Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Esther M skrev 2010-06-29 11:50:21 följande:
    Och om man inte har det? Har man delaktighet i brottet då? Eller får man skylla sig själv?

Vad är egentligen meningen med att kvinnors ska hållas ansvariga för sin säkerhet?

Nu handlade tråden om just kvinnor, men det gäller såklart män också!

Hur mycket jag än håller på AIK så kan jag inte ta på mig mina halsdukar, mössor,, mm och ställa mig i IFK-klacken och heja på "mitt" lag. Jag har ett ansvar för min egna säkerhet! Även om det är påtvingat och definitivt inte borde vara så.

• Ljushuvud
    Esther M skrev 2010-06-29 11:52:01 följande:
    Vad är det då du vill ha sagt? Kan du förklara vad meningen med hela tråden är, om alla är överens om att skulden och ansvaret för våldtäkten ligger på förövaren, vad är det du ifrågasätter?

Jag tycker att kvinnor har ett sätt att försvara sig på som automatiskt ger gärningsmannen en fördel! Detta tycker jag känns fel!

Kvinnor skall inte försvara sig med att hävda sin "rätt". Kvinnor skall kunna känna sig säkra och för att ändra på det i vårt samhälle krävs det lite mer än "kvinnlig stolthet".

Det skall väl inte vara så svårt att med tydlighet skicka signaler till samtliga i vårt land om vad som är rätt och fel?

Tyvärr tycks det hur svårt som helst Gråter

Varför är det samma kvinnor som strider för jämlikhet som också kämpar för att minska övervakningskameror?

• Ljushuvud

Ja, och det ÄR korkat av mig,, såklart är det korkat!! Det är lika korkat som att den 16åring som förekommit i exempel är korkad?!

Den som slog ner mig i klacken är ju förevegt den som utfört brottet?! Det finns väl inget som kan ändra på det?

• Ljushuvud

Nu när vi känt varandra lite på pulsen..

Vad är jag för en människa? Är jag kvinna, eller man? Vad har jag för åsikter i ämnet?

En ledtråd, jag älskar kvinnor...

• Ljushuvud
    Hertha skrev 2010-06-29 12:40:31 följande:
    Vill också höra svaret på min fråga Ljushuvud.

varför var det skillnad för killen som blev våldtagen och en kvinna i liknande situation?

Nu blandar du nog ihop saker. Det har aldrig nämts en liknande situation där en kvinna blev våldtagen!

Det enkla svaret? Killen utsatte sig inte för någon direkt risk vad jag kunde utläsa i exemplet.

Givetvis kan man hävda att man med facit i hand skulle agerat på annat sätt, men det ligger lite utanför det ansvar man kan tycka att varje enskild individ har för sin egna hälsa.

Om en 16årig kille/tjej dricker alkohol i sällskap med tre 22åriga killar och följer med dem hem... Det är ett mer likvärdigt exempel.

Nu tror jag att t.o.m. statistiken håller med mig. Det flesta som blir våldtagna är kvinnor, så risken är lägre för killen.

• Ljushuvud

Skönt att det dyker upp lite manlig logik,,  och inte bara kvinnlig empati  Flört

• Ljushuvud

Herta, du undrade över något,, fråga så skall jag försöka svara

• Ljushuvud

Det är ingen skillnad!

Men om vi gör situationen lite mer jämlik??

En kille festar loss med ett gäng nyligen blivna killkompisar blir våldtagen och om en tjej gör samma sak med sina nya tjejkompisar.

• Ljushuvud

Kille som inte tar sitt ansvar

Tjej som inte tar sitt ansvar

DET är väl lika?

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?