• Jam08

TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!

Vi har försökt få barn i ett par år och senaste året har IVF-försöken avlöst varandra. Tre färskförsk och två frys. Tillsist fick vi vårt efterlängtade plus som slutade i tidigt MF. Vår klinik rekommenderade oss att ta kontakt med en kvinna som håller på med TCM (traditional chinese medicine) och som har ett mer holistiskt perspektiv på det hela. Vår barnlöshet beror på manlig infertilitet. I västerländsk medicin gör man INGET åt detta utan rycker på axlarna och lägger fokus på kvinnan istället. I TCM jobbar man med örter och aku för att stimulera männens spermier mm. 

Vi ska nu påbörja en sådan behandling. Detta för att "boosta" våra kroppar och skapa så bra förutsättningar som möjligt. Jag är helt övertygad om att kost, vanor, motion, psyke mm är saker som spelar in i kampen att få barn. 

Jag har själv varit ganska skeptisk men känner att jag börjar ändra mig, då det i sjukvården är så uppenbart att något saknas!

Jag tycker att de inom den vanliga sjukvården endast fokuserar på vissa delar, och man ser inte kroppen som något helt! Det inre och yttre hänger ju uppenbarligen ihop, klart man man måste se detta som något integrerat. 

Jag vill gärna i denna tråd diskutera med er som provat akupunktur och kanske örter eller annan alternativ medicin.  Är nyfiken på allas tankar och åsikter.

• Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!
  • Jam08

Tack för att du delar med dig Myran6801, tycker det är otroligt att ,man kan nå resultat så pass fort!

mmiaa skrev 2010-07-10 01:27:59 följande:
    Precis, och kanske är det så att det händer när man minst anar det, kroppen är rätt finurlig allt! Vi får fortsäta att ha drömmar o hopp, utan dem kommer man ju ingenstans :)
    Absolut!! kämpar med att få tillbaka gnistan nu. Svårt att vara ledig ibland o få så mkt tid med mig själv.. man kan bli så oerhört trött på sig själv o tankarna. Måste se framåt nu och tänka positivt.

Puhh vilken värme...

• Babe

Lycka till!
    Jag hade totalt gett upp hoppet med IVF men 4e gången gillt (när doktorerna äntligen hittat en behandling som passade just oss...) och nu har vi 3 underbara barn :) :)
    Det kan ta tid och ngr försök att hitta "den optimala" behandlingen för just er....
    För övrigt åt och levde jag som normalt, skar ner lite på träningen (tränat mycket innan), undvek mediciner och alkohol+rökning och konstgjorda tillsatser i mat försökte jag skära ner på och stressa ner i allmänhet. Nu testade jag fertility-yoga på sista syskonförsöket (slutade i tidigt missfall) och det var riktigt skönt, rekommenderar :) Kram/ Babe

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Jam08

Härligt att läsa!! Tack för ditt inlägg Babe, vi testar oss fram hela tiden med nya saker varje gång. Nyfiken på hur de testade sig fram på er.. om du orkar berätta, det är så intressant att läsa och det ger en hopp, styrka o inspiration. Jag har en inre stark tro på att det kommer funka för oss också bara ge det lite tid. Vi har hållit på intensivt under 1 års tid med IVF och var nog lite naiv när jag trodde att det skulle gå fort. 

• amorosa

Har nu käkat örtmedicinen i snart en månad, och märker ingen som helst skillnad på något. Ska bli mycket intressant att se om akupunktören märker någon skillnad på min stressnivå, när jag ska dit igen om två veckor. Stressnivån kan ju sjunka rejält också med anledning av semestern som jag precis haft... Något nytt för dig, Jam?

• Jam08

Börjat i gå till en i Malmö som redde ut "våra" problem lite mer än kliniken lyckats göra. De har inte hittat ngt "fel"  på mig innan, men efter att ha tempat min cykel visade sig att min luteala fas, äl till mens är för kort inte som den ska. Men det går tydligen att rätta till..  har en cykel på 28 - 30 dagar och har sen äl, dag 16 -19 ca, ska börja med örter o aku i slutet av aug. Min man som har noll rörlighet hos simmarna har fått örter och ska köra med detta 3 mån nu. Hoppas på förbättring. Kan vara ngt med köldkörteln också så detta ska kollas upp innan. Hur kollar din aku stressnivån? pulsen eller? av vilken anledning får du örter? Är det din cykel menar jag eller stress o annat? har hört att temperaturerna sjunker och cykeln kan förbättras om man har störningar i den, det märks ju endast om man mäter tempen eller kollar ÄL. Hoppas det går bra för dig. När ska ni köra igen? vi avvaktar lite nu, ska få be om att göra en nytt spermietest innan nästa försök. Kanske blir i nov om allt går enl plan.. 

• amorosa

Hon kollar på min tunga, och ser att jag är stressad... Förvånad Hur nu det går till?? Örterna ska hjälpa till att stressa ner mig och få ett inre lugn. Hade jag tagit dem en längre tid hade de tydligen även rättat till min cykel, som är väldigt oregelbunden (allt mellan 35-70 dagar!). Men cykeln regleras nu av läkemedel som jag får av Cura (Primolut Nor). Jag kollade min temp varje dag innan vi började med ivf. Den är ganska låg jämfört med många andra, förstod jag av FF-trådar som jag hängde i då. Så jag tror inte min temp behöver sänkas ytterligare. Jag väntar mens nästa helg, och då kör vi igång med nästa behandling. Sista gratisförsöket...

Häftigt om örterna faktiskt påverkar din mans simmare! Det hade ju varit helt fantastiskt!

• Kurreburre
    Jam08 skrev 2010-07-30 18:13:19 följande:
    Börjat i gå till en i Malmö som redde ut "våra" problem lite mer än kliniken lyckats göra. De har inte hittat ngt "fel"  på mig innan, men efter att ha tempat min cykel visade sig att min luteala fas, äl till mens är för kort inte som den ska. Men det går tydligen att rätta till..  har en cykel på 28 - 30 dagar och har sen äl, dag 16 -19 ca, ska börja med örter o aku i slutet av aug. Min man som har noll rörlighet hos simmarna har fått örter och ska köra med detta 3 mån nu. Hoppas på förbättring. Kan vara ngt med köldkörteln också så detta ska kollas upp innan. Hur kollar din aku stressnivån? pulsen eller? av vilken anledning får du örter? Är det din cykel menar jag eller stress o annat? har hört att temperaturerna sjunker och cykeln kan förbättras om man har störningar i den, det märks ju endast om man mäter tempen eller kollar ÄL. Hoppas det går bra för dig. När ska ni köra igen? vi avvaktar lite nu, ska få be om att göra en nytt spermietest innan nästa försök. Kanske blir i nov om allt går enl plan.. 
    Låter intressant! Jag funderar oxå på att gå till någon som håller på med TCM i Malmö eller Lund. Tacksam för tips!
    Jag har endo och min man har få o slöa simmare. Har gjort 10 försök, ett MA. Har tänkt testa DI till hösten, men vill ha min kropp i "bästa formen" tills dess.
    Men om de kan fixa till mannens simmare så kanske, kanske kan man fixa det på egen hand.
    Jag har testat akupunktur under en behandling, det hjälpte inte och jag tyckte att det va lite obehagligt. Jag har även gått till en zonterapeut som inte hittade några fel.
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Kurreburre
    Jam08 skrev 2010-08-03 11:07:57 följande:
    Vi går hos Wallmarks i Malmö: www.wallmarks.org/. Vi har fått förtroende för honom, det är väldigt viktigt att man hittar någon som det känns rätt med! för båda.. Cura rek en kvinna i Lund som heter Magdalena Jaros se Curas hemsida: www.ivfsverige.se/sida.asp?sida=6_Behandlinga..., hon verkade också bra, men vi fick mer förtroende för Wallmarks i Malmö. Ge inte upp!! hur länge har ni försökt? 
    Tack för tipsen! Det ska jag kolla upp

Vi har försökt i 6 år och som sagt gjort 10 IVF/ICSI
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • MMoa

Jag ha försökt bli med barn i två år. Killen ha ingen problem. Ha varit på gyn och tog massor med blod prov. De hittade ingen fel på mig  förutom att kroppen bildade för låg sköldkörtelhormon så jag fick ta levaxin. Men kände ingen skillnad. 

Jag hittade dr Yangs hemsidan. Hon hade massor med case på patienter som inte kunde få barn.

chinesemedicalcenter.se/page_se/patientfall.html

När jag gick till henne hade jag även problem med oregelbunden mens allergi och kall i hela kroppen. Det är också bra nu. Så så hon Nu kan du prova! Så blev jag gravid!  Tog örter hos henne under typ knappt en mån! Nu är jag gravid :D!

Jättelycklig! hehe!

• MMoa

Hej, jag har mycket erfarenhet och kan ge er mycket råd och tips.

Anledningen till att man inte blir gravid, varken på naturlig väg eller IVF är pga kroppen orkar inte få embryot att växa bra. Det kan beror på allt från stressig jobb till att man helt enkelt är för gammal eller att man är allmänt svag bara eller att man bara blir stressad av att man är desperat i att få barn.

Det kinesisk medicin gör är egentligen att få kroppen att må bra igen. Man bygger upp kvinnans kropp så att den blir i perfekt form (eller normal form vilket uttryck man än väljer). Det kommer du att märka genom att huvudet känns skarpt, du är pigg fast lugn, du är varm men svettas inte i onödan. Samt den absolut viktigaste faktor som man behöver se över för att bli gravid. Att din mens är normal. Men normal mens menar kinesisk medicin att den är lagom lång ca. 5 dagar, du blöder lagom mycket, inga blod klumpar, du har inte jätteont i magen och att den kommer regelbundet. När alla ovan faktorer är på plats så är din chans att blir du gravid störst. 

Det är fullt förståligt. Varför ska naturen låta en kvinna som inte mår bra födda ett barn. Det blir ju bara jobbigt för både henne och barnet. :D! Naturlig selektion alltså.

Metoden som används är örtmedicin och akupunktur.
    - Örtmedicin används tillför kroppen ämne som den behöver. Vilket är ger en snabbare och stark boostande effekt. De flesta som ha mycket stora problem med mens och andra symtom måste ha örter för att bli bra. Kvinnor i högårldern rekommenderas def örtmedicin.
    - Akupunktur används för själv läkning. Det fungerar endast på folk som ha mentalt stress men annars är i rätt bra tillstånd.

Vill man bli gravid ska man använda sig av en kombination för bästa effekt. :D!

Jag rek. dr Minqi Yang på Chinese Medical Center, på Rådmansgatan.
    www.chinesemedicalcenter.se

Hon är bäst och hjälpt folk att föda mer än 50 bebisar!

Svar på tråden TCM Örter och akupunktur mot barnlöshet? Erfarenheter sökes!!