Tråden för oss med migrän
Jag får numera endast enstaka migränanfall.
Som yngre hade jag migrän åtminstone ett par gånger i månaden med synbortfall och sedan sprängande huvudvärk. Ibland med illamående och även "talbortfall", skulle säga saker men det kom ut något helt annat än vad jag tänkte.
Förmodligen beroende på mycket stress då jag även hade spänningshuvudvärk ständigt.
Allt förändrades dock när jag gick en helgkurs i Chi-gong ("kinesisk medicinsk gymnastik"). Jag lärde mig att känna spänningarna i min kropp och kontrollera avslappning i musklerna, det blev nästan en religiös känsla.
Efter kursen så försvann spänningshuvudvärken och jag lärde mig att känna när migränen var på gång så att jag kunde slappna av och migränen "komma av sig".
Numera, efter 25 år, så får jag enbart enstaka påminnelser om att migrän är på gång. Jag kan få synbortfallet, men kan jag då snabbt sätta mig och slappna av (främst nacke & axlar) så kan det bara räcka att ta två ipren för "säkerhets skull", och slipper då illamåendet och huvudvärken.
Jag har dessutom lärt mig vart den värsta triggern sitter och det är en kombination av; stress, ägglossning och att jag inte äter ordentligt.