• Boosse

Rädd för allt!

Varning för långt och rörigt inlägg.
    Förlossning har alltid vart något som jag är rädd för. När jag blev gravid så var det inte alls planerat så i början kändes det ganska jobbigt men kändes mycket bättre när vi hade vant oss med tanken att vi faktiskt ska få barn. Abort eller liknande kom aldrig på tal.

Den första tiden så tänkte jag inte på förlossning för allt var fortfarande så overkligt. Tiden gick och folk sade till mig att det började synas osv. Min mamma sade hur fin jag började bli, min sambo klappade mig på magen. Nej, ser dom inte att jag bara är uppblåst (har en problemmage) det är ju bara luft. Pratade med bm om rädsla och fick remiss till en auroa-sköterska på lasarettet. Ville att det skulle börja synas, inte bara vara full av luft och se tjock ut. Kände ingenting.

Det var vid ultraljudet v 17 som det blev verkligt. Jag har en bebis i mig! Det är också då som tankarna kom, ja, jag har en bebis i mig, den växer och den ska ut! Ett tag efter fick prata med en aurora-sköterska. Eller jag pratade inte så mycket, jag mest lyssnade vad hon hade att säga, att prata om det klarade jag inte av utan att börja gråta och gråta skulle jag minsan inte göra!

Dagen efter vårt möte klädde jag på mig inför jobbet och ställde mig framför stora spegeln som vanligt och fick se den! Min mage! Jag fick panik! det var som att jag helt plötsligt hade vaknat upp och hade en gravidmage, en stor bebis inom mig. Började gråta hysteriskt och låste mig på toa. Jag ville inte vara gravid längre, bort!  Jag klarade av att ta mig till jobbet.
    Det var som att jag hade förnekat det, att jag inte var gravid. Jag visste att jag skulle ha barn men att jag var gravid, det fanns inte i min värld. Efter detta så känns det mycket bättre.

ja, jag är gravid, jag ska ha barn. Men förlossningen. Är inte där riktigt än, mentalt. det är itne något jag ska gå igenom. Är i v.25 så jag bör förbereda mig men då känns det allt för verkligt.

Vet inte direkt vad jag är rädd för, det är liksom ALLT. Hela förlossningen. Att spricka, smärtan, hur allt kommer att gå, tänk om J är borta och jag får föda ensam. Spricka är en stor skräck jag får för mig att jag kommer att gå sönder hela vägen.
    jag har kolla tpå en bild från en förlossning och det krävdes dagar av förberedelser. Häromdagen så kollade jag på en BB-serie på tv, grät hela den halvtimman jag klarade av att kolla.

Bebisen sparkar och gör akrobatkonster för fullt i min mage, det känns bra. Blir jätteglad när jag tänker mig vår lilla bebis hemma.  Det känns bra att prata om det in min familj men har svårt när till och med min mamma ska ta på min mage. Min kompis, bebisens far och famljens barn kan ta på min mage utan problem men inga andra. Nej, det känns inte bra. Vill inte heller att folk ska titta mig.

Det blev ett långt inlägg här, vet inte om något kommer att orka läsa igenom allt. Detta var första gången som jag någonsin skrev av mig, känns bra. Även om jag har 1000 obeskrivliga känslor inom mig så kändes det bra och få ut något.

Är det någon som känner igen sig? Rädd för allt. Vill inte att folk ska prata om en. har svårt att acceptera?

• Svar på tråden Rädd för allt!
  • Diablo

Jag var också rädd, mest för att min förra dotter kom förtidigt och det var en hemsk förlossning. Men jag tog faan i båten och berättade hur jag kände för min barnmorska. Hon frågade om jag ville prata med en psykolog. Och det hjälpte. Gör upp en förlossningsplan, tänk igenom vad du vill ha för smärtstillande, läs på. Tänk inte så mycket på att du kan spricka och allt annat negativt. Tänk på det där knytet som kommer ligga där på din mage. Positiva tankar och så prata med barnmorskan.
    Det är lätt att man förstorar allt, man har ju mycket hormoner som är i omlopp
    Hoppas att allt löser sig!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Aruten

Jag kände också sådär, först så hatade jag verkligen att alla tjatade om att jag hade mage och så, jag blev sur när dom kallade mig "tjockis".

Jag var jätterädd inför förlossningen, herregud det ska ju komma ut en bebis ur ens vagina lixom. Och faktiskt så skrämde det skiten ur mig.

Men när jag väl var på förlossningen så märkte jag hur otroligt snälla och gulliga alla människor var där. Och alla är verkligen superkompetenta. (På min förlossning iallafall.).
    Jag blev väl omhändertagen och mycket väl bemött. Jag släppte min rädsla när jag märkte att kroppen gjorde det den skulle fast jag inte hade en aning om hur man födde barn. Barnet kom ut och allt bara släppte. Smärtan, rädslan, allt. Jag var mamma och det var underbart! Är underbart än =)

• Dr Myo

Jag var mera lagom rädd inför min första förlossning, läste på och lyckades vända den rädslan till att istället tycka att det skulle bli en spännande, okänd upplevelse. Nu hade jag otur och det blev inte som alls något jag hade tagit med i beräkningarna, det blev ur-akut snitt och jag blev sövd men personalen var oerhört kompetent och det slutade jättebra. Nu sitter jag i v30 och försöker bearbeta det irrationellt framkallade kaoset som gör att det låser sig i mig och jag inte kan tänka mig att föda. Nu har jag löjligt starka åsikter gällande att begära kejsarsnitt också, inte så att jag är rädd men det ÄR en stor operation med risker plus att jag vet hur begränsad man är långt efter, så jag vill helt enkelt inget av alternativen:) Jag fick gå till en Aurora BM igår och mitt råd är att be att få prata med någon. Någon som hjälper dig att hitta det som känns bra. Jag har fortfarande ingen aning, ska gå på fler samtal men ut kommer barnet på något vis och (tyvärr) kommer ingen att ta beslutet åt mig, det är mitt och bara mitt beslut. Känns jättejobbigt. Men jag försöker vara snäll mot mig själv men det är svårt när det här med att vara 'duktig' sitter så djupt. Men jag försöker tänka på en sak AuroraBM sa som gick in, hennes mamma hade sagt att "det gör ont att föda barn men det är inte farligt". Ibland kanske man måste göra saker som gör ont men om det inte är farligt så kanske ändå. I det andra lägret så måste jag acceptera att jag inte är en looser ifall jag väljer snitt om det är så att min blockering bara gör allt värre och ställer till det för mitt barn. Kanske kan jag jobba mig till att försöka själv först men ha en backup i snittet ifall jag känner det som om jag håller på att förlora förståndet av skräck. Jag är en typisk 30+are som överanalyserar allt och skulle tycka det var mycket bättre om jag varit lite mer 20-'fett vad bra jag är' i attityden och lite mer skit samma, varför inte bara kasta sig ut i det okända...(då känns det som om jag helst av allt vill ha en stooor starköl och slappna av lite;)
    Lycka till, men se till att hitta någon att prata med. Rädslan är kanske inte rationell men den är din verklighet och ska tas på allvar.

• straw2008

Jag blev livrädd för förlossningar då jag förstod hur barn kommer ut Rynkar på näsan

Vi löste det genom planerat KS, är du lika rädd för det?
    HAr FÖR många väninnor som blivit förlösta med tång/sugklocka spruckit till rumpan o tillbaka men även bara att de inte lyssnat på dom (finns minst en bm som småskrattade då min väninna vrålar av smärta, enligt bm är man nära när man vrålar så o då har bm rätt att småskratta) för att själv ens tänka på vaginal förlossning.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Teskedsmamman

Jag är förlöst med tång och sprack endast för 4 stygn, själva sprickningen kändes inte bland alla hormoner som sprutade i kroppen under förlossningen.

Självklart är man orolig för något som man inte känner till, föda barn gör ont, men då kan man be om eda och tar den ordentligt (vilket den gör i merparten av fallen) så kan man tom sova under tiden man öppnar sig, det gjorde jag....

Gå på samtalen, lyssna inte på oroskorpar som t ex straw2008 (som tydligen har en hel hög vänninor som spruckit totalt - vilket är väldigt ovanligt = 2-5% av förstföderskor vilket är ungefär lika många som får missfall efter 12 veckors graviditet) och se till att få prata, prata och prata....

I slutändan upplever merparten av alla kvinnor att det är häftigt att föda barn. Jag har fött två vaginalt, min första med snitt och snittet var tom värre än att hålla på i 113 timmar och förlösas i slutändan med tång. Det var mer smärta under längre tid inblandad.

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Boosse
    Diablo skrev 2010-07-15 15:39:52 följande:
    Jag var också rädd, mest för att min förra dotter kom förtidigt och det var en hemsk förlossning. Men jag tog faan i båten och berättade hur jag kände för min barnmorska. Hon frågade om jag ville prata med en psykolog. Och det hjälpte. Gör upp en förlossningsplan, tänk igenom vad du vill ha för smärtstillande, läs på. Tänk inte så mycket på att du kan spricka och allt annat negativt. Tänk på det där knytet som kommer ligga där på din mage. Positiva tankar och så prata med barnmorskan.
    Det är lätt att man förstorar allt, man har ju mycket hormoner som är i omlopp
    Hoppas att allt löser sig!
    Tack för svaret!
    jag försöker tänka positivt så gott det går. Har hört allt möjligt, hur dålig man kan må av lustgasen, hur ryggbedövningen kan stanna upp det hela etc etc. Vi ska gå på en föräldrautbildning, den vanliga genom mv eller bc och hoppas då att jag vågar tänka på det.
  • Boosse
    Aruten skrev 2010-07-15 16:18:05 följande:
    Jag kände också sådär, först så hatade jag verkligen att alla tjatade om att jag hade mage och så, jag blev sur när dom kallade mig "tjockis".

Jag var jätterädd inför förlossningen, herregud det ska ju komma ut en bebis ur ens vagina lixom. Och faktiskt så skrämde det skiten ur mig.

Men när jag väl var på förlossningen så märkte jag hur otroligt snälla och gulliga alla människor var där. Och alla är verkligen superkompetenta. (På min förlossning iallafall.).
    Jag blev väl omhändertagen och mycket väl bemött. Jag släppte min rädsla när jag märkte att kroppen gjorde det den skulle fast jag inte hade en aning om hur man födde barn. Barnet kom ut och allt bara släppte. Smärtan, rädslan, allt. Jag var mamma och det var underbart! Är underbart än =)
    Tack för svaret.
    Hoppas verkligen att jag får likadan personal som du, har hört av andra som blivi lämnade helt ensamma en längre stund osv. Men som SagaLee säger ovan, måste tänka positivt!
  • Boosse
    Dr Myo skrev 2010-07-15 18:01:01 följande:
    Jag var mera lagom rädd inför min första förlossning, läste på och lyckades vända den rädslan till att istället tycka att det skulle bli en spännande, okänd upplevelse. Nu hade jag otur och det blev inte som alls något jag hade tagit med i beräkningarna, det blev ur-akut snitt och jag blev sövd men personalen var oerhört kompetent och det slutade jättebra. Nu sitter jag i v30 och försöker bearbeta det irrationellt framkallade kaoset som gör att det låser sig i mig och jag inte kan tänka mig att föda. Nu har jag löjligt starka åsikter gällande att begära kejsarsnitt också, inte så att jag är rädd men det ÄR en stor operation med risker plus att jag vet hur begränsad man är långt efter, så jag vill helt enkelt inget av alternativen:) Jag fick gå till en Aurora BM igår och mitt råd är att be att få prata med någon. Någon som hjälper dig att hitta det som känns bra. Jag har fortfarande ingen aning, ska gå på fler samtal men ut kommer barnet på något vis och (tyvärr) kommer ingen att ta beslutet åt mig, det är mitt och bara mitt beslut. Känns jättejobbigt. Men jag försöker vara snäll mot mig själv men det är svårt när det här med att vara 'duktig' sitter så djupt. Men jag försöker tänka på en sak AuroraBM sa som gick in, hennes mamma hade sagt att "det gör ont att föda barn men det är inte farligt". Ibland kanske man måste göra saker som gör ont men om det inte är farligt så kanske ändå. I det andra lägret så måste jag acceptera att jag inte är en looser ifall jag väljer snitt om det är så att min blockering bara gör allt värre och ställer till det för mitt barn. Kanske kan jag jobba mig till att försöka själv först men ha en backup i snittet ifall jag känner det som om jag håller på att förlora förståndet av skräck. Jag är en typisk 30+are som överanalyserar allt och skulle tycka det var mycket bättre om jag varit lite mer 20-'fett vad bra jag är' i attityden och lite mer skit samma, varför inte bara kasta sig ut i det okända...(då känns det som om jag helst av allt vill ha en stooor starköl och slappna av lite;)
    Lycka till, men se till att hitta någon att prata med. Rädslan är kanske inte rationell men den är din verklighet och ska tas på allvar.
    Tack för att du svarade och delade med dig av din historia.
    Jag vill inte heller föda genom kejsarsnitt, även då jag är så rädd som jag är. Ska jag föda så ska jag föda vaginalt, men vill ändå inte det.
    Många i min omgivning säger att jag behöver prata med någon men vad ska jag säga? Vet ju liksom inte vad jag vill själv ens, vet inte vad jag är rädd för..
    Alla säger tilll mig, det kommer att gå bra, kvinnor har gjort det i alla tider. det vet jag, men JAG har inte gjort det förut. Din sista mening värmer, för det känns som många tycker att jag är löjlig, men det är ju så jag känner.
  • Boosse
    Teskedsmamman skrev 2010-07-15 18:42:03 följande:
    Jag är förlöst med tång och sprack endast för 4 stygn, själva sprickningen kändes inte bland alla hormoner som sprutade i kroppen under förlossningen.

Självklart är man orolig för något som man inte känner till, föda barn gör ont, men då kan man be om eda och tar den ordentligt (vilket den gör i merparten av fallen) så kan man tom sova under tiden man öppnar sig, det gjorde jag....

Gå på samtalen, lyssna inte på oroskorpar som t ex straw2008 (som tydligen har en hel hög vänninor som spruckit totalt - vilket är väldigt ovanligt = 2-5% av förstföderskor vilket är ungefär lika många som får missfall efter 12 veckors graviditet) och se till att få prata, prata och prata....

I slutändan upplever merparten av alla kvinnor att det är häftigt att föda barn. Jag har fött två vaginalt, min första med snitt och snittet var tom värre än att hålla på i 113 timmar och förlösas i slutändan med tång. Det var mer smärta under längre tid inblandad.
    Tack för att du tagit dig tid och svarat.
    Det är svårt att låta bli att lyssna, när man är rädd så konstigt nog lyssnar man på det negativa.
    Eda, är det ryggmärgbedövningen du talar om?
    Att bli snittad är ju som du säger en stor operation ch krävs mycket återhämtning efteråt, tycker att det känns nästintill lika läskigt, om du förstår.
  • straw2008
    Teskedsmamman skrev 2010-07-15 18:42:03 följande:

Oroskorpar??

Jag har 3 nära väninnor som blivit riktigt illa tilltygade, en förlöstes i danmark med sugklocka o hon kunde inte varken göra nr 1 eller 2 på toaletten på över 1 år efter förlossningen.

En annan väninna (hon de skrattade åt) blev sövd direkt då barnet var ute o hon syddes med 40 stygn under första operationen in samt utvändigt, har desan dess haft två narkoser till då hon lappats ihop och korrigerats.. hennes barn är inte ens 1 år.

Tredje väninnan hade bara så avskyvärd förlossning att hon vid sin andra förlossning (1mån sen) vald KS utan att blinka.

Tror knappast dessa tillhör en minoritet.

Önskar TS stort lycka till, men det kan ju vara bra att a en katastrofåtgärd om modet brister.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Rädd för allt!