Qermit skrev 2011-09-07 22:06:16 följande:
Haha, det var nog fel sätt att uttrycka sig på... Allt är relativt och med tanke på den takt som bb kommer till Sverige så rullar det ju på bra för Finland
.
LindiweSA skrev 2011-09-07 20:55:05 följande:
Abba försöker (enligt vad de sa när vi var nere och hämtade vår dotter 2008) att hålla en jämn fördelning av barnbeskeden till de olika länderna, och Finland hade ju fått ganska få barnbesked under våren, så det är bara naturligt att de fick fler än Sverige under sommaren. Jag undrar om en anledning till att Sverige inte fått några bb på ett tag kan bero på att vi har fått en ny handläggare hos Abba som ju antagligen måste läsa in sig på våra handlingar och så. Skönt att höra att AC och Abba kommer att fortsätta som samarbetspartners även om de internationella adoptionerna minskar framöver.
Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska komma bb snart, men just idag känns det ganska deppigt, kanske beroende på att dottern som nyligen skolats in på förskolan, inte vill gå till förskolan längre utan vara hemma med mig. Hon fick vara hemma idag eftersom hon varit ledsen både i måndags och tisdags när jag hämtat henne. Nu när hon skulle sova sa hon igen att hon inte vill gå till dagis imorgon och sen la hon till: "men mamma, kan vi inte bara åka imorgon och hämta lillebror då? Han väntar ju på oss på barnhemmet och han vill ju inte vara där förstår du väl!"
Alltså är det dags för Sverige nu
.
Hoppas din dotter snart finner förskolan roligare. Det är jobbigt med separationsångest. Och vad svarar man på hennes konstaterande om lillebror?!Ja, man undrar vad som räknas som "normalt" för Sverige? Och som du säger, kanske är vi redan matchade... får hoppas så!
Imorse vaknade dottern med 39 graders feber, så kanske förklaringen till att det varit jobbigt på förskolan ligger i att hon varit på väg att bli sjuk. Vi får hoppas det. Vi försöker gång på gång förklara att vi inte bara kan åka och hämta lillebror, att det är precis som när vi väntade på henne, att först ringde de och berättade vem hon var och sedan fick vi åka och hämta henne. Men det är inte lätt att få en fyraåring att lyssna på vad man säger, hon säger bara att: "nej mamma, så är det inte..."
Jag hoppas och tror att mellan 30 och 40 barn/år är "normalt" för Sverige. Förra året var ju lite extremt i och med att det var Fotbolls-VM och sen kom den nya lagen. Om det skulle komma fyra-fem barnbesked per månad nu så är vi ju uppe i 32-35 barn i alla fall. Det är lite jobbigt att det är så många som har sina handlingar i SA just nu, det gör ju att väntetiden på bb kan bli längre än tidigare. Sen är det ju tyvärr så att jag känner till familjer som fått vänta mer än 18 månader både 2008, 2009 och 2010, så redan tidigare har ju inte 18 månaders gränsen varit någon absolut gräns. :(
Usch, nu känner jag att jag blev deppig igen, det kommer säkert flera barnbesked när som helst och sen får vi väl hoppas att det ordnar upp sig med domaren i Pretoria också, för flera av oss som väntar kan ju vara matchade med barn från Pretoria. När vi fick vår dotter hade vi varit matchade i en månad innan vi fick bb, nu verkar det ta minst en månad längre från matchning till bb, så medan vi sitter här hemma och biter på naglarna, håller tummarna, står på tårna mm så kanske vi redan är matchade. Så var det för oss förra gången. Den jobbigaste månaden, när jag grät floder och var helt utmattad, så var vi redan matchade men visste inte om det.