• Novelli

Fostervattensprov

Hur många av er som är över 35 och speciellt ni som är runt 43, som jag, valde att göra fostervattensprov? Hur länge fick ni vänta på svar och fick någon av er/någon ni känner missfall efteråt? Får man alltid reda på könet eller måste man tjata sig till det?

Jag är så himla orolig för att få missfall, så onödigt. Samtidigt känner jag mig tvungen eftersom jag är 43. Risken är 1/26 sägs det. Jag har alltid sett minst 10 år yngre ut än vad jag är men det hjälper ju inte då jag verkligen är 43 inuti Skäms

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 15:54
    2010-07-19 Fick precis reda på att jag måste vänta en vecka till på att få göra FVP eftersom deras ultraljudsapparat är sönder. Frågan är hur lugnt man måste ta det efteråt? Måste man ligga till sängs eller går det bra att vara ute på stan. Tänkte göra Varberg när jag ändå är där. Vad har ni för erfarenhet efter ett FVP?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 18:24
    Idag fick jag svaret på FVP och det var NORMALT... Kan man bli lyckligare?

• Svar på tråden Fostervattensprov
  • S vali s

Jag var 40 när jag väntade minstingen och gjorde då FVP, jag fick hem svaret med post efter fem dagar.
    Med svaret fick jag en kod som vi kunde använda oss av för att ta reda på könet - antingen genom att ringa eller kolla via nätet

Jag har fem-sex kompisar som gjort FVP o ingen av dom har drabbats av missfall.

Jag förstår din oro och hoppas att allt går bra

Den late får brått när det blir kväll
  • Shasti

Har du funderat på KUB? Så gjorde jag - gjorde först KUB-testet och utifrån det bestämde jag mig om jag skulle göra FVP eller ej. Vi fick så bra siffror på kub-en så jag skippade fvp-n.

• Augustiblomman

Jag gjorde FVP när jag väntade mitt andra barn vid 36 års ålder. Visst var det lite läskigt, men värt det! Jag var 35 när jag fick mitt första första barn, och då valde jag bara KUB. Jag fick ett bra resultat, 1:13000, men sen föddes min son med något som drabbar en på 32000 levande födda.... inget som någonsin skulle komma upp på FVP dock, men det lärde mig inför min andra graviditet att sannolikhetslära och beräknade riskfaktorer inte räcker för mig, jag vill ha FAKTA!

• jag1

jag blev mamma utan att göra testet...hade en liten tanke där ett tag men för mig var valet enkelt ändå men finns bara ett svar och det vet du bäst själv...jag/vi var beredd om man nu kan vara det...på att kanske få ett barn med downs  men vilken liten en som än skulle göra entre till denna världen var välkommet men visst drog jag en lättnande suck när det lilla knytet var helt friskt...finns aldrig garantier för att man ska få ett friskt barn eller att ens barn ska få växa upp och vara frisk...men ingen annan än du själv kan välja att testa ....vilket man än väljer och utgår från sin situation och kommer fram till ett beslut.. är det rätta valet....

• Novelli

Tack alla för era svar!

Saken är den att barnmorskan intye tycker att jag ska ta nupp- och kubtest och allt vad de heter utan hon tror att mina värden kommer att vara sådana att jag ändå får göra FVP. Min man kräver också det. Jag får hålla tummarna. Nästa tisdag är det dags.

Sköterskan sa att man får vänta 3-4 veckor på svar, är det någon ni känner till som behövt vänta så länge?

• S vali s
    Novelli skrev 2010-07-13 08:27:55 följande:
    Tack alla för era svar!

Saken är den att barnmorskan intye tycker att jag ska ta nupp- och kubtest och allt vad de heter utan hon tror att mina värden kommer att vara sådana att jag ändå får göra FVP. Min man kräver också det. Jag får hålla tummarna. Nästa tisdag är det dags.

Sköterskan sa att man får vänta 3-4 veckor på svar, är det någon ni känner till som behövt vänta så länge?
    Jag fick samma svar av barnmorskan beträffande kubtestet så det kändes inte meningsfullt att göra det utan vi gick direkt på FVP istället.
    Jag har inte hört någon som fått vänta så länge som 3-4v. på svaret, kanske beror det på var i landet man bor
    Jag gjorde mitt FVP på Huddinge sjukhus och fick som sagt svaret redan efter fem dagar.

Lycka till!
    Den late får brått när det blir kväll
  • Augustiblomman

Jag kommer inte ihåg exakt väntetid på resultatet (detta var 2 år sedan), men det kunde mycket väl ha varit 3 veckor. Men hellre det än en hel graviditet av oro - speciellt efter det din BM sagt?!

• engla69

Jag är 41 år och blev rekommenderad av min gynekolog att gå o ta ett Nupp/Kub-test..mest för att vi har den möjligheten idag om man är orolig o dels för min höga ålder. Värderna blev ju hemska, 1:2 o en nackspalt på 5.0 så jag fick en tid till att ta ett FVP. Jag har ju redan 2 friska underbara barn,och på deras tid fanns ju inte denna möjlighet förutom FVP att tillgå om man var orolig..men det var aldrig något man tänkte på då. MEN....jag var ju mgt yngre då.Nu är jag över 40 år o risken för både missfall (har haft 4 i rad,innan det tog sig) skador på fostret är ju betydligt större nu än då. Så jag tycker att du ska testa dig om du är orolig för din lilla bebis i magen,absolut.
    Jag var där uppe idag o tog mitt FVP,tar bara en liten stund o sen inom 5-7 dar får man svaret man har oroat sig för. Men hellre att jag får veta nu än o gå igenom en hel graviditet med ångest o oro.
    Det som känns jobbigt i all denna röra..är allt väntande...man får vänta innan man kan gå o få ta sitt Nupp-test sen måste man vänta än 4-5 veckor till innan FVP o sen 1 v. till på svaret...o blir det ett tråkigt besked så ska man dessutom få föda fram det....fy o usch!!!! Man vill ju inget högre än att allt ska vara ok...så att man kan få berätta för sina barn,familj o vänner att i Januari ska vi få en liten bäbbä. Man har ju nästan gått halva tiden innan man vet...för även om detta är bra väntar ju hjärtultra o andra provsvar.
    Självklart vet jag att risken för MA ökar med detta test,men den är så låg om man jämför med mina andra värden för DS...så det var inget jag ens tänkte på.
    Jag har flera vänner som gjort FVP utan komplikationer.
    Så passa på att ta alla dessa tester när dom nu ändå finns...så man kan lugna sig. Psykistkt så har den här graviditeten varit/är jätte jobbig...detta är ju våran sista chans till ett barn till...sen orkar jag inte mer...jag har ju trots allt 2 barn att njuta av.       Lycka till!!!!!!

• anne h
    Novelli skrev 2010-07-13 08:27:55 följande:
    Tack alla för era svar!

"ändå får göra FVP"?
    Du får göra det oavsett KUB eller ej, du är såpass gammal..
    Jag skulle om jag var orolig för att få barn jag inte vill ha göra MKP direkt, inte vänta på FVP, inte gå via KUB utan ta MKP så snart jag finge.
    (fast nu är jag inte orolig, jag skulle ta emot det barn jag fick oavsett märke/modell, men det är jag det..)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Novelli
    anne h skrev 2010-07-14 22:26:14 följande:
    "ändå får göra FVP"?
    Du får göra det oavsett KUB eller ej, du är såpass gammal..
    Jag skulle om jag var orolig för att få barn jag inte vill ha göra MKP direkt, inte vänta på FVP, inte gå via KUB utan ta MKP så snart jag finge.
    (fast nu är jag inte orolig, jag skulle ta emot det barn jag fick oavsett märke/modell, men det är jag det..)
    MKP verkade vara så krångligt enl bm. Dessutom är missfallsrisken större...Skäms
Svar på tråden Fostervattensprov