Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför psykofarmaka när man är gravid?

Stealth skrev 2010-06-26 20:49:21 följande:
    För vissa hjälper vården vi har idag, för andra inte. Varit med om ECT någon gång?
    Hur så? Hjälper inte medicinen får man testa annan eller en kombination, vilket jag också gjort.
  • Här och nu
    shoreline skrev 2010-06-26 20:53:46 följande:
    Men så lätt är det inte alltid.
    Har jag inte sagt, men hur dåligt jag än mått har jag bett om hjälp.
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-06-26 20:53:41 följande:
    Kombination av vaddå?
    Har du varit igenom 30 mediciner? Hur många tabletter käkar du per dag och mot vad?
    Ta det lite lugnt. De flesta blir hjälpta av de första försöken och mina mediciner lämnar jag inte ut här.
  • Här och nu
    idiblon yes skrev 2010-06-26 20:53:15 följande:
    Du får det att låta så fruktansvärt enkelt.

Ett bra exempel på att det kan vara stor skillnad mellan att må bra mot att vara insiktsfull.
    Jag har varit rejält långt nere, men slagit larm till min läkare.
  • Här och nu
    Stealth skrev 2010-06-26 20:56:27 följande:
    Så bra at du gjort det. Alla andra då?
    Alla har ju eget ansvar för sina liv.
  • Här och nu
    shoreline skrev 2010-06-26 20:57:26 följande:
    Ja men åter igen: ALLA klarar inte det!

De flesta klarar det. Har man kontakt med vården sen innan, ska de följa upp en. Men nu är det rejält ot, så jag svarar bara på frågor rörande ts nu. Jag kan inte ta hand om allas mående.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 23:41:07 följande:
    Din åsikt verkar grunda sig på den högst ovetenskapliga, men ändå vanliga, positionen att depression har att göra med "humöret" och att det bara är att hålla det uppe.

Man kan mycket väl vara lycklig över barnet men det kan finnas andra omständigheter som gör att man är deprimerad (notera, inte "lite nere" eller "lite ledsen").

Det är ingen nedstämdhet vi pratar om här, det är klinisk depression och andra allvarliga psykiska sjukdomar som alltför ofta leder till väldigt negativa konsekvenser (läs självmord).
    Precis. Inlägget måste va ett skämt. Visst, man kan försöka hålla humöret uppe, men när det åker ner som en hiss då? Diabetiker borde försöker hålla insulinet i schack också. Jag hade svårt att få barn, men inte fan hjälpte glädjen över barnet.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 23:48:52 följande:
    Nej, det gör väl inte det. Det kan ju även vara så att stressen av att vara gravid kan göra saken ännu värre. Varken depression eller graviditet är en lek för kroppen, de båda tillsammans är inte alltid en bra kombination.

Jag har tyvärr sett effekterna av en sådan kombination och det slutade inte väl. Rynkar på näsan
    Vilket slutade inte väl? Jag var själaglad över barnet i magen, men samtidigt rädd att det skulle dö o barnets pappa var inte villig att dra ner på pengar till nöjen, så det blev inte lättare av det.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-06-26 23:57:01 följande:
    Kombinationen mellan graviditet och kraftig depression. Hon var glad (så glad hon kunde vara) över barnet men det slutade med ett självmordsförsök och ett fullbordat självmord.
    Hur långt gången var hon då? Gick barnet att rädda? Åt hon inte medicin? Blev hon inte inlagd?
Svar på tråden Varför psykofarmaka när man är gravid?