• Hjärtat längtar

Sydafrika-tråd!

Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

• Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Hjärtat längtar
    Nystart skrev 2011-02-17 19:59:16 följande:
    Det är ju ett ganska bra tempo på BB.Det behövs eftersom det  även finns 50 ansökningar på plats i SA...Så fler än 27 barn nästa år vore ju trevligt, men det gick ju trögt i höstas. Men längsta väntan är ju i allfall "bara" ett år som det se r ut nu

Varför händer det aldrig nåt i kölistan? Folk borde väl få skicka fler ansökningar till SA i takt med att BB kommer...

blir snart galen och funderar lite på ett annat land fast jag har mitt hjärta i sydafrika!!
  • Zabka
    Hjärtat längtar skrev 2011-03-18 23:25:21 följande:
    Varför händer det aldrig nåt i kölistan? Folk borde väl få skicka fler ansökningar till SA i takt med att BB kommer...

blir snart galen och funderar lite på ett annat land fast jag har mitt hjärta i sydafrika!!
    AC skickade väldigt många ansökningar på en och samma gång, så även om det kommer BB så startar de tyvärr inte upp nya förrän om några månader. 

Så här skrev de bl.a. i "frågor och svar" i början av mars:

2011-03-05 Sydafrika
    Fråga:  När kommer ni att börja skicka ansökningar till Sydafrika igen? 
    Svar: Förhoppningsvis kommer vi att skicka ansökningar om några månader. Det beror på hur många barnbesked som kommer till oss.

So far, no morning sickness...but the paper cuts are terrible!
  • Hjärtat längtar
    Zabka skrev 2011-03-19 09:25:21 följande:
    AC skickade väldigt många ansökningar på en och samma gång, så även om det kommer BB så startar de tyvärr inte upp nya förrän om några månader. 

2011-03-05 Sydafrika
    Svar: Förhoppningsvis kommer vi att skicka ansökningar om några månader. Det beror på hur många barnbesked som kommer till oss.

Åh tack så hemskt mycket för svar!

Då återstår det att se hur fortsättningen följer...
  • Hjärtat längtar
    Zabka skrev 2011-03-19 09:25:21 följande:

2011-03-05 Sydafrika

Undrar hur många ansökningar som kommer skickas om några månader...?
    Kanske får vi skicka i nästa omgång? Om nästa gång blir i början av nästa år. Vi står på plats 30 i kön, om vi hade stått i kön alltså
  • Emeli

Om det fortsätter att komma ungefär lika många barn från SA jämfört med tidigare år är det inte helt osannolikt att ni kan få skicka er ansökan i början av nästa år. Det är en gissning, förstås, men en ganska god gissning. Om det som sagt fortsätter att komma barn i samma omfattning ... Lycka till!

• Anzile

Nu blev jag lite sugen på att "joina" denna tråd också :) Blev också lite nervös när jag nu förstod att det står still i SA. Vi har nu "legat på" vår kommun ett bra tag om att få starta syskonutredning och den 7:e april får vi äntligen komma igång! Om vårt könummer hade varit med på SA:s kölista skulle vi nu isåfall ligga som nummer tre på listan. Vi gick med i AC i juli 2008, så då har vi alltså indirekt köat i snart tre år! Därför tycker jag det är lite missvisande att det står "knappt två år" som kötid i Sverige... Vi hade hoppats vår utredning skulle bli klar till sommaren men då kanske vi inte behöver ha så bråtom?? Eller tror ni det lossnat då?

• gracel79

Hej!

Har just sett lite ny info på adoptionscentrums mötesplats, från sydafrika gruppen. AC sydafrikaansvarig var ju i sydafrika förra veckan. Det står att bland annat att vi får vänja oss vid en ojämnare takt med barnbeskeden, så som jag förstod det så kommer barnbeskeden mer några stycken åt gången. Det står i alla fall att de tror att det ska komma lika många i år som de tänkt tidigare och att det har varit lugn på barnbeskedsfronten en liten perid nu.

kramar från en familj som nu väntat barnbesked i 10 månader.

Svar på tråden Sydafrika-tråd!