• Boosse

Rädd för allt!

Varning för långt och rörigt inlägg.
    Förlossning har alltid vart något som jag är rädd för. När jag blev gravid så var det inte alls planerat så i början kändes det ganska jobbigt men kändes mycket bättre när vi hade vant oss med tanken att vi faktiskt ska få barn. Abort eller liknande kom aldrig på tal.

Den första tiden så tänkte jag inte på förlossning för allt var fortfarande så overkligt. Tiden gick och folk sade till mig att det började synas osv. Min mamma sade hur fin jag började bli, min sambo klappade mig på magen. Nej, ser dom inte att jag bara är uppblåst (har en problemmage) det är ju bara luft. Pratade med bm om rädsla och fick remiss till en auroa-sköterska på lasarettet. Ville att det skulle börja synas, inte bara vara full av luft och se tjock ut. Kände ingenting.

Det var vid ultraljudet v 17 som det blev verkligt. Jag har en bebis i mig! Det är också då som tankarna kom, ja, jag har en bebis i mig, den växer och den ska ut! Ett tag efter fick prata med en aurora-sköterska. Eller jag pratade inte så mycket, jag mest lyssnade vad hon hade att säga, att prata om det klarade jag inte av utan att börja gråta och gråta skulle jag minsan inte göra!

Dagen efter vårt möte klädde jag på mig inför jobbet och ställde mig framför stora spegeln som vanligt och fick se den! Min mage! Jag fick panik! det var som att jag helt plötsligt hade vaknat upp och hade en gravidmage, en stor bebis inom mig. Började gråta hysteriskt och låste mig på toa. Jag ville inte vara gravid längre, bort!  Jag klarade av att ta mig till jobbet.
    Det var som att jag hade förnekat det, att jag inte var gravid. Jag visste att jag skulle ha barn men att jag var gravid, det fanns inte i min värld. Efter detta så känns det mycket bättre.

ja, jag är gravid, jag ska ha barn. Men förlossningen. Är inte där riktigt än, mentalt. det är itne något jag ska gå igenom. Är i v.25 så jag bör förbereda mig men då känns det allt för verkligt.

Vet inte direkt vad jag är rädd för, det är liksom ALLT. Hela förlossningen. Att spricka, smärtan, hur allt kommer att gå, tänk om J är borta och jag får föda ensam. Spricka är en stor skräck jag får för mig att jag kommer att gå sönder hela vägen.
    jag har kolla tpå en bild från en förlossning och det krävdes dagar av förberedelser. Häromdagen så kollade jag på en BB-serie på tv, grät hela den halvtimman jag klarade av att kolla.

Bebisen sparkar och gör akrobatkonster för fullt i min mage, det känns bra. Blir jätteglad när jag tänker mig vår lilla bebis hemma.  Det känns bra att prata om det in min familj men har svårt när till och med min mamma ska ta på min mage. Min kompis, bebisens far och famljens barn kan ta på min mage utan problem men inga andra. Nej, det känns inte bra. Vill inte heller att folk ska titta mig.

Det blev ett långt inlägg här, vet inte om något kommer att orka läsa igenom allt. Detta var första gången som jag någonsin skrev av mig, känns bra. Även om jag har 1000 obeskrivliga känslor inom mig så kändes det bra och få ut något.

Är det någon som känner igen sig? Rädd för allt. Vill inte att folk ska prata om en. har svårt att acceptera?

• Svar på tråden Rädd för allt!
  • Boosse
    straw2008 skrev 2010-07-15 21:18:47 följande:
    Oroskorpar??

Jag har 3 nära väninnor som blivit riktigt illa tilltygade, en förlöstes i danmark med sugklocka o hon kunde inte varken göra nr 1 eller 2 på toaletten på över 1 år efter förlossningen.

En annan väninna (hon de skrattade åt) blev sövd direkt då barnet var ute o hon syddes med 40 stygn under första operationen in samt utvändigt, har desan dess haft två narkoser till då hon lappats ihop och korrigerats.. hennes barn är inte ens 1 år.

Tredje väninnan hade bara så avskyvärd förlossning att hon vid sin andra förlossning (1mån sen) vald KS utan att blinka.

Tror knappast dessa tillhör en minoritet.

Önskar TS stort lycka till, men det kan ju vara bra att a en katastrofåtgärd om modet brist
    Kejsarnsitt tycker jag är minst lika otäckt som förlossningen, fast på ett helt annat sätt. det är ju en riktigt stor operation och återhämtningen tar tid. Ska jag föda ska det vara vaginalt, även om jag är livrädd.
  • Dr Myo

Boosse; jag kom att tänka på dig igår kväll när jag gjorde min Aurora"hemläxa" och läste boken 'Mod att föda-föda med mod' och där var en tjej som berättade sin story som började precis som din. Hon hängde inte med i början, hade inte hunnit ställa in sig och tiden bara gick. Jag har inte kommit igenom boken ännu men jag tycker den är ok och det går att hitta saker här och där som är värda att ta till sig. Jag är inte mycket för att 'köpa hela koncept' (kanske en fördel med att vara gammal och överanalytisk;) så jag sovrar men kan ändå rekommendera boken.

• Hettie

Jag är i samma sits som du fast har inte kommit lika långt i min graviditet.
    Jag känner mig panikslagen för det mesta som har att göra med förlossning. Jag är vansinnigt rädd för nålar. Bara blodproven jag vet att jag kommer vara tvungen att ta under resten av graviditeten känns sjukt jobbigt. Jag är rädd för att spricka eller bli klippt och kanske ännu mera rädd för att jag vet att jag i så fall kommer vara tvungen att sys = nål.
    Jag är rädd för att göra gynekologundersäkningar p.g.a ett utomkvedshavandeskap i början av året som krävde en del smärtsamma undersökningar av brutala och oförstående läkare. Som jag känner nu så vill jag inte ens att någon BM ska få se efter hur öppen jag är när vi väl kommer till det stadiet.
    Jag är rädd för att jag inte ska bli lyssnad på eller tagen på allvar för jag vet ju att sjukvårdspersonal tycker att jag är fjantig som är rädd för en liten nål, typ.
    Jag klarar inte smärta, och jag lider av panikångest. Jag är jätterädd att jag ska få en attack under förlossningen.
    Ja, man kan nog säga att din rubrik stämmer ganska bra in på mig också. Allt detta gör att jag inte kan se fram emot mitt barn.
    Jag försöker föreställa mig hur mysigt det kommer att bli när vi kommer hem med vårt barn, men i de tankarna så dyker det alltid upp idéer som att jag kommer ha vansinnigt ont och kanske inte kunna kissa eller bajsa, blöda, få infektioner, spricka upp i sår som är dåligt sydda,

Jag förstår precis vad du går igenom.

• Dr Myo

Hettie; vet du att det är jättebra att du kan konkretisera din rädsla, även om det är många punkter. Se till att få prata med någon snabbt så du kan börja jobba med att hitta en väg som kan göra det så uthärdligt som möjligt fram tills dess att du kommer hem med ditt barn. Stå på dig och se till att få komma till en terapeut som kan hjälpa dig att sovra mellan de saker du skulle kunna tänka dig att leva med och de saker du absolut inte kan kompromissa bort.

• Aruten

Om jag får vara helt ärlig så tyckte jag faktiskt inte att förlossningen var det som var värst (nu så i efterhand) utan veckan/veckorna efter förlossningen. Det där att det gör ont att föda och man spricker... Ja visst det gör svinont men det är en smärta som på något sätt bara försvinner och när man är klar är man så jäkla glad. Jag sprack också 4 stygn, fick ingen hjälp av tång men han var stor, jag var liten... Ah du fattar =)
    Men det kändes inte heller. Inte när det sprack och inte så mycket sen heller.

Det jag skulle komma till var. Förlossningen kommer man igenom hur rädd eller osäker man än är, din kropp vet vad den ska göra utan att du ens behöver tänka på det. Den är programerad till att föda barn =)

Men efter förlossningen när man kommit hem från BB då tyckte jag det jobbigaste började, svårt att kissa, svårt att göra tvåan, duscha underlivet var bara att glömma och att sitta var nästan en omöjlighet. Gå gjorde ont också. Så det tyckte jag ändå var värst. Men det går ju också över, efter ett tag.
    Den där veckan efter BB som ingen pratar om, den var hemsk för mig. Men det behöver ju inte alls bli så för dig.

• Aruten
    Boosse skrev 2010-07-15 21:07:26 följande:
    Tack för svaret!
    jag försöker tänka positivt så gott det går. Har hört allt möjligt, hur dålig man kan må av lustgasen, hur ryggbedövningen kan stanna upp det hela etc etc. Vi ska gå på en föräldrautbildning, den vanliga genom mv eller bc och hoppas då att jag vågar tänka på det.
    Lustgasen funkade inte på mig och ryggbedövning hann jag inte med. Man klarar sig helt fri från "droger" också =) Det gick lika bra, så om du är rädd för att smärtstillande inte skulle funka så vet du att det går lika bra utan, man överlever =)
  • Hettie
    Dr Myo skrev 2010-07-16 10:35:10 följande:
    Hettie; vet du att det är jättebra att du kan konkretisera din rädsla, även om det är många punkter. Se till att få prata med någon snabbt så du kan börja jobba med att hitta en väg som kan göra det så uthärdligt som möjligt fram tills dess att du kommer hem med ditt barn. Stå på dig och se till att få komma till en terapeut som kan hjälpa dig att sovra mellan de saker du skulle kunna tänka dig att leva med och de saker du absolut inte kan kompromissa bort.
    Vart kan man vända sig för att få någon att prata med? När jag nämnt för min BM att jag tänker en del på förlossningen och oroar mig (har inte sagt allt jag oroar mig för) så säger hon att jag inte ska tänka på det nu.  
  • Boosse
    Hettie skrev 2010-07-16 11:02:37 följande:
    Vart kan man vända sig för att få någon att prata med? När jag nämnt för min BM att jag tänker en del på förlossningen och oroar mig (har inte sagt allt jag oroar mig för) så säger hon att jag inte ska tänka på det nu.  
    Min bm frågade mig om jag ville ha kontakt med en aurora-bm, en sådan träffar tjejer med sådan rädsla som oss! Så vid nästa träff eller om det är långt tills dess, ring till mödravården och be om en remiss.
  • Boosse
    Dr Myo skrev 2010-07-16 07:55:44 följande:
    Boosse; jag kom att tänka på dig igår kväll när jag gjorde min Aurora"hemläxa" och läste boken 'Mod att föda-föda med mod' och där var en tjej som berättade sin story som började precis som din. Hon hängde inte med i början, hade inte hunnit ställa in sig och tiden bara gick. Jag har inte kommit igenom boken ännu men jag tycker den är ok och det går att hitta saker här och där som är värda att ta till sig. Jag är inte mycket för att 'köpa hela koncept' (kanske en fördel med att vara gammal och överanalytisk;) så jag sovrar men kan ändå rekommendera boken.
    Tack för svaret.
    Var fick du tag på den boken, genom aurora-bm? Jag har bara vart där en gång, vi bokade aldrig om till ett nytt besök.
    Nej, jag är inte heller den som köper allt men finns det något som kan vara till hjälp så är ju det positivt. Jag har vart helt emot kurser som lär en andas, läsa om det, allt, för då blir det för verkligt, jag ska inte föda. Men tiden går så snabbt så det börjar kännas som att jag måste. Känns som att jag tar pyttesmå steg framåt.
  • Boosse
    Aruten skrev 2010-07-16 10:37:22 följande:
    Om jag får vara helt ärlig så tyckte jag faktiskt inte att förlossningen var det som var värst (nu så i efterhand) utan veckan/veckorna efter förlossningen. Det där att det gör ont att föda och man spricker... Ja visst det gör svinont men det är en smärta som på något sätt bara försvinner och när man är klar är man så jäkla glad. Jag sprack också 4 stygn, fick ingen hjälp av tång men han var stor, jag var liten... Ah du fattar =)
    Men det kändes inte heller. Inte när det sprack och inte så mycket sen heller.

Det jag skulle komma till var. Förlossningen kommer man igenom hur rädd eller osäker man än är, din kropp vet vad den ska göra utan att du ens behöver tänka på det. Den är programerad till att föda barn =)

Men efter förlossningen när man kommit hem från BB då tyckte jag det jobbigaste började, svårt att kissa, svårt att göra tvåan, duscha underlivet var bara att glömma och att sitta var nästan en omöjlighet. Gå gjorde ont också. Så det tyckte jag ändå var värst. Men det går ju också över, efter ett tag.
    Den där veckan efter BB som ingen pratar om, den var hemsk för mig. Men det behöver ju inte alls bli så för dig.
    Jag tänker på den biten också kan jag lova. Men på något sätt så handlar den "bara" om smärta, om du förstår vad jag menar. Att det gör ont efteråt, pga av sår osv. Men förlossningen är en hel annan femma. det är hela processen som skrämmer mig. Jag vet att kroppen är till för att föda barn, men min kropp har aldrig fjort det förut, jag har aldrig upplevt det förut. Det skrämmer mig också, att inte ha någon kontroll över vad som händer. Inte veta vad som kommer att hända. Tack för ditt svar, det känns skönt att läsa att du inte tyckte förlossningen var det jobbigaste.
Svar på tråden Rädd för allt!