Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Ännu en "manshatare"?

Varför tror kvinnor att män alla är potentiella våldtäktsmän?? Om man skulle försöka kika på lite statistik, hur många våldtäkter är det då i jämnförelse med okejat sex mellan kvinnor och män? Förmodligen är det så jäkla få promille att det inte ens är lönt att prata om! Med den typen av statistik är det så få väldtäkter att de som hävdar att män är potentiella förrövare verkligen borde tänka om!

• Ljushuvud

Herta, nu känns det som t.o.m. du tänkt till lite  Nä men allvarligt. Du är närmare en poäng än du någonsin varit tror jag. Det är ditt ansvar att ansvara för dig själv och om du har möjlighet så skall du försöka i möjligaste mån att undvika situationer som innebär uppenbar fara för dig själv.

Så i ditt exemepel är det jäkligt puckat att dissa killen med t.ex. "Dra åt hvt ditt j-a äckel!". Bättre med "Jag är smickrad men inte intresserad!"

Om killen inte ger sig, ja då måste du kanske tyvärr försöka få lite stöd från någon du litar på för att situationen inte skall gå över styr.

Som sagt, ansvarig för sitt egna riskbeteende är vi alla!

• Ljushuvud
    nenna80 skrev 2010-06-24 10:48:13 följande:
    Mycket bra skrivet.

Vad var det för bra med det??

Att jämnföra riskbeteende med en anställning på bank,,, nja det känns ju först och främst inte som om det har något gemensamt med "kvinnors ansvar vid våldtäkt".

Om man blir anställd av en bank så ingår det faktiskt i utbildning att man skall vara medveten om risker och hur man skall hantera dem!

• Ljushuvud

Herta, en personlig fråga så du behöver inte på något sätt svara!!! Bara att hoppa över för jag förstår att det kan leda till allt för personlig och tråkig samtalston. (Vilket jag inte är ute efter!)

Vad tycker du om killar? Är du sexuellt ointresserad av dem?

Anledningen till att jag frågar är enbart för att jag inte riktigt förstår ditt resnoemang om att hata män och att aldrig ha kontakt med dem.

Om du känner att det är för personligt eller av någon annan anledning inte vill svara så hoppar vi detta!!! Cool

• Ljushuvud
    Vroooooom skrev 2010-06-24 10:37:46 följande:
    Riskbeteende..
    Är det som när man väljer att jobba på en bank eller liknande ställe där det hanteras en hel del pengar?
    Är det när man väljer att gå ut på helgen trots att risken att bli utsatt för misshandel är högre?
    Är  det när man kliver in i en bil under en högtid trots att man vet att risken att träffa på någon rattfull i trafiken är större än normalt?

Så, ja om jag i framtiden blir rånad, misshandlad, våldtagen eller överkörd så lovar jag att inte bli förvånad..

Oki, svara på de andra oxo dåh..

Varför pratar SAMTLIGA nyheter om risken med kommande helg och biltrafiken?! Upplysning och "utbildning". Ta det lungt, stressa inte, se till att inte göra onödiga omkörningar, barnen skall ha kul i baksätet, ta paus med jämna mellanrum vid långa resor.

Nyheterna pratar ofta om riskerna som finns för ungdomar (det är oftast de som är ute på helgen). Man pratar om det i debattprogram, man läser det i tidningar och det nämns i broschyrer från Systembolaget. Upplysning och "utbildning"!

• Ljushuvud
    Johan01 skrev 2010-06-24 11:06:05 följande:
    Eeh. Det männen har ansvar över är att inte våldta oavsett vilken situation det är. Punkt.

Ops, ja då är dette ämne äntligen avklarat! Drömmer

Det är ju helt klart en del av sanningen. MEN det handlade om kvinnans ansvar, inte om mannens!

Kvinnan skall inte ta ansvar för förrövaren! Våldtäktsmannen är den som utfört brottet!

Kvinnan skall ta ansvar för sig själv och tänka på sitt riskbeteende.

• Ljushuvud

Samhället tillåter inte våldtäkt, i någon situation! Men det finns en obehaglilg gråzon om offret inte är medveten om själva brottet. För mig så är det nästan ännu grövre brott, att utnyttja någon som är försvarslös.

Man skall alltid ströva efter att undvika dåliga situationer!

En tjej som är 16 och på kvällstid (efter kl 22?) umgås med killar som är 22, där det förekommer alkohol, DET är helt oacceptabelt!

Den förälder som inte tar sitt ansvar för sin dotter är ute på riktigt djupt vatten!

De killar som i exemplet är 22 och umgås med en 16årig tjej och alkohol borde enligt mig ha ett juridiskt ansvar för att 16åringen INTE befinner sig i den miljön!

• Ljushuvud
    Hertha skrev 2010-06-24 11:19:09 följande:
    Vaddå helt oacceptabelt?
    Jag var tvungen att flytta hemifrån i den åldern för att kunna gå på gymnasiet. Jag hade skolarbete ihop med någon som var 21.

Ett tips, kanske något tyket,, läs innan du svarar!

Dels så var det killar som var 22..  tihi,, (skojjade lite)

Men en 16årig tjej tillsammans med 3 22åriga killar kl 23.45 en lördagkväll på en fest där det dricks alkohol. DET är oacceptabelt!

• Ljushuvud
    Hertha skrev 2010-06-24 11:20:52 följande:
    Ljushuvud:
    Du behöver inte svara men du kan ju förklara varför du inte vill svara på min fråga om Bedans kommentar och ansvaret över den.
    Sorry, jag har inte riktigt koll på vilken fråga du syftar på..  Skäms
  • Ljushuvud
    LindaJohansson skrev 2010-06-24 11:27:06 följande:
    En kvinna ska kunna gå naken i en park en mörk natt och ingen ska röra henne.. blir så trött på alla som skyller på offret..

Det är just det som är det stora missförståndet genom hela tråden. INGEN, definitivt inte jag, skylle på offret!

Skall man inte undvika en olycka om man tror att man kan det?

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?