Ni som ammar+ger ersättning,tips sökes!
När vår son var 3 månader började vi ge honom en flaska ersättning på kvällarna för att han inte gick upp i vikt som han skulle. Jag ammade alltså som vanligt.
Vi använde först färdig ersättning på tetra från Semper som vi bara värmde i mikron, väldigt praktiskt om man skall bort etc, men lite dyrare än pulver som man blandar själv. Han har inte haft problem med magen, så jag kan inte svara på hur den påverkar magen men än att den funkade bra på honom. Vi har Esskas flaskor med den minsta dinappen, L (står för Liten inte large som man annars kan tro..!) Först så kokade vi vatten som vi hade i kylen och sedan värmde i mikron, men på bvc så sa dom att man kan använda kallt vatten från kranen om man låter det rinna lite först så att man inte tar vatten som stått i ledningarna för länge. (Man skall inte ta varmt vatten från kranen)
Jag har aldrig haft dåligt samvete för detta, ser det bara som en bra möjlighet för alla. Min man kunde mata honom ibland, vilket han tyckte var kul, plus att jag kunde vara borta lite längre utan att behöva pumpa i förväg.
Måste bara tillägga att vår son tog flaskan på en gång och har inte ratat ammningen efter det av den anledningen. Det har jag annars hört kan vara eventuella problem.. och så kan ju magen krångla också, men där finns ju olika ersättningar som jag inte kan något om.
Lycka till med detta!