jättebra att vi fick veta att vi måste koka vattnet. Blir ju lite krångligare men tar ju inte så lång tid...vi har ju bara tänkt att ge ersättning då och då. Har du tips om några bra glasflaskor som kan användas? Måste väl vara med tättslutande lock?
    Jag använde en flaska jag redan hade, det råkade vara en Eva Solo variant på typ 1 liter som är tänkt just som kylskåpskaraff, har bred öpning, lock och tål kokande vatten också. Lite väl "fin" kanske men vad fan Annars har nog Ikea sådana där med snäppkork på, men då måste nog vattnet svalna innan plus att man får anv. tratt då.
    Ett annat tips om ni har egen brunn, som du kanske redan gjort iofs. Man brukar få info från antingen mvc eller bvc att man får ta gratis vattenprover via kommunen eller Folktandvården om man har barn under två år, kanske inte i alla kommuner dock? Vi gjorde vårat alldeles för sent och det visade sig att brunnen innehöll på tok för mkt fluor och barn under 1,5 fick ej dricka det.
  • Lajkie

jag ammade min nr 1 i ett år men hon åt ersättning hos barnvakt tillochfrån, funkade utmärkt. Hade en helt vanlig nappflaska.

Nr 2 åt mestadels ersättning. Ammade 5-6 månader men fyllde ofta ut med flaska.

Nr 3 är nu 5 mån och ammas, men har flaska när jag av olika anledningar inte är hemma. Har en superbra flaska från Barnens hus som heter: Natural Feeding Peristaltic Nipple från märket Pigeon. Ska tydligen vara som en bröstvårta.... går ju att diskutera, men den är iallafall bra. Han vägrar vanlig flasknapp. :)

Jag brukar ha såna tetror från Semper. Skitpraktiskt :) Men till2:an som mestadels åt ersättning hade jag såklart pulver. Kokade vattnet i vattenkokarn och lät svalna. Jobbigt, men hade inte hjärna nog att komma på att man kunde ha avsvalnat kokt vatten i kylskåpet:)På natten hade vi termos mestadels har jag för mig!

Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Kalikå å jag

Hejsan! Min dotter är 2,5 månad och de första två månaderna helammades hon nästan (lite ers. i kopp nu och då). Men efter dessa två månader av ständig amning så har hon börjat få flaska mer regelbundet för att glesa ut måltiderna lite. Hon får 60-90ml efter amning 2-4 ggr per dag och då äter hon "de stora målen" ungefär var tredje timme och ibland en liten amninngssnuttis däremellan då hon behöver komma till ro. På natten ammar hon bara. Hon har alltid varit lite "hård" i magen, bajsar sällan, detta är dock inte annorlunda nu i jämförelse då hon i stort sett bara ammade. BVC säger att det inte påverkar då det trots allt inte är en så stor mängd av födan.

Hon äter babysemp. Jag kokar upp vatten som jag sen har i kylskåpet men kör också med tetra. Vi använder en tommee tippee-flaska som ska likna bröstet.

Så småningom så skulle jag gärna ge flaska på dagen och amma morgon, kväll och natt (som jag såg någon annan i denna tråden gör), men jag har varit lite rädd att produktionen ska sabbas om jag inte ammar tillräkligt ofta. Hur upplever ni som ammar mer sällan det?

• GrönaDruvan
    Mor till två skrev 2010-08-23 16:08:39 följande:
    Jättebra tips, har själv tänkt på det här med att pumpa litegrann, för att hålla igång mjölk prod. Har du någon aning om vad en elektrisk pump kostar?? Om man vill frysa in bröstmjölk, hur går man tillväga då? I vilken slags behållare förvarar man mjölken då? Hur länge håller bröstmjölk i kyl resp frys? Hur lång tid tar det att pumpa ur båda brösten? Har du möjligtvis svar på detta?
      kram!!

bra tips det där med termos förresten
    tyvärr kan jag inte svara så bra på detta.. jag hade/har bara en vanlig pump, och har aldrig kunnat pumpa ut speciellt mycket, så jag har aldrig sparat det jag pumpat ut. Pumpade inte så länge heller eller mycket, för vi gick ju över till ersättning de flesta mål rätt fort för att jag inte hade så mycket mjölk och det sinade ju ännu mer eftersom jag inte kunde pumpa ordentligt..
    Men sök bara på google på hur man förvarar bröstmjölk, så får du svarGlad
  • Mor till två
    Kalikå å jag skrev 2010-08-24 08:11:15 följande:
    Hejsan! Min dotter är 2,5 månad och de första två månaderna helammades hon nästan (lite ers. i kopp nu och då). Men efter dessa två månader av ständig amning så har hon börjat få flaska mer regelbundet för att glesa ut måltiderna lite. Hon får 60-90ml efter amning 2-4 ggr per dag och då äter hon "de stora målen" ungefär var tredje timme och ibland en liten amninngssnuttis däremellan då hon behöver komma till ro. På natten ammar hon bara. Hon har alltid varit lite "hård" i magen, bajsar sällan, detta är dock inte annorlunda nu i jämförelse då hon i stort sett bara ammade. BVC säger att det inte påverkar då det trots allt inte är en så stor mängd av födan.

Hon äter babysemp. Jag kokar upp vatten som jag sen har i kylskåpet men kör också med tetra. Vi använder en tommee tippee-flaska som ska likna bröstet.

Så småningom så skulle jag gärna ge flaska på dagen och amma morgon, kväll och natt (som jag såg någon annan i denna tråden gör), men jag har varit lite rädd att produktionen ska sabbas om jag inte ammar tillräkligt ofta. Hur upplever ni som ammar mer sällan det?
    tack för att du delade med dej av dina erfarenheter! :) Jag känner precis som du, skulle vilja amma morgon, kväll o natt. men frågan är, som du ocksså undrar, om det räcker för att hålla igång produktionen! skulle vara intressant att höra vad ni andra tror....
  • Lajkie
    Mor till två skrev 2010-08-24 20:24:16 följande:
    tack för att du delade med dej av dina erfarenheter! :) Jag känner precis som du, skulle vilja amma morgon, kväll o natt. men frågan är, som du ocksså undrar, om det räcker för att hålla igång produktionen! skulle vara intressant att höra vad ni andra tror....
    I slutet av min amningsperiod med nr 1 ammade jag bara morgon + kväll. Ja från 9-12 månader ungefär. Funka helt ok.
    Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Mor till två
    Lajkie skrev 2010-08-28 10:34:37 följande:
    I slutet av min amningsperiod med nr 1 ammade jag bara morgon + kväll. Ja från 9-12 månader ungefär. Funka helt ok.
    TACK FÖR DITT SVAR!  VILKEN FIN TRIO DU HAR....! Glad
  • Mor till två
    Lajkie skrev 2010-08-23 22:17:53 följande:

jag ammade min nr 1 i ett år men hon åt ersättning hos barnvakt tillochfrån, funkade utmärkt. Hade en helt vanlig nappflaska.

Nr 2 åt mestadels ersättning. Ammade 5-6 månader men fyllde ofta ut med flaska.

Nr 3 är nu 5 mån och ammas, men har flaska när jag av olika anledningar inte är hemma. Har en superbra flaska från Barnens hus som heter: Natural Feeding Peristaltic Nipple från märket Pigeon. Ska tydligen vara som en bröstvårta.... går ju att diskutera, men den är iallafall bra. Han vägrar vanlig flasknapp. :)

Jag brukar ha såna tetror från Semper. Skitpraktiskt :) Men till2:an som mestadels åt ersättning hade jag såklart pulver. Kokade vattnet i vattenkokarn och lät svalna. Jobbigt, men hade inte hjärna nog att komma på att man kunde ha avsvalnat kokt vatten i kylskåpet:)På natten hade vi termos mestadels har jag för mig!

Blir bara lite nyfiken, om jag får lov att fråga... man vet ju att bröstmjölk innehåller vissa antibakteriella ämnen och ämnen som stärker upp immunförsvaret som mjölkersättning saknar... har du märkt någon skillnad bland dina barn, m hälsan,sjukdomar o allergier?? Har tvåan som mest fått ersättning varit mer sjuk än ettan som ammats längst? bara lite nyfiken som sagt....Glad
  • Karolin G

Min son är 7,5 veckor och vi började med ersättning när han var 3,5 veckor eftersom han gick ner i vikt. Jag hade inte tillräckligt med mjölk åt honom och mådde jättedåligt över detta! Jag kände att min kropp hade svikit mig. Till att börja med fick han ersättning endast på kvällen men snart gick vi över till att ge efter nästan varje mål. Jag ammar sedan flaska 120 ml, ca 4 om dagen. Än så länge försöker jag att bara amma på natten eftersom han blir pigg av ersättningen. Ibörjan hade han mera gaser och gick från att bajsa varje dag till var tredje. Magen vänjer sig successivt vid ersättning och nu har han mindre gaser och bajsade varannan dag. Om man kan är det kanske skonsammare för magen att öka ersättningen successivt.

• cloudberry79

Jag kan säga att min första blev sugförvirrad och tog bara flaska efter att vi introducerade den, så vill du absolut fortsätta amma måste du ha det i åtanke, att barnet kanske ratar bröstet efter flaskan introducerats. Plus att de blir hårdare i magen.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!