• allahjärtansdagtjejen

Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?

Hej!

Är i vecka 37 och har börjat sova så konstigt på nätterna. Vaknar jag har jag jättesvårt att somna om. Inte för att jag ligger och oroar mig för nåt utan jag somnar bara inte. Jag har samtidigt börjat få en del förvärkar på nätterna och då vill jag gärna gå upp lite.

Hur har ni det med sömnen?

Vad gör ni om/när ni vaknar på nätterna?

• Svar på tråden Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?
  • namera

Är i vecka 37 och sover ganska uselt. Framförallt är jag, som alltid sovit som en stock, väldigt lättväckt och klarar inte av att somna om. Vaknar ofta och är kissnödig/hungrig/törstig eller av förvärkar. Tur jag inte har barn sedan tidigare, så jag kan lägga mig och sova någon timme mitt på dagen. Annars skulle jag bete mig som en zombie.

Vår älskade son, BF 2010-07-25
  • trolltotten

Är i v 36 och har sovit uselt hela graviditeten. Ont, kissnödig, rastlös, alltid är det något. När jag väl får sova för magen så väcker dottern mig ist.

• noelle

Jag är i vecka 40 nu och har sovit helt katastrofalt dåligt sen v 37 ungefär.
    Visserligen går jag och lägger mig ett par timmar senare nu än innan (havandeskapspenning rocks) men i bästa fall somnar jag vid 4-tiden på morgonen o i värsta fall vid 8-tiden.
    Som tur är har jag inga problem att sova när jag väl somnar utan sover gärna minst 7 timmar
    I början stressade jag en del över detta men nu tänker jag att det är bättre att jag sover än inte.
    Sen gror jag det handlar om att kroppen ställer in sig samt lite nervositet inför det nya stora som är på väg att hända.

• Lilla JJ

Vill svara, inte alls. Men jag sover ca 2 timmar. Vaknar går på toa somnar om efter lite bök. Tar två Alvedon innan jag ska somna för då somnar jag lättare. Vaknar efter två timmar igen går på toa. I bästa fall sover jag tre två timmars pass. Annars kan jag vakna vid 4 och inte somna om och då blir det att sitta vid datorn och äta frukost till 6-7 för att sedan sova en stund till. Ibland vakanr jag av halsbränna. Ibland av värkande händer det är lite olika.

Lill*n beräknas komma 2/8
  • Googels
    allahjärtansdagtjejen skrev 2010-07-02 13:24:01 följande:
    Jag har tänkt på att det nog är en "träning" inför vad som komma skall då man blir mamma och har en liten bebis som är vaken alla möjliga tider. Det är väl ett lyxproblem att man inte kan sova, jag har bara alltid haft så otroligt bra sömn att jag blir alldeles förvånad när jag inte kan somna. Nu när jag vaknar försöker jag tänka att det är lugnt, jag somnar när jag somnar...jag har semester fram till bf så det är ju egentligen ingenting att jaga upp sig för ; )
    Så där tänkte jag med när jag väntade min första. Visst blev det mycket uppvak när bebisen hade kommit men insåg inte då att man måste vara vaken betydligt länge för att amma och/eller byta blöjor då så ens sömn påverkades mer på så sätt än när man bara kunde gå och lägga sig igen efter ett kort toabesök

Är nu i v36 med tvåan och vaknar för toalettbesök ett par gånger per natt i allmänhet, plus ibland för att det är varmt/obekämt/väcks av dottern, men somnar oftast om snabbt igen efter det och sover hyfsat.  
  • smärta

Sover skit dåligt oxå... vaknar flera gånger av att jag måste vända mej, å det e varmt så jag vaknar oxå ofta av att jag håller på att svettas ihjäl å är helt dygnsur, å när jag väl vaknat till måste jag gå upp å kissa, ja sen är det kört... är bara i vecka 33 :S

• LJo

Är i v.37+4 och har de senaste 2-3 veckorna sovit sämre. Vaknar för toabesök vid 4, 6 o 7 har då svårt att somna om ordentligt pga värk i rygg o höfter. Har ändå 4 kuddar i sängen för att avlasta. Tar det lugnt på dagarna så det funkar ok ändå. Men vill gärna slippa värken.

• noelle

Inatt var det verkligen hopplöst tack vare värmen... Ibland tänker jag "kan bebisen inte komma nu så jag får sova" men så blir det ju inte heller, men då handlar det ju inte om att man inte KAN längre :)

• Terryleene

Är i v 37. Nätterna känns som ett straff. Jag har svårt att somna, vaknar och kan absolut inte somna om. Svettas och har ont- dagtid har jag inte så ont. Det är vidrigt. Det värsta är att man inte kan säga -oh well, det är bara tre-fyra veckor kvar sen får jag sova. För det får man ju inte  

skriver typ aldrig www.terreleene.blogg.se
  • LuxLucis

Är som sagt i vecka 36. Är det fler som har intensiva drömmar/mardrömmar nästan varje natt? Tycker det är ganska jobbigt. Men det är säkert mkt som ska bearbetas... och jag vet ju att mitt planerade snitt är om bara lite drygt en vecka, så jag måste kanske förbereda mig mycket mentalt.

Svar på tråden Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?