Tråden för oss med migrän
Jag lider av Auramigrän. Får endast måttlig huvudvärk så det är inte huvudet som är problemet för mig. Auran gör att jag tappar syn och ser traditionellt sick-sack mönster. Blir så tung och seg i huvudet och eventuellt lite huvudvärk. Mitt problem är sedan att jag knappt två timmar senare kan domna bort i ena armen och halva ansiktet. Det är så hemskt läskigt. Behöver sedan vila några timmar för att bli klar i huvudet igen.
Jag fick konstaterat att det var auramigrän efter utredning 2005. Fick tyvärr ingen behandling trots att jag hade ca 1 anfall i veckan. Akutmedicin var jag ju inte i behov av eftersom det ej var värk som jag hade problem med.
Under tiden har anfallens mängd varierat, men efter ett försök att behandla min hemska mensvärk med p-piller blev migränen helknäpp och jag kunde då ha upp till tre anfall per vecka. Fick då komma tillbaka till neurolog som genast satte mig på förebyggande behandling som tack och lov bröt de täta anfallen. Har inte ens ett anfall per månad längre utan något enstaka då och då. .
Äter dock inte betablockerarna längre eftersom min mage slutade att fungera med dem. Äter dem bara i samband med migrän...några dagar efteråt så jag inte ska känna mig så stressad.
Min migrän verkar inte ha något att göra med min menscykel. Inte heller med vad jag äter. Däremot är den absolut stressrelaterad. Och innan jag började med den förebyggande behandlingen var det jätteviktigt med att jag hade regelbundna sovtider, mådde bäst av att regelbundet gå upp 06 på mornarna. Om jag sov längre fick jag oftast migrän.
Nu kan jag däremot unna mig sovmorgon när jag är ledig och jag känner mig mycket friare när jag inte har så mycket migrän. Ett annat knep för mig är att jag har gjort en anti-anfalls kalender. Varje morgon när jag vaknar kryssar jag för dagen innan om den varit migränfri. Fick ett annat fokus istället för att kryssa i när jag hade migrän...rekommenderas starkt att ha fokus på de dagar som inte är migrändrabbade.
å