• Bsod

Tråden för oss med migrän

Hej

Gammal tråd men samma tema.

Jag har aldrig blivit utredd för migrän, men haft problem i många många år. Jag får en kraftig bultande värk i ena halvan av huvudet eller bakom ena ögat.

Triggas oftast av när man avslutat en lägre stressperiod, solljus eller alkohol. Eller ngt annat som jag inte har identifierat.

Jag har nästan blivit nykterist och utomhus är jag sällan lägre perioder utan solglasögon. Men stressen är väl svårare att förebygga. Klart man försöker med planering men stress kommer alltid finnas där.

Känner jag att ett migränanfall är på väg tar jag 2 alvedon och en ibumetin eller treo direkt. Tar jag medicin tidigt hjälper den mycket mer. Maxdos direkt,även om värken är så stark just då.

Efter det undviker jag all stimuli, jag lägger mig typiskt nere i källaren. Där är det svalt tyst o mörkt. På sin höjd läser jag lite nyheter, men oftast försöker jag sova eller vila.

Vidtar jag dessa åtgärder i tid brukar jag klara mig utan att kräkas, och är oftast hyggligt pigg igen 5 till 6 h senare. Tar jag medicinen för sent eller inte kan undvika stimuli blir det oftast att jag kräks (och då föravinner ju mesta medicinen ut ur kroppen, men jag vågar ju inte chansa på att ta mer medicin med tanke på risken för överdos ) och därefter sover/vilar därefter oroligt resten av dagen. Jag blir fruktansvärt trött efter ett anfall. Försöker jag på mig nån form av fysisk aktivitet blir det värre, då kräks jag nästan garanterat.

Jag får nog mellan 10 och 20 anfall per år. Återkommande frånvaro på jobbet alltså, men jag jobbar på kontor och kan kompensera med längre arbetsdagar och flextid.

Om jag har migrän äter jag sällan nånting, dricker knappt vatten eller kaffe. Tycker illamåendet blir lite bättre av att inte äta alls. Kaffe hjäper lite.

Ni som har migrän, gör ni något mer än jag för att undvika/förebygga ett anfall? Tips?

Hjälper receptbelagd medicin mycket? Eller finns det receptfri migrän medicin som funkar? Eller har ni något annat som lindrar anfallet?

Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag måste söka hjälp. Jag sökte hjälp av carema förut, men den sköterskan avfärdade det efter 30 sek på telefon o sa åt mig o ta ett par alvedon o inte stressa så mycket .

Svar på tråden Tråden för oss med migrän