Inlägg från: LindiweSA |Visa alla inlägg
  • LindiweSA

Sydafrika-tråd!

Nu har AC uppdaterat informationen om Sydafrika.

Väntetid i Sverige: Närmare 3 år. För närvarande startar vi inga nya familjer. :(

Väntetid i landet: Cirka 6-18 månader. :)

Om inte de håller på och ändrar väntetiden i landet så verkar det inte bli några ändringar där i alla fall. Jag hoppas att de kan hålla detta!

• LindiweSA
    hjärtelängtan skrev 2011-09-29 19:05:32 följande:
    Hej! Enligt socialsekreterarna här nere kommer det en svensk familj nästa vecka eller veckan därpå, men jag gissar att det inte är någon av er eftersom ingen av er skrivit något här?! Vi var i domstolen idag, vilket var över på ett litet kick, så nu är vi lagligen föräldrar åt lille Theo! Hoppas ni snart får BB allihop! Kram
    Vad härligt, stort grattis! Det var visst en familj som fick bb i fredags, så då är det nog den familjen som är på väg ner till er. Har ni det bra? Har socialsekreterarna sagt något annat om vad som händer (eller inte händer?)

När vi var i domstolen och hade tagit kort och satt och väntade på att vi skulle få åka tillbaka till hotellet ropades jag tillbaka in till domaren igen. Gissa om jag hann tänka många katastroftankar innan jag kom in på hennes rum. Hon ville bara prata handarbete med mig och om var hon skulle kunna träffa svenskar som kan mycket om vävning under de två veckor som hon skulle besöka Sverige.

Vilken domstol var ni till?
    Stort grattis igen!!!
  • LindiweSA

Tänker på er idag Ylva och Qermit och hoppas så att det här är den stora dagen för er båda! 

• LindiweSA
    Anzile skrev 2011-09-30 10:41:54 följande:
    Nu har jag inte hängt med så bra i tråden... Men hoppas verkligen ni som väntar å har väntat läääänge får positiva besked SNART! Såg de tråkiga nyheterna att de inte startar nya familjer på ett tag. Dessutom har vi halkat ner på listan :( Usch, känner mej gråtfärdig faktiskt. Kanske helt enkelt får tänka om helt i detta.... rentav välja ett annat land... Kenya igen?? Inget vi haft i tanken ens... Vet varken ut eller in just nu...
    Usch vad jobbigt att halka neråt i kön. Vilken plats i kön har ni nu? Är ni färdiga med er medgivandeutredning och väntar på att få skicka? Jag skulle tro att om det börjar komma bb i mer regelbundenhet så sätter nog AC igång några nya snart i alla fall. Så vi får väl hoppas att det börjar ramla in bb snart. Det känns ganska tröstlöst just nu, men i adoptionsvärlden kan ju allt vändas från nattsvart till ljusaste dag på väldigt kort tid.
  • LindiweSA
    Längtande SA skrev 2011-10-01 17:58:31 följande:
    Kan ingen skriva att vi är i alla fall ett par mindre som väntar???? :O)
    JÄTTEkram till alla
    Ja, visst längtar man efter lite positiva nyheter. Kram till alla som väntar och längtar.
  • LindiweSA

Vi har haft besök av en familj som var i SA samtidigt som oss i helgen och som nu har väntat ett år på bb från SA. Gissa om vi har pratat minnen och drömmar. De verkade vara mycket lugnare än mig över att det verkar ta längre tid den här gången med bb, och ändå fick de vänta 18 månader förra gången.
    En lite rolig sak som de berättade var att när de väntat ungefär 17 månader så bestämde de sig för att skicka ner en komplettering av livsboken eftersom det hade hänt så mycket under tiden som de väntat. De fick senare veta att när Heidi hade fått uppdateringen så hade hon fnissat lite och sagt till en kollega att "titta här, den här familjen vet inte att de är matchade redan och undrar säkert vad som är "fel" med deras papper, men nästa vecka kommer de att få ett fantastiskt samtal som totalt kommer att förändra deras liv!"

Jag hoppas att flera som väntat länge ska få ett fantastiskt samtal från AC den här veckan som kommer och att de som jobbar på centralmyndigheten ska få en väldans lust att granska papper och framför allt att skriva under dem så att det kan få komma 10-15 bb till i år i en väldig takt.

• LindiweSA

Nu har det kommit en uppdatering på ACs sida med en prognos för 2011.
    30 barn istället för ca 38
    :(

• LindiweSA

Och ska vi vara lite extra positiva så kan det ju ändå komma fler fortfarande. Kul att de räknar med flera bb under oktober och november. Det ser vi fram emot!

• LindiweSA

Har ni sett att det blir en avgiftssänkning för oss som adopterar från SA efter den 1 oktober i år? Abba får inte längre ta en avgift för ge det där lilla extra i vården av barnen och de biologiska mammorna. Hoppas att de kan hitta andra lösningar så att barnen och biomammorna kan fortsätta få det där lilla extra. Det var en av de främsta anledningarna till att vi valde Sydafrika som adoptionsland.

Har inte hört något om bb, det måste ju betyda att det börjar ramla in bb nästa vecka. Det är ju inte så många veckor kvar nu innan jullovet.

• LindiweSA

Tack hjärtelängtan för uppdateringen. Idag blir det svårt att plugga känner jag, hoppet väcktes lite både av uppdateringen på ACs sida och av det du skrev. 
    Vi har också packat undan sånt som vi inte använder, som gåvor t ex och småbarnsprylar. Jag har också lagt undan solskyddskläder och några sommarklänningar, shorts åt N så får vi hoppas att hon kommer att behöva dem snart.
    Håller tummarna för flera bb idag.

Svar på tråden Sydafrika-tråd!