Inlägg från: hic sunt leones |Visa alla inlägg
  • hic sunt leones

Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!

Med första barnet försökte jag helamma från början men efter ett tag fick han ersättning också och det var först då han verkade mätt så jag hade nog också för lite mjölk.
    Det är egentligen bara om ni har egen brunn som du behöver koka vattnet. Vi förvarade i glasflaska i kylen och bytte när det var slut. Men man ska aldrig ta varmvatten från kran däremot utan värma kallt. Och pulvret har man i just när den ska drickas.
    Han fick ersättning 1-2 ggr per dag, innan läggdags på kvällen och ev. en gång på eftermiddagen om det verkade behövas. Jag ammade alltid innan också. Upplevde det aldrig krångligt då jag ammade dagtid om vi var ute.
    Välj en flaska som motverkar att barnet sväljer luft, tex Mam, Avent, DrBrown för att undvika magproblem.
    Vi använde alltid "NAN ha" för han hade känslig mage.
    Bvc behöver du bara prata med om det känns bäst för dig, det är inte som att detta är farligt
    Fungerade finfint för oss i sex-sju månader. Dåligt samvete har jag aldrig haft, han blev ju mätt och nöjd och fick ändå massor av bröstmjölk också!

• hic sunt leones
    Mor till två skrev 2010-08-23 15:58:59 följande:
    Tack för dina råd! Vi har egen brunn, så jättebra att vi fick veta att vi måste koka vattnet. Blir ju lite krångligare men tar ju inte så lång tid...vi har ju bara tänkt att ge ersättning då och då. Har du tips om några bra glasflaskor som kan användas? Måste väl vara med tättslutande lock?
    Jag använde en flaska jag redan hade, det råkade vara en Eva Solo variant på typ 1 liter som är tänkt just som kylskåpskaraff, har bred öpning, lock och tål kokande vatten också. Lite väl "fin" kanske men vad fan Annars har nog Ikea sådana där med snäppkork på, men då måste nog vattnet svalna innan plus att man får anv. tratt då.
    Ett annat tips om ni har egen brunn, som du kanske redan gjort iofs. Man brukar få info från antingen mvc eller bvc att man får ta gratis vattenprover via kommunen eller Folktandvården om man har barn under två år, kanske inte i alla kommuner dock? Vi gjorde vårat alldeles för sent och det visade sig att brunnen innehöll på tok för mkt fluor och barn under 1,5 fick ej dricka det.
Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!