Tråden för oss med migrän
Hej
Här kan vi med migrän samlas och dela erfarenheter om att leva med migrän, medicinering, utredningar osv.
Välkomna!
Hej
Här kan vi med migrän samlas och dela erfarenheter om att leva med migrän, medicinering, utredningar osv.
Välkomna!
Startade en egen tråd för oss med migrän då jag gissar på att det är många fler än jag här på fl som har jobbig migrän och jag hittade ingen bra tråd när jag sökte.
Är det någon som har erfarenhet om utredning hos neurolog? Vad gör neurologen? Jag ska få en remiss till en neurolog pga kraftigt ökad migrän, därav undran.
Är det verkligen ingen mer på fl som har migrän?
Jag lider av Auramigrän. Får endast måttlig huvudvärk så det är inte huvudet som är problemet för mig. Auran gör att jag tappar syn och ser traditionellt sick-sack mönster. Blir så tung och seg i huvudet och eventuellt lite huvudvärk. Mitt problem är sedan att jag knappt två timmar senare kan domna bort i ena armen och halva ansiktet. Det är så hemskt läskigt. Behöver sedan vila några timmar för att bli klar i huvudet igen.
Jag fick konstaterat att det var auramigrän efter utredning 2005. Fick tyvärr ingen behandling trots att jag hade ca 1 anfall i veckan. Akutmedicin var jag ju inte i behov av eftersom det ej var värk som jag hade problem med.
Under tiden har anfallens mängd varierat, men efter ett försök att behandla min hemska mensvärk med p-piller blev migränen helknäpp och jag kunde då ha upp till tre anfall per vecka. Fick då komma tillbaka till neurolog som genast satte mig på förebyggande behandling som tack och lov bröt de täta anfallen. Har inte ens ett anfall per månad längre utan något enstaka då och då. .
Äter dock inte betablockerarna längre eftersom min mage slutade att fungera med dem. Äter dem bara i samband med migrän...några dagar efteråt så jag inte ska känna mig så stressad.
Min migrän verkar inte ha något att göra med min menscykel. Inte heller med vad jag äter. Däremot är den absolut stressrelaterad. Och innan jag började med den förebyggande behandlingen var det jätteviktigt med att jag hade regelbundna sovtider, mådde bäst av att regelbundet gå upp 06 på mornarna. Om jag sov längre fick jag oftast migrän.
Nu kan jag däremot unna mig sovmorgon när jag är ledig och jag känner mig mycket friare när jag inte har så mycket migrän. Ett annat knep för mig är att jag har gjort en anti-anfalls kalender. Varje morgon när jag vaknar kryssar jag för dagen innan om den varit migränfri. Fick ett annat fokus istället för att kryssa i när jag hade migrän...rekommenderas starkt att ha fokus på de dagar som inte är migrändrabbade.
å
Hos neurolog har jag dels fått remiss till att göra datortomografi och EEG.
Jag har även fått samtala om min migrän. Gjort huvudvärksdagbok och kryssat i en anfallskalender.
Har även fått ligga på brits och blivit lyst i ögonen, provat om jag snabbt kunnat toucha min nästipp växelvis med mina pekfingrar. Och så fick jag lägga höger häl på vänster knä och så dra ner hälen till vänster vrist och tvärtom.
Det har varit ganska harmlösa läkarbesök.
Jo, och givetvis också tagit blodtrycket....
Det är jättebra att få komma till en neurolog som faktiskt vet vad man snackar om. När jag var på vårdcentralen och berättade att jag domnade bort slog de ifrån sig och sa att det absolut inte var migrän. Jag skulle bara gå hem och vila....
Jag upplevde att jag hos neurologen blev lyssnad på och tagen på allvar.
Jag har egentligen aldrig blivit ordentligt utredd för min migrän. Det var en kompis som tyckte min huvudvärk lät som hennes och jag fick testa hennes migränmedicin som funkade jättebra. Efter det ringde jag min läkare och bad honom skriva ut sån medicin och det gjorde han.
Jag har inte kännt något behov av att prata med läkaren mer än så tidigare då jag bara har haft migrän varannan månad till en gång i månaden. Senaste året har dock migränen kommit oftare och oftare, i början var den dock ganska svag men senaste månaderna får jag ordentliga migränattacker minst en gång i veckan. Jag har också migrän med aura.
Om du har migrän ofta kan förebyggande behandling vara något för dig. Först provar man vanlig blodtrycksmedicin som kan hjälpa. Lycka till och hoppas det lättar för dig med snart!
Puffar lite för tråden.
Är det någon som har provat akupunktur mot migränen? Jag ska på min första behandling idag och är nyfiken på om det har funkat för någon.
Hej
Gammal tråd men samma tema.
Jag har aldrig blivit utredd för migrän, men haft problem i många många år. Jag får en kraftig bultande värk i ena halvan av huvudet eller bakom ena ögat.
Triggas oftast av när man avslutat en lägre stressperiod, solljus eller alkohol. Eller ngt annat som jag inte har identifierat.
Jag har nästan blivit nykterist och utomhus är jag sällan lägre perioder utan solglasögon. Men stressen är väl svårare att förebygga. Klart man försöker med planering men stress kommer alltid finnas där.
Känner jag att ett migränanfall är på väg tar jag 2 alvedon och en ibumetin eller treo direkt. Tar jag medicin tidigt hjälper den mycket mer. Maxdos direkt,även om värken är så stark just då.
Efter det undviker jag all stimuli, jag lägger mig typiskt nere i källaren. Där är det svalt tyst o mörkt. På sin höjd läser jag lite nyheter, men oftast försöker jag sova eller vila.
Vidtar jag dessa åtgärder i tid brukar jag klara mig utan att kräkas, och är oftast hyggligt pigg igen 5 till 6 h senare. Tar jag medicinen för sent eller inte kan undvika stimuli blir det oftast att jag kräks (och då föravinner ju mesta medicinen ut ur kroppen, men jag vågar ju inte chansa på att ta mer medicin med tanke på risken för överdos ) och därefter sover/vilar därefter oroligt resten av dagen. Jag blir fruktansvärt trött efter ett anfall. Försöker jag på mig nån form av fysisk aktivitet blir det värre, då kräks jag nästan garanterat.
Jag får nog mellan 10 och 20 anfall per år. Återkommande frånvaro på jobbet alltså, men jag jobbar på kontor och kan kompensera med längre arbetsdagar och flextid.
Om jag har migrän äter jag sällan nånting, dricker knappt vatten eller kaffe. Tycker illamåendet blir lite bättre av att inte äta alls. Kaffe hjäper lite.
Ni som har migrän, gör ni något mer än jag för att undvika/förebygga ett anfall? Tips?
Hjälper receptbelagd medicin mycket? Eller finns det receptfri migrän medicin som funkar? Eller har ni något annat som lindrar anfallet?
Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag måste söka hjälp. Jag sökte hjälp av carema förut, men den sköterskan avfärdade det efter 30 sek på telefon o sa åt mig o ta ett par alvedon o inte stressa så mycket .
Mitt första migränanfall fick jag 2010, efter jag hade pluggat klart. Auramigrän med hemsk huvudvärk och illamående. Då hade jag anfall kanske fyra gånger om året. Efter att jag fick barn hade jag ett anfall i veckan (hormonell migrän) så sökte för det och fick Metoprolol utskrivet. Har sedan dess haft anfall i snitt varannan månad, men nu har jag inte fått något sedan i februari. Äter Cerazette nu också och har läst att de kan också förebygga. Sedan jag började äta förebyggande medicin så har anfallen blivit lindrigare och håller inte på lika länge.
Jag känner inte att migränen är på väg utan den kommer liksom när den kommer och då tar jag en Sumpatriptan på en gång för att lindra och sedan går jag hem och lägger mig. Alvedon eller Ipren eller liknande hjälper inte mig alls, utan Sumaptriptan (som jag också fått utskrivet, finns på Apoteket men är dyrt utan recept) eller Eeze Neo är der som hjälper för mig.
Jag får numera endast enstaka migränanfall.
Som yngre hade jag migrän åtminstone ett par gånger i månaden med synbortfall och sedan sprängande huvudvärk. Ibland med illamående och även "talbortfall", skulle säga saker men det kom ut något helt annat än vad jag tänkte.
Förmodligen beroende på mycket stress då jag även hade spänningshuvudvärk ständigt.
Allt förändrades dock när jag gick en helgkurs i Chi-gong ("kinesisk medicinsk gymnastik"). Jag lärde mig att känna spänningarna i min kropp och kontrollera avslappning i musklerna, det blev nästan en religiös känsla.
Efter kursen så försvann spänningshuvudvärken och jag lärde mig att känna när migränen var på gång så att jag kunde slappna av och migränen "komma av sig".
Numera, efter 25 år, så får jag enbart enstaka påminnelser om att migrän är på gång. Jag kan få synbortfallet, men kan jag då snabbt sätta mig och slappna av (främst nacke & axlar) så kan det bara räcka att ta två ipren för "säkerhets skull", och slipper då illamåendet och huvudvärken.
Jag har dessutom lärt mig vart den värsta triggern sitter och det är en kombination av; stress, ägglossning och att jag inte äter ordentligt.
Hej alla!
Jag arbetar med en studie om migrän och är i stort behov av fler deltagare, för att bättre kunna förstå denna komplexa sjukdom. Trots att migrän är så utbrett är forskningsläget kring de bakomliggande orsakerna och behandlingsmöjligheterna fortfarande osäkert. Därför är varje röst och erfarenhet viktig!
Om du lider av migrän och vill bidra till forskning som på sikt kan förbättra både förståelse och behandling för alla med migrän, skulle det betyda enormt mycket om du ville delta. Ditt deltagande kan bidra till att vi närmar oss bättre kliniska behandlingar och hjälp för alla som lever med denna plåga.
Studien är anonym och enkel att delta i via en kort onlineenkät. Du kan hitta länken här: miunhuv.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_0OCgF0rIV5UJndY
Stort tack på förhand för din hjälp! Varje deltagande gör stor skillnad för att komma närmare bättre vård och livskvalitet för personer med migrän.
Vänliga hälsningar,
Joakim Rytter