Rädd för allt!
Jag var mera lagom rädd inför min första förlossning, läste på och lyckades vända den rädslan till att istället tycka att det skulle bli en spännande, okänd upplevelse. Nu hade jag otur och det blev inte som alls något jag hade tagit med i beräkningarna, det blev ur-akut snitt och jag blev sövd men personalen var oerhört kompetent och det slutade jättebra. Nu sitter jag i v30 och försöker bearbeta det irrationellt framkallade kaoset som gör att det låser sig i mig och jag inte kan tänka mig att föda. Nu har jag löjligt starka åsikter gällande att begära kejsarsnitt också, inte så att jag är rädd men det ÄR en stor operation med risker plus att jag vet hur begränsad man är långt efter, så jag vill helt enkelt inget av alternativen:) Jag fick gå till en Aurora BM igår och mitt råd är att be att få prata med någon. Någon som hjälper dig att hitta det som känns bra. Jag har fortfarande ingen aning, ska gå på fler samtal men ut kommer barnet på något vis och (tyvärr) kommer ingen att ta beslutet åt mig, det är mitt och bara mitt beslut. Känns jättejobbigt. Men jag försöker vara snäll mot mig själv men det är svårt när det här med att vara 'duktig' sitter så djupt. Men jag försöker tänka på en sak AuroraBM sa som gick in, hennes mamma hade sagt att "det gör ont att föda barn men det är inte farligt". Ibland kanske man måste göra saker som gör ont men om det inte är farligt så kanske ändå. I det andra lägret så måste jag acceptera att jag inte är en looser ifall jag väljer snitt om det är så att min blockering bara gör allt värre och ställer till det för mitt barn. Kanske kan jag jobba mig till att försöka själv först men ha en backup i snittet ifall jag känner det som om jag håller på att förlora förståndet av skräck. Jag är en typisk 30+are som överanalyserar allt och skulle tycka det var mycket bättre om jag varit lite mer 20-'fett vad bra jag är' i attityden och lite mer skit samma, varför inte bara kasta sig ut i det okända...(då känns det som om jag helst av allt vill ha en stooor starköl och slappna av lite;)
Lycka till, men se till att hitta någon att prata med. Rädslan är kanske inte rationell men den är din verklighet och ska tas på allvar.