• Jam08

TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!

Vi har försökt få barn i ett par år och senaste året har IVF-försöken avlöst varandra. Tre färskförsk och två frys. Tillsist fick vi vårt efterlängtade plus som slutade i tidigt MF. Vår klinik rekommenderade oss att ta kontakt med en kvinna som håller på med TCM (traditional chinese medicine) och som har ett mer holistiskt perspektiv på det hela. Vår barnlöshet beror på manlig infertilitet. I västerländsk medicin gör man INGET åt detta utan rycker på axlarna och lägger fokus på kvinnan istället. I TCM jobbar man med örter och aku för att stimulera männens spermier mm. 

Vi ska nu påbörja en sådan behandling. Detta för att "boosta" våra kroppar och skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag är helt övertygad om att kost, vanor, motion, psyke mm är saker som spelar in i kampen att få barn. 

Jag har själv varit ganska skeptisk men känner att jag börjar ändra mig, då det i sjukvården är så uppenbart att något saknas!

Jag tycker att de inom den vanliga sjukvården endast fokuserar på vissa delar, och man ser inte kroppen som något helt! Det inre och yttre hänger ju uppenbarligen ihop, klart man man måste se detta som något integrerat. 

Jag vill gärna i denna tråd diskutera med er som provat akupunktur och kanske örter eller annan alternativ medicin.  Är nyfiken på allas tankar och åsikter.

• Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!
  • amorosa

Jam: har Cura sagt till er att testa akupunktur? Undrar varför de bara säger det till vissa... Vi har också manlig faktor, men de har inte sagt nåt alls om det. Har ni gjort ICSI? Tydligen har jag svårskalade ägg också...

I vilket fall som helst, så har jag börjat gå till en akupunktör i Ängelholm som också sysslar med TCM. Var på första besöket igår, och fick med mig hem två burkar med örtmedicin (Fertile garden). Hon kommer inte att behandla mig med akupunktur förrän en vecka innan ÄP ca, utan jag ska bara käka örterna hela sommaren. Hon tittade på min tunga och säger att jag har vind i kroppen (!) och då kan ju ingenting stanna, inte ett embryo heller. Jag har också en inre stress och oro tydligen. Kände först inte alls att det stämde, men ju mer jag tänker på det, så tror jag nog att hon har rätt. Tydligen ska dessa örter ta bort det och jag ska få ett inre lugn... Lite flummigt, men jag tror på det faktiskt.

Mannen äter zink för att  boosta sina simmare.

Det kan ju bara bli bättre eller hur? Ska bli mycket intressant att se om det gör någon skillnad och om jag mår bättre!

• Jam08

amorosa, ja blev också lite förvånad, har gått där ett år nu och de har inte nämnt detta alls innan,  men nu när vi fick mf och måste vänta ett par cykler till nästa försök rekommenderade Magdalena Jaros:

www.ivfsverige.se/sida.asp&niva=3

De behöver ju verkligen ge oss lite annat att jobba med för psyket orkar inte annars. Nu ska vi fokusera på kost och om några veckor örter o aku...

Jag lider också av en stor inre oro och stress och måste verkligen ta tag i detta en gång för alla, tror inte det går vägen innan dess.. jag har nog också "vind" i mig ;) lite flum, men skönt att komma ifrån det extremt kliniska som det är på klinikerna hela tiden. Mkt vetenskap och vul mm, lite fokus på resten...

Vi får uppdatera varandra med lite flum på denna sidan, om vi fått några bra tips och ge insyn hur olika tcm läkare jobbar!

kämpa på!

• villsågärna38

Hej!
    Provat både kostomläggning, akupunktur och örter i flera månader förra året men tyvärr var det nog för sent för oss för det funkade inte iaf. Enligt min akupunktör är det svårt att behandla om det är så att äggstocksreserven håller på att ta slut så det var en chansning för oss. Jag fick ner mitt FSH men det spelade tyvärr ingen roll i praktiken så nu kör vi vidare med ÄD istället (även om jag går på akupuntkur inför ET men inte alls samma upplägg som tidigare då det ju inte handlar om att boosta mina ägg längre etc) Men som sagt, chanserna med TCM beror ju oerhört på vilka problem man har så jag tror ändå stenhårt på detta och att det kan hjälpa många, speciellt om man har ojämnheter i sin menscykel då det ju är något som man kan justera på det här sättet för att få en bra lutalfas, tempkurva etc. Ni som inte läst The fertility cure - gör det!! Väldigt intressant och läsvärd bok!

Kramar och lycka till

Life goes on...
  • Jam08

Ja, vi hoppas kunna förändra livsstilen lite och försöka nå alla delar av kroppen. Stort lycka till med ÄD!! Ska kolla upp boken! 

• mmiaa

Hej!
    Är en tjej med PCO-S. Har under våra 2,5 år som barnlösa genomgått ett antal pergotimekurer, 2 puregonförsök samt 1 IVF-försök, allting utan resultat. IVF-försöket slutade med att 7 ägg plockades ut men de var för omogna för att befruktas... Kändes hopplöst i april när vi fick veta det!
    Jag har hela tiden tyckt att akupunktur är lite "hokuspokus", är dessutom Sjuksköterska själv och har i och med det läst om västerländsk medicin framförallt. När nu vårt IVF-försök slutade som det gjorde valde jag att testa på akupunktur under sommaren. Har läst en del om akupunktur, framförallt i samband med IVF-behandling. Saknar helt egen mens och ägglossning, har inte haft egen mens sedan i tånåren någon gång...
    Efter 1 månad med akupunktur fick jag mens och nu förra veckan fick jag ägglossning, visserligen cykeldag 35 men ändå. Jag börjar tro på det här nu fast jag inte gjorde det innan. Enligt min akupunktur och kinsernas sätt att se på barnlöshet så är orsaken "att blodgenomströmningen i t.ex livmoder, äggstockar och slemhinnor är för dålig" och att man löser det med att öka blodgenomströmningen. Kanske är det likadant för männen med testiklar osv...  Den som lever får se om det funkar!

• Jam08

oj, det är ju fantastiskt resultat! inte så lång tid heller som krävdes för dig. Just med männen har jag hört många ex på att det ska förbättra spermierna och rörligheten, min man ska börja nu i slutet av juli, så vi får se. Ska ni köra nytt försök till hösten eller? lycka till hur som helst! vem vet det kanske går av sig själv. 

• mmiaa
    Jam08 skrev 2010-07-08 17:48:13 följande:
    oj, det är ju fantastiskt resultat! inte så lång tid heller som krävdes för dig. Just med männen har jag hört många ex på att det ska förbättra spermierna och rörligheten, min man ska börja nu i slutet av juli, så vi får se. Ska ni köra nytt försök till hösten eller? lycka till hur som helst! vem vet det kanske går av sig själv. 
    Ja, som sagt, trodde verkligen inte på det själv först.... Hoppas verkligen att det har positiv effekt på din mans spermier!  *Håller tummarna* Vi skulle ju kört igång andra ivf-försöket i början av augusti men kanske väntar vi några månader o ser vad som händer. Ja, det vore ju såklart det bästa om vi slapp ivf, chansen har ju ökat nu iaf :)
  • Jam08

TACK! ja vi har under detta året kört försök på försök, men nu ska vi slow down lite och de som håller på med tcm uppmanar oss att inte bara försöka för försökandets skull, utan först få kroppen i balans, låter kanske självklart men jag har så forcerande testat o testat o knappt kunnat vänta, inser nu att kroppen fått för mkt och använder sommaren för rekreation. Har två betalda försök kvar nu, men vår förhoppning är att min man ska bli så bra att vi kan få naturligt... det är ju en dröm...  om du nått så bra resultat på en mån så gör ju en mån eller två inte så mkt. 

• mmiaa
    Jam08 skrev 2010-07-08 23:12:31 följande:
    TACK! ja vi har under detta året kört försök på försök, men nu ska vi slow down lite och de som håller på med tcm uppmanar oss att inte bara försöka för försökandets skull, utan först få kroppen i balans, låter kanske självklart men jag har så forcerande testat o testat o knappt kunnat vänta, inser nu att kroppen fått för mkt och använder sommaren för rekreation. Har två betalda försök kvar nu, men vår förhoppning är att min man ska bli så bra att vi kan få naturligt... det är ju en dröm...  om du nått så bra resultat på en mån så gör ju en mån eller två inte så mkt. 

Precis, och kanske är det så att det händer när man minst anar det, kroppen är rätt finurlig allt! Vi får fortsäta att ha drömmar o hopp, utan dem kommer man ju ingenstans :)
  • myran6801

Har korta cyklar vanligtvis (24-25 dgr), ÄL dag 11 eller 12 och ofta lite småblödningar ca 4 dagar innan mens. Denna månad fick jag ÄL dag 14 och är nu på dag 21 och inga småblödningar. Temperaturkurvan är också mkt jämnare. Har tagit akupunktur ca 4 ggr i juni i kombination med örter och senaste 2 veckorna bara örter. Tror absolut att det gjort verkan på mig, ska bli intressant att se hur lång cykel det blir. Hälsn M

Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!