• allahjärtansdagtjejen

Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?

Hej!

Är i vecka 37 och har börjat sova så konstigt på nätterna. Vaknar jag har jag jättesvårt att somna om. Inte för att jag ligger och oroar mig för nåt utan jag somnar bara inte. Jag har samtidigt börjat få en del förvärkar på nätterna och då vill jag gärna gå upp lite.

Hur har ni det med sömnen?

Vad gör ni om/när ni vaknar på nätterna?

• Svar på tråden Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?
  • Zixi

Jag lägger mig till rätta på en sida och sen sover jag där i några timmar innan jag brukar vakna av att jag är kissnödig. Tyvärr sammanfaller det ofta med en sammandragning så jag får ligga där och lida ett tag innan jag kan ta mig upp och åtgärda det.

Sen lägger jag mig till rätta på andra sidan och sover i några timmar till innan det är dags att kissa igen. Beroende på vad klockan är sen så stiger jag antingen upp eller sover nån timme till.

Då jag har foglossning så vänder jag mig inte i sömne och det är en rejäl ansträngning att ta sig upp ur sängen när jag väl måste.

Drömmer en del skumma drömmar och tycker att värmen är besvärande på nätterna men över lag så sover jag rätt bra. Hade en period runt vecka 20-25 när jag inte kunde sova och fick ta hjälp av medicin men det gick över sen.

17 dagar kvar till bf

Juli - 2010
  • robinsmamm

Är i v 34 och kan inte heller sova. Har en son på 2 år som är vaken mycket och går upp tidigt så det känns riktigt jobbigt att inte få sova dom timmarna han sover ordentligt..
    Fast även om jag vilat på dagen e jag lika trött ändå, totalt matt i hela kroppen.. Och denna hettan gör det inte bättre, fast jag i vanliga fall älskar värme o sommar..

Pust, snart kväll igen o dags att ligga o vända o vrida på sig i värmen..

Lycka till ni andra o hoppas ni får sova gott nån natt innan dom riktiga vaken nätterna kommer

• Maria222

Jag sover dåligt nu, är i v 35, den största orsaken är värmen.
    Sen blir jag kissnödig hela tiden, har hemsk halsbränna och bebisen sparkar så hårt att jag får ont.
    Inge kul att vara gravid just nu känner jag... :/

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Carisma

Jag är i vecka 39 och sover väldigt bra om nätterna. Går visserligen upp några ggr per natt för att kissa men somnar om direkt igen. På morgonen vaknar jag ett par ggr och tycker att det är lite för tidigt att gå upp så jag somnar om igen och går upp en mer passande tid.
    Har för övrigt sovit mycket bra under hela graviditeten.

• LiVM

Är i V30 och sover inte alls nå vidare,försöker med alla medel att få en bra sovställning men det är då alltid nå som klämmer och värker och ska jävlas tycker jag och så är det varmt oxså!!! Hur ska det bli i V40 då?Skrikandes

Leo 060220 Knappen BF 100915
  • jerkalina

Tack för den här tråden :) när man ligger där på nätterna och inte kan somna känner man sig ensamast i världen. Den sensaste veckan har jag inte sovit mer än 1,40 i sträck. Sen upp och kissa och sen vrida och vända någon timme innan man kanske kan somna om igen. Vanligtvis somnar jag första vändan vid 4 halv 5....

• SofiFrid

Jag är i vecka 36 och har haft svårt att sova dom sista veckorna. Man vaknar till när man ska vända sig för magen är tung, det är varmt, man är kissig, det sparkar, benen krampar, ont i ryggen, benen domnar bort.

Jag ligger bara kvar och tänker på att framtiden är helt klart värt det :) Försöker somna om, men runt femtiden känns det hopplöst nu när det är så ljust ute :)

• Det blåa huset

Nu har jag haft den "värsta" natten under den här graviditeten. (Iaf på hemmaplan, låg på sjuhus en vecka och första natten där var intensiv.) Halsbrännan som kommer varje kväll ville inte ge med sig. Tog en tablett innan jag la mig. Kunde inte somna på grund av illamående. Det gick någon timme, vaknade av att magsyran vräkte upp i halsen. Vatten, ny tablett, ligga vaken och hålla undan halsbränna. Upp igen, titta ut genom fönsterna, dricka mjölk, må illa, ont i kroppen och mer halsbränna. När det slutligen var ljust ute och fåglarna hade kört i en timme, då somnade jag till och drömde en sjuk dröm. Dessutom luktade/stank det av stall i sovrummet inatt, någon tokig bonde hade väl också svårt att sova...

Hoppas på att kunna somna en stund i soffan idag. Än så länge är det "bara" 27 grader ute.

♥ Are 19/5 -06 ♥ BF 31/7 -10 ♥ aresmamma.blogspot.com
  • cozmoz

jag är "bara" i vecka 32+0 har börjat sedan ett tag tillbaka att  sova  sååååå dåligt!
    4 toabesök minst per natt, otroliga kramp anfall i ben och fötter.

allmännt tung känner jag mig...nästa så det e lite ångest när det närmar sig "bedtime".....det hör väl till.
    man får se det som att man/kroppen tränar inför vad som komma skall

• sodervallj

Hej! Är i vecka 35 (34+6) och sover uselt. Kissa x flera per natt. Ont i rygg och höfter. Lillen puffar till rätt hårt under vissa tider om natten =) Men de är värt allt stånk när han väl kommer ut antar jag =D

Lycka till alla! 

• Höstbebis2010

Är i vecka 36 och sömn det vet jag knappt vad det är längre. Har inte sovit ordentligt på länge då jag har en jobbig foglossning oxå som gör att det är mer eller mindre omöjligt att vända mig. Och nu när allt är tyngre så blir det ju ännu jobbigare då det inte går att ligga på en och samma sida längre tid än nån halvtimme innan jag måste ändra ställning och när jag gjort den kraftansträngningen så är jag oftast kissnödig så det blir många turer upp på toan..  Men klarar mig igenom dagarna ganska bra ändå eftersom jag mest ligger då med, så blir en hel del vila iaf.

• pippi12

Jag är i v 35 och sover sisådär på nätterna. Jag vaknar många gånger per natt och måste upp för att kissa minst 2 av gångerna. Jag sover som mest oroligt tidigt på morgon pga smärtor från både fogar och rygg och vaknar varje gång jag ska vända på mig. 

Jag sover faktiskt bäst i soffan! Får mindre ont i både fogar och rygg då.

• Amatullah

Jag sover bra men får vända och vrida på mig ett antal gånger innan jag hittar en ställning det känns någorlunda skönt att somna i.

• nixxia

hej hej ja hoppar in här om det e ok! är i v 36 plus 4 sover bara typ 3 tim åt gången o då vacknar ja endå kanske 3-4 gånger för toa besök sen sitter ja uppe kanske 2 tim sover nån time uppe igen =/, är ganska trött på det nu, sen somnar ja kanske på fmd o sover ett tag , är jobbigt,

• Jessi08

V38..sover väl ok när jag väl sover,men vaknar ofta..och vaknar trött.Sover bäst på mage,vilket inte går nu..

• Patricia Sandell93

Hujeda mig ja, jag somnar utan problem på kvällen, men sen vaknar jag vid 1- 3 tiden och kan inte somna om alls/ blir klarvaken och somnar först flera timmar senare. :( jag är i vecka 39+ 2.

• kelly01

hejsan jag är i vecka 37+2 och jag kan inte somna förens runt 3 -4 tiden och även då har jag svårt att ligga bra , jag måste vända på mig väldigt mycket, ligger max 5 minuter på en sida sen måste jag byta. sover bäst på mage men det går ju tyvärr inte nu :( har haft en jätte bra graviditet till nu i slutet då jag börjat få illamående, ont i rygg ,sammandragningar och lillan sparkar och rör sig väldigt häftigt dag som natt :) äter järn-tabletter men tycker inte det hjälper så mycket, jag började med att äta "Neferix" men min mage mådde inte så bra utav det så nu äter jag "Hemofer" plus folsyra-tabletter dagligen.

V37+2 dagar
Svar på tråden Slutet av graviditeten - hur sover ni på nätterna?