TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!
Vi har försökt få barn i ett par år och senaste året har IVF-försöken avlöst varandra. Tre färskförsk och två frys. Tillsist fick vi vårt efterlängtade plus som slutade i tidigt MF. Vår klinik rekommenderade oss att ta kontakt med en kvinna som håller på med TCM (traditional chinese medicine) och som har ett mer holistiskt perspektiv på det hela. Vår barnlöshet beror på manlig infertilitet. I västerländsk medicin gör man INGET åt detta utan rycker på axlarna och lägger fokus på kvinnan istället. I TCM jobbar man med örter och aku för att stimulera männens spermier mm.
Vi ska nu påbörja en sådan behandling. Detta för att "boosta" våra kroppar och skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag är helt övertygad om att kost, vanor, motion, psyke mm är saker som spelar in i kampen att få barn.
Jag har själv varit ganska skeptisk men känner att jag börjar ändra mig, då det i sjukvården är så uppenbart att något saknas!
Jag tycker att de inom den vanliga sjukvården endast fokuserar på vissa delar, och man ser inte kroppen som något helt! Det inre och yttre hänger ju uppenbarligen ihop, klart man man måste se detta som något integrerat.
Jag vill gärna i denna tråd diskutera med er som provat akupunktur och kanske örter eller annan alternativ medicin. Är nyfiken på allas tankar och åsikter.