Inlägg från: Novelli |Visa alla inlägg
  • Novelli

Fostervattensprov

Hur många av er som är över 35 och speciellt ni som är runt 43, som jag, valde att göra fostervattensprov? Hur länge fick ni vänta på svar och fick någon av er/någon ni känner missfall efteråt? Får man alltid reda på könet eller måste man tjata sig till det?

Jag är så himla orolig för att få missfall, så onödigt. Samtidigt känner jag mig tvungen eftersom jag är 43. Risken är 1/26 sägs det. Jag har alltid sett minst 10 år yngre ut än vad jag är men det hjälper ju inte då jag verkligen är 43 inuti Skäms

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-19 15:54
    2010-07-19 Fick precis reda på att jag måste vänta en vecka till på att få göra FVP eftersom deras ultraljudsapparat är sönder. Frågan är hur lugnt man måste ta det efteråt? Måste man ligga till sängs eller går det bra att vara ute på stan. Tänkte göra Varberg när jag ändå är där. Vad har ni för erfarenhet efter ett FVP?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 18:24
    Idag fick jag svaret på FVP och det var NORMALT... Kan man bli lyckligare?

• Svar på tråden Fostervattensprov
  • Novelli

Tack alla för era svar!

Saken är den att barnmorskan intye tycker att jag ska ta nupp- och kubtest och allt vad de heter utan hon tror att mina värden kommer att vara sådana att jag ändå får göra FVP. Min man kräver också det. Jag får hålla tummarna. Nästa tisdag är det dags.

Sköterskan sa att man får vänta 3-4 veckor på svar, är det någon ni känner till som behövt vänta så länge?

• Novelli
    anne h skrev 2010-07-14 22:26:14 följande:
    "ändå får göra FVP"?
    Du får göra det oavsett KUB eller ej, du är såpass gammal..
    Jag skulle om jag var orolig för att få barn jag inte vill ha göra MKP direkt, inte vänta på FVP, inte gå via KUB utan ta MKP så snart jag finge.
    (fast nu är jag inte orolig, jag skulle ta emot det barn jag fick oavsett märke/modell, men det är jag det..)
    MKP verkade vara så krångligt enl bm. Dessutom är missfallsrisken större...Skäms
  • Novelli
    anne h skrev 2010-07-16 13:47:02 följande:
    nya siffror säger att missfallsrisken är densamma för de båda.

Med MKP får man flera veckor till på sig, jämfört med FVP. Kan vara skönt i det läget om man väljer att avbryta.

MKP är inget krångligt, det utförs dagligen. Fråga igen, men fråga någon som vet. (inte här i tråden, eller på FL utan IRL tex din läkare)
    Nu är jag ju redan i vecka 15 och gör provet på tisdag.
  • Novelli

Tack, det hoppas jag också så innerligt. Det skulle vara svårt att avbryta nu när jag känt sparkar.

• Novelli
    Stora Havet skrev 2010-07-19 00:06:18 följande:
    Så gjorde jag också. Först KUB och om resultatet blev oroväckande skulle jag ha funderat på FVP, men jag ville absolut inte riskera missfall. KUB:en gick bra.
    Som sagt, bm tyckte jag var för gammal för kub och nupp. Hon trodde det skulle visa dåliga värden och att jag skulle få göra FVP till slut ändå och jag håller med. Jag vill ändå veta könet. Skrattande I morgon gäller det. Har planerat lugn och ro resten av veckan uti fall att... Cool
  • Novelli
    justamami skrev 2010-08-04 21:51:55 följande:
    Jag har gjort fyra fostervattenprover. Alla har gått bra även tvillingprovet.
    Låg stilla ett dygn efter provet. Pappan tog semesterdag och markservicen.
    Det värsta var väntan två till tre veckor på svar. Valde att veta könet alla gångerna, inget jag ångrar
    Till mig sa de att jag måste vänta ca 23 dagar dvs drygt 3 veckor och sen för att få reda på könet så måste jag vänta en vecka till innan min barnmorska avslöjar det. Är det någon mer som känner igen detta?
  • Novelli

Jag läste någonstans här på nätet om en mamma som tog fostervattensprov men som fick missfall.

Läkaren hade i detta fall stuckit in samma nål två gånger(!) Mamman hade fått en infektion och barnet hade dött ganska snart, varpå hon fick missfall en vecka senare.

Man kan undra om missfallsrisken beror på såna klantarslen?Foten i munnen

Svar på tråden Fostervattensprov