Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Jag tycker nog att man som vuxen, och förälder har ett ansvar gentemot sina barn, och även andras i viss mån att hjälpa dem att lära sig rätt/fel! Ansvaret är såklart förälderns om barnet är under 18. (finns saker som sträcker sig något lägre i ålder när det kommer till ansvar)

För att vara lite elak, och rak.

Varför måste man jämföra situationer med männen, när man pratar om kvinnor??!!

Det är ju det som är så korkat. Kvinnor är kvinnor, män är män! Vi uppfostrar våra barn att bli kvinna resp man, vilket många anser är fel. Kvinnor har definitivt inte samma möjligheter som män, och männen har definitivt inte samma möjligheter som kvinnor. Svårt att ta till sig för många i dagens samhälle och om man yttrar sådana åsikter blir man automatiskt kallad för gammalmodig och föråldrad.

Det är självklart alltid ett visst egenansvar inblandat i alla situationer oavsett om man är kvinna eller man!

Det vi egentligen pratar om är ju om ett offer har något ansvar, och frågan handlade om kvinnor, inte män!

Kvinnor antas alltid vara offer och män får för det mesta "ta sitt ansvar" om de t.ex. blir nedslagna framför en bankomat.

• Ljushuvud

Det är ju inte så bra för någon att kalla sig för t.ex. "manshatare"!

Vad leder det till? Det är definitivt både provocerande och förmodligen olagligt.

En sak som berörts, men endast som exempel på kvinnors "oskyldighet" är kvinnor som är så drogade/alkoholpåverkade att de är medvetslösa. Det är en situation som jag verkligen inte förstår om man tittar närmare på lagen.

Om man inte är medveten om våldtäkten så har den heller aldrig inträffat. I mina öron är det helt sanslöst. Samma sak med att smygfilma andra i privata situationer. Det är olagligt först när man blir medveten om det.

Jag tror att de flesta män är riktigt bra människor, likaså de flesta kvinnor.

• Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:15:24 följande:
    Är du helt knäpp eller? Klart det har inträffat, om man vaknar dagen efter att någon drogat en i smyg med  sperma i trosorna så är det fan ett trauma. Någon har gjort något med dig, någon har kränkt dig och förgripit sig på det, någon har tagit sig rätten till din kropp utan ditt samtycke.

Vad var det som var knäppt??? Läs raderna igen!

• Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:18:46 följande:
    Att resonera "om man inte är medveten om det så har det aldrig hänt"
    Det är ju helt idiotiskt. Det har hänt oavsett om du vet det eller ej, det är fakta.
    Inte mitt resonemang! Lagen verkar fungera så..  tyvärr.
  • Ljushuvud
    Hettie skrev 2010-06-24 09:20:37 följande:
    Det är en intressant fråga tycker jag. Mitt spontana svar skulle vara nej. Men så tänker jag på situationer som mina vänner satt sig i ibland och då börjar mitt nej vackla lite.

Jag tror att mitt slutgiltiga svar blir att kvinnan har inget ansvar om hon blir våldtagen MEN alla flickor/tjejer/kvinnor/tanter borde se till att inte utsätta sig för riskfylda situationer. Om olyckan är framme kan du bli våldtagen ändå. Men i min värld så känns det som att risken ökar om du hoppar in i en bil med en främmande man, mitt i centrala göteborg, full och i kort kjol utan trosor. I en ideal värld skulle inte det vara något problem... men vi lever inte i en ideal värld och jag tycker att det är fånigt att låtsas som om vi gör det.
    Äntligen någon som tänker till lite!
  • Ljushuvud

Jag skulle vilja säga att det är ett ansvarsfullt beteende!

• Ljushuvud
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:35:04 följande:
    Nej, men om kvinnan har ett ansvar för att inte utsätta sig för riskfyllda situationer så innebär det ju tyvärr också att inte bo ihop med en man, eller träffa honom utan förkläde.

Tycker det känns som ett märkligt resonemang, att kvinnor skall unvika män.

Kvinnor, så väl som män, måste lära sig att ta ansvar för sig själva och medmänniskorna.

Den kvinna som undviker män är förmodligen inte heller intresserad av dem?
  • Ljushuvud

Att sova näck brevid sin sambo är inte det minsta riskfyllt! Om man känner att det är riskfyllt så skall man omgående ta sig bort från den risken och det är INTE en sambo!

Det finns män som är idioter och det finns kvinnor som är idioter! Tack och lov är det en superliten minoritet i vårt samhälle, men det de ställer till med gör ofta stor skada.

Kan inte släppa det där med att det skulle vara ett argument att inte ha kontakt med män, man kan bli våldtagen. (Gissa om fördomsmaskinen börjar snurra när man läser sådant resonemang!)

• Ljushuvud

Har man inget ansvar för ett eget riskbeteende?

• Ljushuvud

Det är så jäkla skumt att ni kvinnor som svara (för det verkar vara flest kvinnor som svarar) inte kan se skillnaden mellan offer och förrövare. Inte heller skillnaden mellan att ta ansvar för sitt EGNA betende och att ansvara för någon annans beteende.

Ni faller hela tiden tillbaka på att kvinnor antas vara ansvariga för brottet och är de som är skylldiga till brottet. Så är det ju givetvis inte!

Man är ansvarig för sitt egna riskbeteende! Eller som någon uttryckte det "Man kanske inte skall bli så förvånad om man utsätter sig för en risk och därmed drabbas"

Att man själv bestämmer vilka rättigheter man har och enfaldigt tar sig friheten att visa att man har den rätten,, då är man korkad! Även om det givetvis ALDRIG är ok att någon våldtar någon!!

Du är asnvarig för ditt egna riskbeteende!

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?