• Lisa1976

    Järntabletter eller blutsaft??

    jag har en liten fråga: jag är i v 19 nu och känner att tröttheten smyger på. Dags att fylla på järnet alltså...

    Jag åt järntabletter förra graviditeten men då blev ju följden att jag blev hård i magen som fan, så jag behövde dricka laktulos. Magen blev kaos. Inte kul. Funderar nu på att dricka blutsaft istället. Någon av er som har erfarenhet av detta och kan jämföra effekten?

  • Svar på tråden Järntabletter eller blutsaft??
  • kodoktorn

    Du får inte alls i dig lika mycket järn med Blutsaft, annars kan man ju testa att ta järntabletter bara nån gång per vecka och se om magen pallar det bättre än varje dag. Ger mer järn per vecka än Blutsaft varje dag. Hör med din BM efter att ha kollat hb-värdet.

  • Mållgan

    Vet inte skilladen i effekt men har provat Blutsaft och tyckte det smakade så otroligt vidrigt så det gick bara inte..
    Jag tar Niferex och blir bara lite hård, men absolut inte förstoppad som jag blev i början av graviditeten.
    Annars finns ju andra järntabletter som ska va snälla mot magen, Hemofern bla tror jag. Fråga på apoteket, de vet.
    Annars kan jag rekommendera krossade linfrö mot hård mage, tror jag provat ALLT annat och ingen funkade, men 1-2 msk linfrön på filen/i müslin grjorde susen! =)

  • K anna

    Som sagt, blutsaft innehåller inte tillräckligt mycket järn för en graviditet. Har du testat att alltid ta tabletterna precis efter en måltid? Det minskar besvären (förvisso också upptaget, men det ger ändå en vinst jämfört med att inte ta några alls). Calcium, kaffe och te kan eventuellt minska järnuppaget så ta helst inte tabletten efter en frukost med filmjölk, ost och kaffe...

  • Sorragorn

    För mig har det räckt med bluthsaft. Jag har då tagit dubbel dos. Det går ju inte säga bara så där att bluthsaft inte räcker, de är olika för varje individ hur järnvärdet ser ut. Jag hade lågt järnvärde (strax över 100) Nu har jag fått upp det till ca 125.

    Bluthsaften funkar kanon med min mage, såå skönt att slippa att vara hård och trög i magen jämt.

    Dock är det ganska dyrt med bluthsaft!

  • K anna

    Nej, naturligtvis är järnbehovet beroede av hur stora järndepåer man hade innan graviditeten. Majoriteten av kvinnorna i Sverige har dock inte tillräckligt stora depåer för att klara av den järnförlust en graviditet innebär (även om man lyckas hålla sitt hb på rimliga nivåer utan tabletter kommer ens förråd av järn att vara uttömt vid förlossningen (och drabbas man av blödningar då har man svårare att återhämta sig). Den generella rekommendationen är därför 50-100 mg järn per dag (under senare delen av graviditeten) och blutsaft ger bara 20 mg per dag. Detta är naturligtvis också anledningen till att blutsaft har mindre biverkningar än tabletter, det innehåller helt enkelt mindre järn. Beredningsformen är oviktig, det viktiga är dosen.

  • K anna

    Men börja med att kolla hb-värdet, tröttheten kan bero på så mycket annat än lågt hb. Är hb:t bra kan du säkert vänta några veckor till i alla fall innan du börjar med tillskott.

  • EnsammaMamma

    Blutsaft har fungerat bra för mig också och jag har fått upp värderna med det, ett tips är att ta lite extra c-vitamin i samband så tar kroppen upp järnet lättare.

  • Hästtjejen78

    Ett annat tips är att lägga persiljeskaft i vatten. Ställ i kylskåp över natten för att dra. Ta bort skaften och lös upp 1 krm askorbinsyra (ren c-vitamin) i vattnet. Drick! Ger inte hård mage och kroppen har lättare att ta till sig det järnet än syntetiserat järn via tabletter.


    BF 22 januari 2011
  • IdiotPrayer

    tycker som någon här ovan att blutsaft smakar så vidrigt...sen är mitt järn-samt blodvärde väldigt lågt och det känns tryggt med järntabletter,så man vet att man får i sig en bra mängd. jag äter hemofer nu, de är lite mildare mot magen. vid min förra förlossning blödde jag rätt mycket,tror det berodde en del på att mina värden var dåliga,och jag va heeelt slut i flera dagar efteråt,kunde knappt gå,så denna gång vill jag ha bra värden!!:)

Svar på tråden Järntabletter eller blutsaft??