Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!

Vi behöver inte koka vattnet i den kommunen jag bor i. Bara om man har egen brunn...

I början har vi gort så att vi gett tex 30 ml ersättning varje mål, och sen ammat resten. Sen har jag mer o mer gått över till ersättning, tex gett ett helt mål med det och ammat ett mål osv..
    Fast ska du fortsätta amma rätt mycket så tycker jag att det är bättre att ge lite ersättning vid varje mål, så att mjölken inte sinar... du kan också pumpa de målen du hoppar över amningen. Detta är tips jag fått från mitt bvc.

Jag rapar inte min son om han inte får ont i magen efter.. detta pga att han är ett kräkbarn, och rapar han så kommer typ allt upp igen.

När jag ger ersättning på natten så har jag en termos med varmt  vatten på sängbordet, samt nappflaskor och pulver.. så det går fort att blanda. Samma när man är iväg. Finns ju också färdiga tetrapak med ersättning.
    Jag använder NAN ersättning och den funkar bra för oss, det får man ju testa sig fram.

Jag har haft lite dåligt samvete för att jag börjat med ersättning, men har snabbt insett att huvudsaken är ju att sonen är nöjd, och han är ju en helt annan bebis nu när han är mätt!
    Jag ville helamma, men tyvärr är min mjölk för tunn.

• GrönaDruvan

Kan också nämna att du måste vara beredd på att ditt barn kan bli hård i magen i början, då ersättning är mycket mer svårsmält än bröstmjölk.
    Båda mina söner blev/har blivit det. Ibland hjälper vi till så att han kan bajsa, men en termometer (detta ska man inte göra för mycket) och vi häller även 1/2 tsk rapsolja i flaskan varje gång han ska äta nu!

• GrönaDruvan
    Mor till två skrev 2010-08-23 16:08:39 följande:
    Jättebra tips, har själv tänkt på det här med att pumpa litegrann, för att hålla igång mjölk prod. Har du någon aning om vad en elektrisk pump kostar?? Om man vill frysa in bröstmjölk, hur går man tillväga då? I vilken slags behållare förvarar man mjölken då? Hur länge håller bröstmjölk i kyl resp frys? Hur lång tid tar det att pumpa ur båda brösten? Har du möjligtvis svar på detta?
      kram!!

bra tips det där med termos förresten
    tyvärr kan jag inte svara så bra på detta.. jag hade/har bara en vanlig pump, och har aldrig kunnat pumpa ut speciellt mycket, så jag har aldrig sparat det jag pumpat ut. Pumpade inte så länge heller eller mycket, för vi gick ju över till ersättning de flesta mål rätt fort för att jag inte hade så mycket mjölk och det sinade ju ännu mer eftersom jag inte kunde pumpa ordentligt..
    Men sök bara på google på hur man förvarar bröstmjölk, så får du svarGlad
Svar på tråden Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!